Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvilken gulvhøjttalere skal jeg vælge??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jimmiepedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

hej herinde.

jeg ville høre om der nogen der har en god idé til et sæt gulvhøjttalere? jeg har lige købt en harmon kardon avr4550 forstærker og en harmon kardon dvd25.

jeg skal kun bruge et par højttalere da jeg ikke bruger forstærkeren til andet lige nu. lige pt har jeg et par cerwin vega dc15 men de er for store at have stående også syntes jeg de skal have for mange "tæsk" før de spiller godt. jeg kan godt lide højt musik men også lavt. jeg har før haft et sæt dali 808 og de må gerne have lidt mere effekt end dali 808 selv om jeg syntes det er nogle ok højttalere. jeg kan godt lide en god dyb bas samt en ren mellemtone og diskant.

prisen må ligge omkring 3-4000kr brugt (da jeg har en kone)

Til top Vis jimmiepedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jimmiepedersen

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil starte med at sige, at hvis man har pladsen og rummet tillader det, kan en gulvhøjtaler være en rigtig god løsnin.  - De kan både spille højere og mere dynamisk (i forhold til små højtalere uden sub). Men det ved du nok allerede.

Med hensyn til valg af højtalere, kan det være lidt svært at sige hvad du skal. Næsten hvert eneste mærke har sin egen niche og 'klang'. Så du skal gøre op med dig selv, om du vil blive i Cerwin Vega-stilen eller om du vil over i Dali.

Det er lidt en smagssag, og det bedste du kan gøre af at tage ud, og høre en masse forskelige højtalere. Medmindre, du allerede ved hvad du vil have, for så er det jo bare at søge på G&G, Dba osv.

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

jimmiepedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

jeg bruger sindsyg meget tid på g&g samt dba. jeg hælder nok mest over til dali´erne i forhold til cerwin vega. det er de eneste 2 mærker jeg lige sådan kender rigtig godt. også b&w, men jeg har aldrig haft et sæt. der er mange højttalere og forskellige mærker på gendbrug´s siderne og hvis man spørge sælgerne om deres højttalere spiller godt så siger de som regl at man ikke får bedre højttalere. og det er selvom det er de billigste eltax eller dyreste dali 

men hvis der nogen der kender nogen andre mærker der spiller rigtig godt og til en familie far´s pengepung kunne det da være rart at vild (lad os samligne med dali 808)

og hvis nogen har kendskab til hvad sådan en harman kardon avr4550 spiller godt sammen med.

Til top Vis jimmiepedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jimmiepedersen

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv indtil for nyligt haft 808 gennem mange år. Jeg skiftede til et par brugte dali evidence 470 og har fået en markant bedre og  mere detaljeret lyd. De kan ihvertfald anbefales herfra og kan fåes for omkring 3500 på brugtmarkedet.
synes 808 var lidt "mudret" i lydbilledet og valgte derfor at skifte.
Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

jimmiepedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

jeg har lige været inde og læse lidt om evidence 470. ingen tvivl om at det er en fed højttaler men hvis jeg skal i den serie så skal jeg nok op i evidence 800. jeg er bange for at evidence 470 giver op når jeg nogen gange godt kan lide lidt højt musik. altså når konen bliver smidt ud sammen med ungerne fordi far skal høre musik 

men det er svært når man ikke har hørt dem. jeg har en temmelig stor stue så jeg vil helst ikke under 2x8" basser. og aktiv sub vil jeg også helst undgå da jeg syntes at de er umulige at få til at godt til musik. men kanon til film.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Hej!

Jeg vil starte med at sige, at hvis man har pladsen og rummet tillader det, kan en gulvhøjtaler være en rigtig god løsnin.  - De kan både spille højere og mere dynamisk (i forhold til små højtalere uden sub).

hvad dækker dynamisk over, når man snakker højttalere? hvorfor er reol/stander højttalere ikke lige så dynamiske som gulvhøjttalere? og mht lydniveau, tror jeg, det mere afhænger af forstærkeren og højttalerens følsomhed, end om det er en gulvhøjttaler eller ej.

til trådstarter:

hvis jeg stod i dit sted, ville jeg overveje at lytte til nogle jbl højttalere. de har ry for både at kune spille øjt og dybt. ellers kunne wharfedale være et andet bud. deres ældre waldus serie, kunne ihverfald spille højt uden at miste grebet om musikken.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

DEX-T1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej Jimmiepedersen

Jeg kan varmt anbefale Dali ikon 7 som front, det er rimelig højtaler til lidt af hver men ikke så god i bunden som de er i toppen af frekvens båndet. Det er i værdifald min meningen
Til top Vis DEX-T1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DEX-T1 Besøg DEX-T1's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville anbefale Dali 850, til den brug du beskriver kan jeg ikke komme på noget der er bedre. Din forstærker er nok ikke helt stor nok til at få dem til at yde der maksimum, men mon ikke det kan spille højt nok til de flestes behov.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

jimmiepedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

vibe: jeg tror ikke jeg får det samme "tryk" ud af et par reol højttalere men man skal jo aldrig sige aldrig. jeg kender ikke så meget til jbl højttalere men det vil jeg da prøve at undersøge lidt nærmere.

dex-t1: jeg har stærkt overvejet ikon 7, men har også kigget på ikon 6 samt concept 10. men så skal der lige spares lidt mere sammen samt mine vega´er skal væk også.

ascari: jeg kan se at dali 850 har fået rigtig gode anmeldelser herinde og har overvejet dem. men men men, hvor gamle er den serie for jeg blev bolle hårdt i nummeren da jeg købte mine vega´er. basserne var mørnet total så det kostede mig lige ekstra for at få dem på banen igen og det vil jeg helst undgå.

kriller7000dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et sæt Klipsch RF-35'ere til at stå - kan du få for 4000kr.

Der er rigeligt med bas, men også detajlerig lyd pga hornet og de er letdrevet da der er høj følsomhed. Fylder ikke så meget, men lyder store. Du kan evt komme og lytte dem. De står nu i org embalage og tager plads.

Det er desværre et ukendt brand her i landet endnu.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

jimmiepedersen skrev:

vibe: jeg tror ikke jeg får det samme "tryk" ud af et par reol højttalere men man skal jo aldrig sige aldrig. jeg kender ikke så meget til jbl højttalere men det vil jeg da prøve at undersøge lidt nærmere.

jeg er helt enig i, at reolhøjttalere nok ikke er løsningen for dit vedkommende. jeg er bare uenig i happiness' udsagn om at gulv ht'ere er mere dynamiske end reol ht'ere.

der er et sæt wharfedale waldus 500 på dba, som, hvis alt er okay på dem, vil give meget smæk for skillingerne. ellers er en ældre dali nok også en fin løsning.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

jimmiepedersen skrev:

ascari: jeg kan se at dali 850 har fået rigtig gode anmeldelser herinde og har overvejet dem. men men men, hvor gamle er den serie for jeg blev bolle hårdt i nummeren da jeg købte mine vega´er. basserne var mørnet total så det kostede mig lige ekstra for at få dem på banen igen og det vil jeg helst undgå.

Højttalerne er fra 1994 til 1998. Jeg ligger jævnligt ører til et sæt fra 94, og de har ingen problemer med at sparke gang i murværket! Og mine egne fra 98 har heller ikke, så alderen trykker ikke i den retning med dem. Ophængende er af gummi, og kan derfor holde mange gange længere end de omkring 10 år skumophæng holder. Dem fra 94 ligner mine egne fra 98, så i den retning vil jeg ikke lade mig skræmme, til prisen er der meget højttaler i mange år, for få penge, i Dali 850.

Ellers synes jeg du skal snuse lidt til de Klipsch der bliver skrevet om længere oppe. Det sæt Klipsch jeg har hørt lød rigtigt godt, en højttaler der lyder meget større end den er.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

jimmiepedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

killer7000dk: jeg skal lige af med mine cv dc15 inden jeg går i krig med at handle, manden der skulle købe dem trak i land. men hvis du har dem når de er væk så kan det godt være at jeg kontakter dig igen er de i tiptop stand? ingen mærker, hakker osv. evt alder...

vibe: jeg tror også reol ht´er er for småt til mit forbrug. jeg har et par jamo kendo reol ht. de spiller kanon. problemet er bare at de giver for hurtig op så de bliver brugt i garagen da de heller ikke er så kønne mere. men jeg vil da prøve at studere de jbl lidt nærmere.

noget helt andet, er der nogen der kender til avance højttalere?????

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes