Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny forstærker til rock musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nick_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står og mangler en rigtig god forstærker til noget lækker rock musik.

Højtalerne har jeg besluttet mig for skal være XTZ 99.38.

På selvsamme højtalere har jeg lyttet til Primare A30.2 effekt, en Crown effekt, og en TAC rørforstærker.
Af de tre ovenstående er det helt klart rørforstærkeren der gav den bedste lyd!
Dog er jeg ikke meget for den begrænsede levetid på rørene, og søger derfor en "almindelig" forstærker istedet.

Til info kan jeg fortælle at jeg fandt Primare en smule for lys, og at den manglede bund.
Crown havde lækker bas, men kunne ikke følge med TAC's mellemtone.

Håber i har nogle gode bud! :)

På forhånd tak
Til top Vis Nick_S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick_S

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 November 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet Primare som en tand mørk og lækker i lyden, og med en rigtig fed fast og punchy bas.
Hvis du skal have en god rørforstærker som kan levere noget effekt kan det hurtig løbe op.

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Når du nu ligefrem har haft lejlighed til at prøve de forskellige forstærkere, og helt klart synes at TAC-forstærkeren lyder bedst, skal du da købe den!

Jeg ville ikke bekymre mig så meget om begrænset levetid på rørene. Der er jo heller ingen garanti for, at en transistorforstærker ikke medfører vedligeholdelsesudgifter.

Det er selvfølgelig et spørgsmål om hvad du vægter højest. Men det er jo ærgerligt hvis du hver gang du hører noget lækkert rockmusik på en anden forstærker tænker: "Hvordan ville det ikke kunne lyde med TAC'en?"

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

MSK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2009
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 28 November 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte 99.38'erne med XTZ's egen integrerede forleden....og jeg har egentlig svært ved at se (høre..), hvad man skal med mere. I hvert fald tror jeg, at vi taler absolutte marginaler du vil få extra ud af at vælge en af de forstærkere, du omtaler. Også selvom det kan være svært at erkende og acceptere blandt fein-schmeckere
Til top Vis MSK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSK1

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 November 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

MSK1 skrev:
Jeg hørte 99.38'erne med XTZ's egen integrerede forleden....og jeg har egentlig svært ved at se (høre..), hvad man skal med mere. I hvert fald tror jeg, at vi taler absolutte marginaler du vil få extra ud af at vælge en af de forstærkere, du omtaler. Også selvom det kan være svært at erkende og acceptere blandt fein-schmeckere

Nu er jeg noget nysgerrig efter at blive klogere på den XTZ forstærker - var det i klasse A eller AB, du hørte den?

Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

MSK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en efter at have hørt den. Så jeg har har efterfølgende haft rig lejlighed til at høre den i både A og A/B.

Jeg må tilstå at jeg oplever forskellen som meget lille. Det skal ikke forstås negativt - mere som et udtryk for at den også lyder rigtig godt i A/B (og nærmest "fantastisk" prisen taget i betragtning...). 

Mkirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2007
Sendt: 28 November 2009 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

MSK1 skrev:

Eftersom jeg var ude og lytte med Nick_S, kan jeg komme med mine oplevelser.

De står på samme måde som Nick mht. til Primare, Crown og TAC, og at TAC leverede den bedste lyd alt-i-alt. Dog vinder Crown Powertech 2.1 uden tvivl når det kommer til bunden.

Vi hørte også på XTZ's egen forstærker som jeg egentligt havde forestillet mig, at jeg selv skulle snuppe, idét den er rigtigt lækker at se på, har masser af power og feature. Den lød skam også godt - ingen tvivl. Men den kunne på ingen måde sammenlignes med de andre.

Jeg fik rent faktisk, efter at have lyttet på den i længere tid ondt i ørene. Dens måde at spille bass på, er helt ulidelig. Og føltes ofte som en dårlig subwoofer's bass i musik. Konstant og upræcis.

Forhandleren pointerede dog, at det ville blive bedre med tiden, idét den netop lige var blevet stillet op, men problemet ville altid være der. En rigtig skam. Vi prøvede desuden at køre i ren Klasse-A uden held. Vi prøvede også at ændre på alle måde med bass-plugs i fronten, igen uden held.

