| Forfatter |
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er blevet kontaktet ang. en byttehandel med mine Sonus Faber Grand piano..
handlen går ud på lige bytte med et sæt Solostatic 103..
Freq. Response: 80 - 25.000 Hz Sensitivity: 85 dB 1mtr Impedance: nom 6 Ohm, minimal 4 Ohm Power Handling: 25 to 100 Watts Elementen: 2 Elements: 2 Space > plates: 1.9 mm Segments: 4-Way Power Supply: 12 > 14 V~ Dimensions: 1920 X 365 X 60 mm Weight approx: 30 Kilograms
http://www.solosound.eu/solostatic103NL.htm
jeg er dog lidt i tvivl om sådanne højttalere kan opfylde mine behov når det kommer til elektronisk og pop musik samt om de egner sig til brug i en hjemmebio, hvor der tit sidder en 3-4 mand..
nyprisen på sættet nærmer sig 50.000,- så på det område er det jo en god handel for mig, men tøver lidt da jeg er i tvivl om det er den rigtige slags højttaler til mit forbrug.!
nogen der har erfaring med elektrostater ( evt. omtalte model ) og kan komme med nogle for / imod svar.?
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De minder i opbygning om Martin Logan, så du kan jo starte med at lytte til dem. Ikke for du kan sige nøjagtigt at de spiller som ML, men i den stil. Så har du et ide. Medmindre du kan høre dem hos din bytte makker??
Hybrid elektrostater kræver normalt ikke så stor forstærker, men dette fabrikat har vist ikke indbygget forstærker til bas sektionen som ML har.
Mange har med stort held kombineret ML med rør forstærkere. 
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste der lige springer mig i øjnene er at de kun går ned til 80hz og det er virkelig ikke alverden hvis ikke du har en
ordentlig sub til at tage over...
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
de beskriver dem selv som Full Range speakers, men det er da ikke tilfældet hvis de bunder ved 80hz
har 2 stk Vincent sp997 monoblokke samt en harbosub 10 der ska spille med dem...
hvordan klarer elektrostater sig til techno og pop genren og hvordan kan lyden beskrives i forhold til "normale" højttalere.?
|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er meget lig Martin Logan, dog syntes jeg at Martin Logan er lidt bedre. Elektrostat højtalere har en meget speciel lyd. Den er meget rund og varm. Og mellemtonen har en meget "engelsk" lyd. dvs. at mellemtonen runder af ret tidligt, og det giver en meget varm og blød lyd. Det lidt ligesom f.eks. B&W, de har den der varme, men også lidt lukkede lyd.
Jeg syntes at man med elektrostat højtalere skal køre med rørforstærker. Så får man en rigtig god lyd, hvor der kommer lidt mere ro på tingene. Intrumenter står lidt mere klart.
Jeg har en kammerat som kørte med Cambridge Audio, på sine Martin Logan Source, og de var MEGET hidsige isæt ved elektronisk musik, og rock. Dybbassen hos Trentemøller, blev ligesom "holdt tilbage" hvor at guitar og triangel, pludselig blev højere end stemmerne - Og det var ikke indspilningnen. Så købte han en rør-forstærker og så var lyden meget bedre, og nu er de fine all-roundere.
Det korte af det lange er, at elektrostat højtalere er meget krævende, og de kan være svære at tilpasse, men når de har den optimale forstærker (og kabler!) - Så er det nogle rigtigt dejlige højtalere med en lyd jeg kun kan ønske mig, med min økonomi 
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme det ikke er på den måde jeg oplevr elektrostat. Jeg har du kun hørt martin logan, acsent, prodigy, odysse, summit og de store clx. De er ekstremt hurtige og luftige i toppen. Læker, lækker mellemtone. Så har de også et kæmpe soundstage som nogen kan lide mere end andre.
Dem du har kig på, siges der jo på hjemme siden at de kommer med sub.
For enhanced low tone reproduction, this series is supplemented with one or two subwoofers, manufactured by Solosound including its unique cross-over system.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
Jeg må indrømme det ikke er på den måde jeg oplevr elektrostat. Jeg har du kun hørt martin logan, acsent, prodigy, odysse, summit og de store clx. De er ekstremt hurtige og luftige i toppen. Læker, lækker mellemtone. Så har de også et kæmpe soundstage som nogen kan lide mere end andre.
Og selvfølgelig Quard 63 :-)
Dem du har kig på, siges der jo på hjemmesiden at de kommer med sub.
For enhanced low tone reproduction, this series is supplemented with one or two subwoofers, manufactured by Solosound including its unique cross-over system.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
| [QUOTE=sigma6]
Og selvfølgelig Quard 63 :-)
Dem du har kig på, siges der jo på hjemmesiden at de kommer med sub.
|
|
|
det med sub`s havde jeg ikke set...
men tror alligevel ikke det bliver aktuelt for er sgu lidt nervøs over hvor lille sweetspot den slags højttalere har, da vi tit er 3-4 stykker i sofaen når der høres musik eller ses film.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke lige med dem der, men Martin Logan har et okay 3d-lydbillede, fordi de har buet front, men "opad" er det ikke så godt, og det er også derfor at man kan vinkle højtalerne.
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
|
Jeg ved ikke lige med dem der, men Martin Logan har et okay 3d-lydbillede, fordi de har buet front, men "opad" er det ikke så godt, og det er også derfor at man kan vinkle højtalerne.
|
|
|
tvivler på at man kan stille dem så at 4 mennesker på række kan få det optimale lydbillede (efter hva jeg har læst ), det er nok også grunden til navnet "egoisthøjttaler" som elektrostater så smukt bliver kaldt..
tror de egner sig bedst til et lytterum med 1 meter til bagvæggen med 1 enkelt stol i midten og ikke til en daglig stue hvor folk sidder hist og pist..
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må tilslutte mig sigma6 mht mellemtonen.... lækker og luftigt. Havde selv et par STAX ESTA 4U i et par år kombineret med en sub. DE var egoist; er sikker på at nutidens Martin Logan er en del mere sociale.... de døde desværre under en af ungdommens fester...
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
strecker skrev:
tvivler på at man kan stille dem så at 4 mennesker på række kan få det optimale lydbillede (efter hva jeg har læst ), det er nok også grunden til navnet "egoisthøjttaler" som elektrostater så smukt bliver kaldt..
tror de egner sig bedst til et lytterum med 1 meter til bagvæggen med 1 enkelt stol i midten og ikke til en daglig stue hvor folk sidder hist og pist..
|
|
|
Præcist! Desuden er det begrænset hvor højt du kan spille på dem. Og når en elektrostat ikke kan spille højere er du ikke i tvivl for membranen støder simpelt hen imod gitteret. De kan noget helt specielt, men de er ikke alles kop te pga de fysiske begrænsninger. vH pH
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror desværre ikke de egner sig ind hos os..
p***e ærgeligt da det ellers er et par flotte og sikkert vellydende højttalere, men som desværre bare ikke passer ind i vores lytte stil..
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
De er meget lig Martin Logan, dog syntes jeg at Martin Logan er lidt bedre. Elektrostat højtalere har en meget speciel lyd. Den er meget rund og varm. Og mellemtonen har en meget "engelsk" lyd. dvs. at mellemtonen runder af ret tidligt, og det giver en meget varm og blød lyd. Det lidt ligesom f.eks. B&W, de har den der varme, men også lidt lukkede lyd.
Jeg syntes at man med elektrostat højtalere skal køre med rørforstærker. Så får man en rigtig god lyd, hvor der kommer lidt mere ro på tingene. Intrumenter står lidt mere klart.
Jeg har en kammerat som kørte med Cambridge Audio, på sine Martin Logan Source, og de var MEGET hidsige isæt ved elektronisk musik, og rock. Dybbassen hos Trentemøller, blev ligesom "holdt tilbage" hvor at guitar og triangel, pludselig blev højere end stemmerne - Og det var ikke indspilningnen. Så købte han en rør-forstærker og så var lyden meget bedre, og nu er de fine all-roundere.
Det korte af det lange er, at elektrostat højtalere er meget krævende, og de kan være svære at tilpasse, men når de har den optimale forstærker (og kabler!) - Så er det nogle rigtigt dejlige højtalere med en lyd jeg kun kan ønske mig, med min økonomi  |
|
|
Kan slet ikke genkende lyden fra typisk elektrostathøjttaler i det du skriver. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan er MIT lydbillede af Martin Logan. Men har kun hørt Source og Purity, som dengang, var deres billigste modeller. Det spillede på et anlæg fra Marantz..
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Sådan er MIT lydbillede af Martin Logan. Men har kun hørt Source og Purity, som dengang, var deres billigste modeller. Det spillede på et anlæg fra Marantz.. |
|
|
Hmmmm, du skrev ellers lige, at de spillede på Cambridge og efterfølgende et rørsetup, og nu er det Marantz. Din hukommelse spiller dig da vist et pus, så mon ikke også du husker forkert hvad lyden angår
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt dem i KT-radio, på Marantz forstærker.
Og så har jeg også hørt dem hos min kammerart, som har haft Cambridge, og nu har rørforstærker (kan ikke huske rørforstærker mærket).
Hos KT radio lyttede jeg til noget Bryan Adams, og Dire Straits.
Det kan også have noget at sige. Og ved min ven hørte vi kun DAD - da jeg hørte dem.
Hjalp det? 
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Jeg har hørt dem i KT-radio, på Marantz forstærker.
Og så har jeg også hørt dem hos min kammerart, som har haft Cambridge, og nu har rørforstærker (kan ikke huske rørforstærker mærket).
Hos KT radio lyttede jeg til noget Bryan Adams, og Dire Straits.
Det kan også have noget at sige. Og ved min ven hørte vi kun DAD - da jeg hørte dem.
Hjalp det?  |
|
|
Ja-tak, og jeg vil da så mene, at din meget omfattende og konkrete "anmeldelse" og kritik af ML og elektrostater generelt er baseret på et noget spinkelt grundlag - DAD , my goodness
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. men hov hov. Jeg sagde ikke at Martin Logan er dårligt. tværtimod. Jeg gad gerne selv have det en dag. 
Og med hensyn til Solosound, som var udgangspunkt, så hørte jeg dem engang på en messe i tyskland. Men det var en model der hed piccolo.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 24 Februar 2011 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde den nu udgåede model ML Vantage. Hvad angår holografi og stort lyttevindue er de uovertruffen. Pinpointning af detaljer, stemmegengivelse og fornemmelsen af en stor livescene er noget som de er rigtig gode til. At de så kan lyde lidt in your face og til tider unaturligt i deres måde at præsentere musikken er så en smagssag. Men synes de spillede fedt. Anken ved dem er så Deres adskillelse mellem bas og panel som ikke rigtig efter min mening hængte ordentligt sammen. Det er jo en hybrid elektrostat og muligvis svært at lave med et tungt submodul og så det lette folie. Det skulle dog iflg. testen her på H4A af den nye serie være væsentligt forbedret.
Til hvilken musik genre de egner sig bedst til er jeg af den opfattelse at de er temmelig allround. De kræver dog en strømstærk forstærker for at yde Deres allerbedste. Hvad angår lydtryk og evnen til at spille højt er kun et spørgsmål hvornår dine ører siger stop.
ML har en fed soundstage og kunne godt finde på at købe elektrostat igen engang. Men der går lang tid for mine Gradient spiller så fedt!!!!!!!!!!!! __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |