| Forfatter |
|
ronnih Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponatoreffekt (hvad det ord så end betyder...)
Det er sjovt nok min sidste tanke om audiophysics. Tværtimod vil jeg næsten sige.
Nu har jeg hørt Nightrhymes anlæg adskillige gange, og derved også audiophysic. Jeg har tilmed hørt dem med en del
forskellige forstærkere koblet på. Men jeg har aldrig haft følelsen af "imponatoreffekt".
Min definition af imponator effekt er som når man går ind i et supermarked og kigger på en fladskærm - her er kontrasten
typisk boostet for at fange øjet. Eller som når man er på et diskotek - så er det ene lamseben mere pyntet end det andet -
udelukkende for at fange ens opmærksomhed - velvidende at den dåse som har mest makeup på oftest er den største
skuffelse når det kommer til stykket.
Med udgangspunkt i ovenstående synes jeg det forholder sig lige modsat med AP. Ved første lyt virker de neutrale, intet
stikker af - ingen skrigende diskant, ingen buldrende bas, ingen anmassende mellemtone etc... Men jo mere man lytter til
dem, jo mere "gror" de på en. Man oplever detaljer i musikken som man ikke før har hørt, og det bliver ALDRIG ubehageligt.
For at bruge endnu en metafor: Så er det lidt som med en rigtig langtidsholdbar plade. Det er sjældent den som bare lyder
super fedt første gang, som får lov til at blive spillet år efter år.
Et eksempel på en detalje jeg aldrig før havde lagt mærke til var ved Jet's "Are you gonna be my girl" her havde jeg aldrig
før lagt mærke til at man tydeligt kan høre en susen fra en ene guitarforstærker. Det står tegnet sindsygt skarpt og med en
dybde følelse, så man næsten kan se en Marshall forstærker med full overdrive dybt inde, en smule til højre i lydbilledet.
Da jeg efterfølgende kom hjem og testet på mit anlæg var der slet ikke den samme definition - men jeg kunne self. godt
høre det (fordi jeg nu vidste det var der). Havde jeg ikke hørt AP, så havde jeg nok ikke lagt mærke til de detaljer.
(Og nej, mine højtalere er nok ikke de mest detaljeorienterede, men stadigvæk...)
:)
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
BrAvO Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft et par AP Yara bookshelt samt center til surround engang, og var rigtig tilfreds med dem
Det var pga. den langhårede at jeg skilte mig af med dem.
Fede højtalere! til "gode penge"
Hvis jeg skulle have en "kasse" højtaler igen, så ville jeg helt klart gå efter AP
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle steder på sjælland hvor man kan høre dem? specielt Audio Physic Yara II Superior...
|
| Til top |
|
| |
NightRhyme Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Er der nogle steder på sjælland hvor man kan høre dem? specielt Audio Physic Yara II Superior...
|
|
|
Ikke så vidt jeg ved. Så skulle det være hos en privat. Det er ellers en kanon højttaler den Yara S. Ring og tag en snak med
Henrik fra Nordic __________________ walking around in the desert with a bag over my head being bumped into by people who rob me as they bore me
|
| Til top |
|
| |
ilovemusic Forum Bruger

NordicAudio
Bruger siden: 09 December 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da vi er eneste forhandler indtil videre sender vi gerne vores demomodel så der er mulighed for at prøve det hjemme i vante omgivelser.
Ingen problemer der
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
godt med lidt reklame....
|
| Til top |
|
| |
Doxa70SE Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, sælger produkterne ikke sig selv, må man jo skubbe på 
Men bliver da fint med lidt nyt på KSB i de komende måneder 
|
| Til top |
|
| |
laguna Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 2 år siden solgte jeg desværre mine gamle Aqoustics Research højttalere. Jeg troede, at nye højttalere ville være væsentlig bedre. Desværre gik det ikke sådan. Jeg købte først et par Audiovector SI 6 arrete. En superflot højttaler med fantastisk ren lyd. Men de var alt for lyse. Når jeg havde lyttet til dem, havde jeg susen for ørene lang tid efter. Jeg kom aldrig til at elske disse højttalere, selvom nogle påstår, at de er verdens bedste.
Så skiftede jeg dem til et sæt Amphion L3. De var også pæne men manglede noget bund o.s.v. Testen på hifi4all er noget overdrevet.
Jeg ledte videre og fandt så frem til Audio Physic. Jeg tog chancen og købte et sæt helt nye Scorpio i hvid højglans. De er efter min mening et par meget flotte højttalere, ligesom de er konevenlige, når de skal placeres i stuen. Kabinetterne er veludførte ligesom lakeringen er perfekt og uden små irreterende fejl.
Efter min vurdering, har Audio Physic Scorpio ikke nogen såkaldt imponatoreffekt. Det kan jeg naturligvis sagtens tillade mig at sige, når jeg har haft et sæt audiovector SI6 Arrete. Hvis nogen højttalere har imponatoreffekt, så har de det. Men hvad kan det bruges til, når de i længden ikke er lyttevenlige. Sammenlignet med Amphion L3, så synes jeg, at mine AP'er giver væsentligt mere for pengene.
Mine AP Scorpio er lyttevenlige og har alle de kvaliteter som jeg har søgt. Gennemsigtigt lydbillede og en god bund i bassen.
Jeg er sikker på, at jeg beholder dem i mange år.
|
| Til top |
|
| |
NightRhyme Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Doxa70SE skrev:
Ja, sælger produkterne ikke sig selv, må man jo skubbe på 
Men bliver da fint med lidt nyt på KSB i de komende måneder  |
|
|
Hehe du kommer til at vente længe på mine. 10år+
Du kan selvfølgelig altid benytte dig af mit aldeles fremragende Slå til nu tilbud Mine Virgo25: 87.000kr
laguna skrev:
For 2 år siden solgte jeg desværre mine gamle Aqoustics Research højttalere. Jeg troede, at nye
højttalere ville være væsentlig bedre. Desværre gik det ikke sådan. Jeg købte først et par Audiovector SI 6 arrete. En superflot
højttaler med fantastisk ren lyd. Men de var alt for lyse. Når jeg havde lyttet til dem, havde jeg susen for ørene lang tid efter.
Jeg kom aldrig til at elske disse højttalere, selvom nogle påstår, at de er verdens bedste.
Så skiftede jeg dem til et sæt Amphion L3. De var også pæne men manglede noget bund o.s.v. Testen på hifi4all er noget
overdrevet.
Jeg ledte videre og fandt så frem til Audio Physic. Jeg tog chancen og købte et sæt helt nye Scorpio i hvid højglans. De er
efter min mening et par meget flotte højttalere, ligesom de er konevenlige, når de skal placeres i stuen. Kabinetterne er
veludførte ligesom lakeringen er perfekt og uden små irreterende fejl.
Efter min vurdering, har Audio Physic Scorpio ikke nogen såkaldt imponatoreffekt. Det kan jeg naturligvis sagtens tillade mig
at sige, når jeg har haft et sæt audiovector SI6 Arrete. Hvis nogen højttalere har imponatoreffekt, så har de det. Men hvad
kan det bruges til, når de i længden ikke er lyttevenlige. Sammenlignet med Amphion L3, så synes jeg, at mine AP'er giver
væsentligt mere for pengene.
Mine AP Scorpio er lyttevenlige og har alle de kvaliteter som jeg har søgt. Gennemsigtigt lydbillede og en god bund i
bassen.
Jeg er sikker på, at jeg beholder dem i mange år.
|
|
|
Dejligt at høre fra endnu en tilfreds audiophysic ejer. De spiller sgu også fantastisk de Scorpio __________________ walking around in the desert with a bag over my head being bumped into by people who rob me as they bore me
|
| Til top |
|
| |
ilovemusic Forum Bruger

NordicAudio
Bruger siden: 09 December 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har valgt at nedgradere lidt. Jeg har simpelthen verdens dårligst dæmpede stue, så har indset at dyrt hifi måske ikk er det smarteste at kaste pengene efter. Men det må jo stadig gerne lyde godt og se ordentligt ud  Måske den der Yara II Evolution er det jeg leder efter??
|
| Til top |
|
| |
NightRhyme Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimC skrev:
Har valgt at nedgradere lidt. Jeg har simpelthen verdens dårligst dæmpede stue, så har indset at dyrt hifi måske
ikk er det smarteste at kaste pengene efter. Men det må jo stadig gerne lyde godt og se ordentligt ud Måske den der Yara
II Evolution er det jeg leder efter?? |
|
|
Ja giv den et lyt. Er sikker på du ikke vil fortryde __________________ walking around in the desert with a bag over my head being bumped into by people who rob me as they bore me
|
| Til top |
|
| |