Havde den ikke haft det ankepunkt, havde jeg selv snuppet den, men grundet vores test hælder jeg også mest til TAC, fordi den uden tvivl leverede bedst lyd i mine/vores ører all-around.

Så jeg mener bestemt ikke det er marginaler man får ud af at vælge de dyrere forstærkere. Men i 5000 kr.'s klassen af integrerede forstærkere, er den sikkert bedre end største delen af markedet.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, hvorfor den er valgt fra.

Mvh. Michael

Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S
Til top Vis Mkirkelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mkirkelund

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 November 2009 kl. 05:09 | IP-adresse registreret  

Mkirkelund skrev:
Jeg fik rent faktisk, efter at have lyttet på den i længere tid ondt i ørene. Dens måde at spille bass på, er helt ulidelig. Og føltes ofte som en dårlig subwoofer's bass i musik. Konstant og upræcis.

Dén oplevelse kan jeg slet ikke genkende (spiller på 99.38 og Class-A100 D3)

Mkirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Nygaard skrev:
Mkirkelund skrev:

Dén oplevelse kan jeg slet ikke genkende (spiller på 99.38 og Class-A100 D3)

Det var denne som blev spillet på, og kan se det vidst er samme som din. http://www.danstv.dk/shop/xtz-class-a-100-3685p.html

Forhandleren kunne dog sige, at forstærkeren havde samme effekt på andre højtalere også. Både jeg, opretter og forhandler, kunne høre, at bassen manglede stor præcision sammenlignet med de andre som blev testet.

Men det kunne være man skulle låne det med hjem i stedet, og høre om effekten stadigt vil være der. For det ødelagde det fuldstændigt for mig.

Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S

MSK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

@Michael - super, at du har hørt ht'erne med forskellige forstærkere, så har du selvfølgelig et bedre grundlag at bedømme det på end jeg.

Men jeg må tilstå, at jeg ikke forstår kritikken af XTZ'ens måde at spille bas på. I mit setup synes jeg netop, at den spiller meget stramt i bunden. Væsentlig mere stramt end de to Thule-forstærkere, jeg eller har kørt med.

Måske er den ikke på højde med de øvrige forstærker-emner, der er nævnt i denne tråd - det ved du qua din test bedre end jeg - men at den skulle være "upræcis" og lyde "ulideligt" i bunden eller som en "dårlig subwoofer", det er godt nok meget langt fra min oplevelse. 

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 November 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har pt en Carat A57 på prøve og jeg synes den gør det rigtig godt til Rock. Den er meget dynamisk og har en god tyk bas. 

Mkirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

MSK1 skrev:

@Michael - super, at du har hørt ht'erne med forskellige forstærkere, så har du selvfølgelig et bedre grundlag at bedømme det på end jeg.

Men jeg må tilstå, at jeg ikke forstår kritikken af XTZ'ens måde at spille bas på. I mit setup synes jeg netop, at den spiller meget stramt i bunden. Væsentlig mere stramt end de to Thule-forstærkere, jeg eller har kørt med.

Måske er den ikke på højde med de øvrige forstærker-emner, der er nævnt i denne tråd - det ved du qua din test bedre end jeg - men at den skulle være "upræcis" og lyde "ulideligt" i bunden eller som en "dårlig subwoofer", det er godt nok meget langt fra min oplevelse. 

Jamen jeg vil da helt sikkert få den lånt med hjem, og så se om det var rummet som gjorde det. For både jeg, Nick og forhandleren var enige. For forstærkeren passer perfekt til mig i prisklasse og funktioner.

Det var jo netop min oplevelse. Jeg fik propper i ørene af det, og det kan ikke betegnes som værende særlige godt.

Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S

MSK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Skriver du ikke et par linjer, hvis du får den med hjem? Det ville være spændende at høre, hvordan du oplever den i "kendte omgivelser".

Mkirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Jo. Men det bliver først engang i Jan/feb desværre.

Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S

MSK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Ok.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes