| Forfatter |
|
Rosengren Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer. Jeg står og skal have en antenne til min Samsung fladskærm i soveværelset. Den skal selvfølgelig kunne modtage digitalt. Jeg havde tænkt mig at placere den på loftet og trække et kabel ned i soveværelset.
Nu til problemstillingen: Jeg har kigget lidt på forskellige typer og kan se at mange af de digitale antenner er aktive og kræver nettilslutning. Jeg vil helst undgå en antenne der skal have strøm og har derfor kigget på denne. Kan den anbefales, eller er gevinsten ved en aktiv antenne meget større end problemet med tilslutning af strøm?
Tillægsspørgsmål: Jeg har ladet mig fortælle at de små digitale indendørsantenner bare ikke er gode nok! Er der noget om snakken?
Mvh Stefan EDIT: Se nyt indlæg længere ned i tråden
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Priser og antenner, her tænker jeg på hvordan Du tidligere har modtaget noget? En udendørs UHF antenne kan være problematisk men når samme kommer indendørs, på et loft går det galt. Får 40 år siden skrev Radio doktoren heroim i Se og Hør, og teknikken er vel u-ændret. Og ved nutidens digitale signaler kommer der ikke sne, billedet bliver bare V Æ K.
Give ligeså meget for selve antennene som for en Digital Receiver, er i mine øjne forkert. Og især fordi pris og indhold , af disse antenner, slet ikke hænger sammen.
Et "Tænkt" billede af en Olie tromle, åben i modtageretningen og en UHF antenne indeni "For ligesom undgå for megen ( ) indstråling bagfra. Engang blev lavet en tegning af en Sofa som antenne, altså fjedrene skulle hjælpe med! til bedring af modtagelse. Alt andet end betale for en "Såkaldt digital stueantenne". __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En antenne på loftet kan godt bruges.
Men du skal være i en fornuftig afstand fra senderen
Har selv en antenne på loftet for at modtage DAB for det kan ikke modtages med stavantennen på radioen
Har dit TV ikke 5volt udgang til aktiv antenne, Det har en del tv
Så klarer du det med antenne kablet.
Hans
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Priser og antenner, her tænker jeg på hvordan Du tidligere har modtaget noget? En udendørs UHF antenne kan være problematisk men når samme kommer indendørs, på et loft går det galt. |
|
|
Ikke desto mindre har jeg en ældgammel UHF-antenne liggende på loftet - den fungerer perfekt til DVB-T. På analog klarer den det mindre godt, men digitalt fungererer fejlfrit.
|
| Til top |
|
| |
Rosengren Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en tilbagemelding. Jeg satte en UHF-antenne op på loftet og trak det medfølgende kabel ned i sooveværelset. Det fungerer perfekt! Jeg har nu DR, DR2 og TV2 via DVB-tuneren og kvaliteten er efter min meing perfekt.
|
| Til top |
|
| |
Rosengren Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
*NYT INDLÆG*
Hej igen Tager lige denne tråd op igen da jeg har nogle problemer.
Jeg er bekymret for at UHF-antennen på loftet alligevel ikke er optimal. Jeg oplever meget i øjeblikket at billedet ligesom bryder op hvis I forstår? Altså ikke "sne" som i gamle dage men mere at billedet nogle steder på skærmen ikke følger med. Tit fryser det helt, men lyden fortsætter uden problemer. Der er ingen problemer hvis jeg skifter over på analogvisning i stedet, kun på DTV? Det er særligt slemt når vejret er dårlig, hvilket leder mig til at tro at det ikke er selve fladskærmens DVB-tuner den er gal med.
Nogen der har set dette før? Kunne det evt. afhjælpe problemet at opsætte en aktiv digitalantenne i stedet??
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det måske også skyldes at UHF antenner på loftet skal modtage på Højere frekvenser ved Digitale udsendelser, end samme antenner måske er beregnede til. Analoge Tv sender måske lavere end kanal 40 og digitale måske højere end kanal 44!
Har Du mulighed for prøve anvende samme antenne Udendørs, sådan på forsøgsbasis?
At aktive antenner koster mere end en ´DVB-T modtager volder mig, Problemer. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rosengren skrev:
|
Jeg er bekymret for at UHF-antennen på loftet alligevel ikke er optimal. Jeg oplever meget i øjeblikket at billedet ligesom bryder op hvis I forstår? Altså ikke "sne" som i gamle dage men mere at billedet nogle steder på skærmen ikke følger med. Tit fryser det helt, men lyden fortsætter uden problemer. Der er ingen problemer hvis jeg skifter over på analogvisning i stedet, kun på DTV? Det er særligt slemt når vejret er dårlig, hvilket leder mig til at tro at det ikke er selve fladskærmens DVB-tuner den er gal med. |
|
|
Der er mange fejl i antennesignalet der ikke giver problemer ved analog TV - bare lidt skygger osv. Men de fejl kan være ret ødelæggende på DVB-T signalet...
Citér:
| Nogen der har set dette før? Kunne det evt. afhjælpe problemet at opsætte en aktiv digitalantenne i stedet?? |
|
|
En aktiv antenne forstærker bare de dårligdomme du allerede har, så det er ikke sikkert det hjælper. Prøv at starte med at flytte antennen rundt. Placeringen kan betyde meget, og du får nogengange et bedre signal ved at pege antennen i en lidt "forkert" retning, når den er indendørs. Hvis du har en modtager der viser signalstyrke og kvalitet, kan du jo tage den med på loftet. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |