Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere til produktion, lager og kontor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kennethkryger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Som IT-mand!!?? i vores firma har jeg fået til opgave at skaffe 7 højtalere, som skal benyttes på vores fabrik i Tjekkiet.

Det skal være 4 højtalere i vores produktionshal (ca. 600 - 700 m2 stort), 1 på lageret (ca. 100 m2) og 1 på hvert af to små kontorer.

De skal bare spille noget radio, så det behøver bestemt ikke være B&O kvalitet (eller i det prisleje!). At det jo heller ikke lige bliver stereo-lyd betyder så hellere ikke noget.

Det eneste jeg ved, er at radio/forstærker kan klare 8-16 Ohm, hvad det så end betyder?

Derudover vil de gerne kunne regulere lyden på de to kontorer (individuelt, hvis fx. telefonnen ringer eller andet).

Er der nogen, som har et godt forslag til hvad jeg skal købe?
Og hvordan skal højtalerledninger trækkes? Serie (altså fra højtaler til højtaler) eller skal jeg bare "mase" henholdsvis 3 og 4 gange ledning i hver udgang på forstærkeren?

Beklager min totale uvidenhed...

Til top Vis kennethkryger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethkryger

marcus0983
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

hej

med hensyn på at trække ledninger så skal de ikke forbindes i serier da reciveren skal have det antal udgange til at trække 7
højtalere. og med hensyn på højtalere så kan du jo kigge på nogle fx dali 909 el. hvis der ikke skal spilles igennem 104. men
ved jo ikke hvor højt der skal spilles. men det du siger med din forstærker kan klare 8-16 ohm er der bare modstanden. dvs at
den skal arbejde mere ved lave ohm da de så spiller højere (MENER jeg ret mig hvis jeg er forkert) og en højtaler er ikke i fx 8
ell 16 ohm det er forskelligt da ved basstoner de kan spille ved 4 ohm og diskant ved 20.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

kennethkryger skrev:

Som IT-mand!!?? i vores firma har jeg fået til opgave at skaffe 7 højtalere, som skal benyttes på vores fabrik i Tjekkiet.

Det skal være 4 højtalere i vores produktionshal (ca. 600 - 700 m2 stort), 1 på lageret (ca. 100 m2) og 1 på hvert af to små kontorer.

De skal bare spille noget radio, så det behøver bestemt ikke være B&O kvalitet (eller i det prisleje!). At det jo heller ikke lige bliver stereo-lyd betyder så hellere ikke noget.

Det eneste jeg ved, er at radio/forstærker kan klare 8-16 Ohm, hvad det så end betyder?

Derudover vil de gerne kunne regulere lyden på de to kontorer (individuelt, hvis fx. telefonnen ringer eller andet).

Og hvordan skal højtalerledninger trækkes? Serie (altså fra højtaler til højtaler) eller skal jeg bare "mase" henholdsvis 3 og 4 gange ledning i hver udgang på forstærkeren?

Du skal nok tænke i helt andre baner -  det lyder jo som om der skal pænt lange ledningstræk til - så tænk på et 100v system -   lad radioen spille mono - 1 trafo på hver udgang , der omsætter udgangen til 100v, den ene udgang trækker så de 4 højttalere i hallen

den anden udgang trækker kontorere, der har hver sin regulering

ved hver højttaler sætter man en 100v -> 4Ohm trafo

Så spiller det !

Alt andet er fjoget - det koster ikke verdens største formue det der :)

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
kennethkryger skrev:

Du skal nok tænke i helt andre baner -  det lyder jo som om der skal pænt lange ledningstræk til - så tænk på et 100v system -   lad radioen spille mono - 1 trafo på hver udgang , der omsætter udgangen til 100v, den ene udgang trækker så de 4 højttalere i hallen

den anden udgang trækker kontorere, der har hver sin regulering

ved hver højttaler sætter man en 100v -> 4Ohm trafo

Så spiller det !

Alt andet er fjoget - det koster ikke verdens største formue det der :)

Lige det samme jeg vil svare - et 100V system og der burde være mange alternativer. Her er et:
http://www.disconetto.dk/shop/ela-100v-installation-130s.htm l
Jeg ved dog ikke hvordan kvaliteten er.

Men det kunne vel også være et anlæg til produktion og et til kontoerne eller skal der være samlet for måske på den måde at holde prisen nede eller er det for ikke at have "konkurrerende" lyd?
Herved kunne man måske undgå 100V systemet og udbuddet vil unægtelig være endnu større.

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at du skal overveje at bruge "Aktive" højttalere, altså højttalere med indbygget forstærkere samt egen volumen regulering.

• Der skal meget forskellige egenskaber til det du skal, men det kan du nemt finde.
  • Signalet fra radioen skal ikke have de høje strømstyrker som det forstærkede signal.
  • Du kan regulere individuelt.
  • Du kan kombinere det og f.eks lade lageret være passivt, Produktionen på tape1 og kontoret på tape2.
  • - Der skal strøm til den indbyggede forstærker, nogle har auto standby.

Forslag er fra en enkelt leverandør men der findes mange andre.

1. Behringer ms16
  2. Genelec 6010a
  3. Behringer b210d-eurolive
  4. Yamaha msr100
  5. Dynaudio bm6a-mkII
  6. Du kan sikkert finde de nødvendige kabler og fordelere et sted, Brinck.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes