Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: bi-amp af dali evidence 470? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Har et par evidence 470 og en onkyo tx-sr805 og overvejer om det kan betale sig at prøve med bi-amping ved brug af surround back og front terminalerne på recieveren som der refereres til i min onkyo manual

Har dog et par spørgsmål.

1. Har nu ikke et biwire kabel men et par QED Revelation kabler fra hifiklubben som er banantermineret . Vil jeg kunne bruge et billigere kabel sammen med ovenstående for at bi-ampe eller skal det være et og samme bi-wire kabel som bruges til formålet?

2. Er det de to nedre terminaler på højttaleren som er bass-terminalerne? (lyder umiddebart sådan når jeg lytter til forskellige mulige tilslutninger)

3. Evidence 470 er 4 ohm. I min onkyo manual står: Use only front speakers with an impedance of 8 ohms or higher for bi-amping. Failure to do so may seriously damage the AV receiver. Mener i også at det ville være ufornuftigt at kaste sig ud i denne bi-amp nu hvor mine højttalere ikke overholder ohm-kravet.

4. Hvis denne bi-amp ikke er en god ide vil i så foreslå mig at skifte de metalbøjler som forbinder tweeter og woofer terminalerne på ht med et lille stykke højttalerkabel istedet for? Er det overhovedet muligt at sætte højttalerkabel imellem nu hvor der allerede er bananstik som fylder terminalen ud?

mange spørgsmål, det ved jeg godt, men jeg bliver jo kun klogere ved at spørge :)

Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

johnny k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede bi-amping på mine 5005 jubilæum, med min yamaha rx-v765.

Det er en microskopisk ændring i lyden til det bedre. Men fandt ud af at det belastede reciveren så meget at den slog fra en dag der blev spillet højt. Jeg havde aldrig fået den til at slå fra ved normal tilslutning.. Så det belaster nok reciveren en del mere..

De to nederste er bassen.

De 5005 jeg har er bøjle skiftet ud med et tykt kabel i stedet, og i følge ham jeg købte af hjalp det på lyden.

johnny

Til top Vis johnny k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnny k

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

tak for svaret

Andre der har erfaringer med bi-amping på denne måde både vedr forbedring af lydbillede samt om højttalerne absolut skal være 8 ohm for at dette kommer til at fungere i mit tilfælde? Vil jo nødigst beskadige min onkyo

Nogen der kan svare på spørgsmål 1 omkring det kan gå med forskellige typer kabler? Kablerne skal kun række ca. 2 m hver.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Ja det står i manuellen at de skal være på 8 ohm så jeg ville nok ikke prøve dette , da der er tidens løb er mange der har oplevet at der gik ild i deres 805er så det kan nok ikke anbefales at biampe men en højtaler på 4ohm.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Det er altså også minimalt hvad man henter, det tykker jo alt fra samme forstærker anyway...

Skal man ud i noget seriøst, skal det være effektforstærkere man kobler til...
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

MartinT skrev:
tak for svaret

Andre der har erfaringer med bi-amping på denne måde både vedr forbedring af lydbillede samt om højttalerne absolut skal være 8 ohm for at dette kommer til at fungere i mit tilfælde? Vil jo nødigst beskadige min onkyo

Nogen der kan svare på spørgsmål 1 omkring det kan gå med forskellige typer kabler? Kablerne skal kun række ca. 2 m hver.

Hvad kabel angår så bruger jeg Subra Rondo 2,5 i bi-wire version , det spiller super godt .Pris ca.70 kr pr. meter .

madmax

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg synes nu også at mine QED kabler lyder fremragende som de er. Ved godt man ikke ville hente mere effekt da alle kanaler trækker på samme strømforsyning men tænkte om man kunne hente noget lydmæssigt ved at adskille diskant fra bass så det ikke kører over et og samme kabel.

Men som madmax skriver så er jeg også bange for at onkyo'en måske futter af hvis jeg smider bi-amp efter mine 4 ohms højttalere, selvom jeg har fået at vide at de er enormt nemme at drive.

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

men tænker også at der må være et formål med at onkyo har valgt at man har denne mulighed for at bi-ampe med to separate terminaler for ellers havde de vel ikke indarbejdet den mulighed?

Er der andre der har forsøgt sig frem og kan af/bekræfte at der ikke er mærkbar forskel i lyden ved at anvende denne form for "intern" bi-amping?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Skal bi-amp'ing laves rigtigt, så skal delefiltret ud af højttalerene, og så skal delingen foregår FØR effetktforstærkerene med et aktivt delefilter.

Alt andet er noget fusk, som i bedste tilfælde ingen virkning har (andet en lidt ekstra forstærker power).

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

johnny k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Ja det står i manuellen at de skal være på 8 ohm så jeg ville nok ikke prøve dette , da der er tidens løb er mange der har oplevet at der gik ild i deres 805er så det kan nok ikke anbefales at biampe men en højtaler på 4ohm.

madmax

ILD ligefrem!!!  Hold da kæft, så skal jeg aldrig have onkyo hvis den ikke lukker ned, før den er brændt ud.... og har taget huset med...

Til top Vis johnny k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnny k

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det er ganske vist

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60161&K W=onkyo+tx+sr+805

men det var vist nok en serie af Onkyo 805 som var købt i Tyskland og de var blevet betjent forkert netop ved at bi-ampe med 4 ohms højtaler.

Har aldrig haft nogle problemer med min .

madmax

aakilde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Skal bi-amp'ing laves rigtigt, så skal delefiltret ud af højttalerene, og så skal delingen foregår FØR effetktforstærkerene med et aktivt delefilter.

Alt andet er noget fusk, som i bedste tilfælde ingen virkning har (andet en lidt ekstra forstærker power).

Hej Erling, Jeg har med stort held tri-ampet (med separate effektforstærkere) et sæt AV Si6, men har da stadig en våd drøm om at køre aktivt, når alt andet i systemet er optimeret...

Uden at være teknisk stærk gætter jeg på, at højtalere der er svære at drive kræver så store effekttrin, at der nemt kan opnåes en fordel ved tri-amping frem for at investere i 2 MEGET dyre enkelttrin...

Så jeg synes absolut ideen med bi-amping er værd at forfølge... Selfølgelig med hensyn til udstyret... Svært at forstå i øvrigt, hvordan den kan brænde af ved at adskille kanalerne... Det burde alt andet give større modstand end uden bi-amping...

Til spørgsmål 1: Kablingen er ligegyldig... Prøv at byt rundt og hør hvad der lyder bedst...

Til top Vis aakilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aakilde

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

aakilde skrev:

Jeg har med stort held tri-ampet (med separate effektforstærkere) et sæt AV Si6, men har da stadig en våd drøm om at køre aktivt, når alt andet i systemet er optimeret...

Lad det nu ikke blive ved den våde drøm 
Det er ingen ide at bruge en masse tid og penge på optimering inden du gør alvor af din drøm for det er skønne spildte kræfter efter min mening 

Gå heller aktivt i dag end i morgen
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2011 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Det er ganske vist

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60161&K W=onkyo+tx+sr+805

men det var vist nok en serie af Onkyo 805 som var købt i Tyskland og de var blevet betjent forkert netop ved at bi-ampe med 4 ohms højtaler.

Har aldrig haft nogle problemer med min .

madmax

Synes nu ikke jeg kan finde nogle indlæg jf. dit link omkring at bi-amp er skyld i fejlen, tværtimod skriver han at han ikke har bi-ampet nederst side 8.

Well, jeg må hellere holde mig til foreskrifterne og lade være at forsøge selvom jeg nu godt gad at vide om jeg kunne høre forskel eller ej :)

aakilde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Lad det nu ikke blive ved den våde drøm 
Det er ingen ide at bruge en masse tid og penge på optimering inden du gør alvor af din drøm for det er skønne spildte kræfter efter min mening 

Gå heller aktivt i dag end i morgen

Hej Robert

Skal lige glemme hvad det kostede at gå fra CD til streamer... Så er næste trin at gå aktivt enten med en AVEX fra Audiovector eller et kit fra Naim eller... Jeg kan helt klart godt bruge det overskud der burde komme, når forstærkerne kun skal arbejde med en del af frekvensområdet og er koblet direkte til enhederne uden filter. Det burde gi' en fantastisk dynamik og detaljerigdom på en avantgarde...

-Og som jeg husker at have læst kan man tune lyden lidt på AVEXen, så den bedre passer til rummet....

Til top Vis aakilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aakilde

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes