| Forfatter |
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Prøv at hør - den her højttaler kan på ingen måde spille dyb bas overbevisende, og det er ikke fordi jeg synes at SA er det argeste l***, men fordi fysikkens love ikke tillader det. Jeg henviser til Hoffmans "Iron Law" der klart angiver, at en højttaler ikke samtidig kan være lille, spille dyb bas, og have god følsomhed. MAO. skal den være lille (eller slank), og samtidig skulle spille bas har den en ringe følsomhed ELLER den kan være lille og have god følsomhed, men så er der ingen bas. Sådan er det. De der højttalere kan man godt tvinge til at spille bas ved at hælde masser af watt i dem, men så er det med tårnhøj forvrængning til følge og det kommer aldrig til at lyde overbevisende.
Det folk ofte fejlagtigt opfatter som dyb bas er tit pukler på frekvenskurven omkring 60-80 hz, og det bliver anstrengende at lytte til efter kort tid.
mvh.
|
|
|
- For at koge dit indlæg ganske betrgteligt ned..: - Du har faktisk ikke hørt dem under fornuftige omstændigheder???
Det har jeg - Hvis ellers man kan kalde en gennemsnitlig god Midtjydsk HiFi-butik for "fornuftige omstændigheder". Faktisk masser af gange, og hvis ikke det var fordi jeg vel nærmest er både foelsket, forlovet og gift med JBL, så kunne jeg da godt ha snuppet sådan et par stykker osse - de ville være fine som baghøjttalere ;-))
Kort fortalt - Mine K2'er spiller bedre bas, og ganske meget mere dynamisk - men det er altså osse kasser til vel ca. faktor 11 i pris. Ser man bort fra det, at jeg er vant til en sådan spille, vil jeg sige rangeren spiller udemærket - Bevares, umiddelbart vil jeg sige den er for "tynd/slatten" i bunden - Køb Exploreren istedet, find den evt som DEMO hos en af forhandlerne - Den spiller sgu' fantastisk...
Er budgettet "kun" til 10K stykket, så ta. JBL LS80 istedet...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indlæg slettet - Reklame er ikke tilladt i forummet!
Mvh, Mikkel - Redaktør!
|
| Til top |
|
| |
Levesen Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
@5300 happiness; så skal du registreres som branchemedlem og ikke som privat!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jo som privat jeg spørger. Og det jo kun fordi at det er der jeg arbejder. 
Tror ikke man bare lige bliver Branchemedlem..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altså sådan at arbejder man i branchen, så er man branchemedlem .
Jeg synes du skal spørge Mikkel Gige, som er administrator her på siden. Det er hans afgørelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nårh. OK. så vil jeg gøre det. Troede at branchemedlemmer, var udvalgt af firmaerne som "repræsentant"
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du skal låne et par SA med hjem,
jeg har lyttet på exploren den game model "den kan findes tilsamme pris som den du spøger efter" den er meget direkte i lyden, også kræver de udstyr som kan følge HT SA er jo kendt for at være en super hurtig højttaler...så glem at om rør men en god effekt og forforstærker evt Primare der findes meget godt brugt også deres nye I32 lever varen
Jeg kan sige du får ikke en dyb fed bas som med Jbl , men du får en meget stram bas som går dybt...men de kan godt spille og give tryk jeg høre nemt naboens...
men alt er jo smag og behag
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu kontaktet Mikkel Gige, ang. det med at være branchemedlem, og nu ser vi hvad der sker. 
Darwin: Jeg tror jeg låner et sæt JBL, og et sæt System Audio med hjem, og bruger en søndag på at lytte og spise citronmåne, for at beslutte mig 
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
|
Jeg har nu kontaktet Mikkel Gige, ang. det med at være branchemedlem, og nu ser vi hvad der sker. 
Darwin: Jeg tror jeg låner et sæt JBL, og et sæt System Audio med hjem, og bruger en søndag på at lytte og spise citronmåne, for at beslutte mig 
|
|
|
Det er jo heller vejr til andet....hvad har du af udstyr foran og hvor stort rum skal du spille i?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
EN SA højttaler er ikke hurtigere end alle andre højttalere. Det er en grundlæggende misforståelse at tro de er "hurtigere". De er i al konsekvens ikke hurtigere end de lyde de skal gengive og tænk sig, hvis de var, ville en 50 hz tone så afspilles som en 60Hz?
Jeg ved godt SA har markedsført postulatet om at deres basser er "hurtige". Men det er altså et mærkeligt udsagn, som nok alene skal søge at retfærdiggøre at SA har valgt at designe meget smalle kabinetter, som derfor kun kan indeholde enheder med lille membranareal.
SÅ, enhver højttaler, inklusive en SA, kan selvfølgelig kobles til en rørforstærker!
Men det er muligt det ikke bliver en fed oplevelse, da SA vistnok ikke er specielt effektive (watt/DB) og de fleste rørforstærkere er wattsvage. Jeg ville dog nok se efter en transistorforstærker med et tilbagelænet lydbillede, fremfor nogle som er ligeså forward som SA-højttalere generelt har. Ellers bliver man "overfaldet" af lydbilledet som kravler rundt der hvor man selv sidder .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin: ca. 25kvm. og med Rotel Ra-06 
Levesen: Heh, jeg er heller ikke helt enig, idet med at flere små enheder skulle givere mere præcision og dynamik 
|
| Til top |
|
| |
preben1234 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
|
Darwin: Jeg tror jeg låner et sæt JBL, og et sæt System Audio med hjem, og bruger en søndag på at lytte og spise citronmåne, for at beslutte mig  |
|
|
 __________________ SB. Touch
Moon I-1
Xindak dac-5
Dynaudio focus 140
PS3
Taralabs helix
Straightwire rhapsody S
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jblfan skrev:
hasselbaink skrev:
Prøv at hør - den her højttaler kan på ingen måde spille dyb bas overbevisende, og det er ikke fordi jeg synes at SA er det argeste l***, men fordi fysikkens love ikke tillader det. Jeg henviser til Hoffmans "Iron Law" der klart angiver, at en højttaler ikke samtidig kan være lille, spille dyb bas, og have god følsomhed. MAO. skal den være lille (eller slank), og samtidig skulle spille bas har den en ringe følsomhed ELLER den kan være lille og have god følsomhed, men så er der ingen bas. Sådan er det. De der højttalere kan man godt tvinge til at spille bas ved at hælde masser af watt i dem, men så er det med tårnhøj forvrængning til følge og det kommer aldrig til at lyde overbevisende.
Det folk ofte fejlagtigt opfatter som dyb bas er tit pukler på frekvenskurven omkring 60-80 hz, og det bliver anstrengende at lytte til efter kort tid.
mvh.
|
|
|
- For at koge dit indlæg ganske betrgteligt ned..: - Du har faktisk ikke hørt dem under fornuftige omstændigheder???
Det har jeg - Hvis ellers man kan kalde en gennemsnitlig god Midtjydsk HiFi-butik for "fornuftige omstændigheder". Faktisk masser af gange, og hvis ikke det var fordi jeg vel nærmest er både foelsket, forlovet og gift med JBL, så kunne jeg da godt ha snuppet sådan et par stykker osse - de ville være fine som baghøjttalere ;-))
Kort fortalt - Mine K2'er spiller bedre bas, og ganske meget mere dynamisk - men det er altså osse kasser til vel ca. faktor 11 i pris. Ser man bort fra det, at jeg er vant til en sådan spille, vil jeg sige rangeren spiller udemærket - Bevares, umiddelbart vil jeg sige den er for "tynd/slatten" i bunden - Køb Exploreren istedet, find den evt som DEMO hos en af forhandlerne - Den spiller sgu' fantastisk...
Er budgettet "kun" til 10K stykket, så ta. JBL LS80 istedet...
JBLfan |
|
|
Nu har jeg svært ved at se, hvad det er du har kogt ned. Og det er vel også lige meget, så længe principperne for højttalerbyg stadig gælder. Det er naturligvis altid interessant hvad folk mener med "fornuftige omstændigheder" - jeg vil da gerne høre det. Til den potentielle køber: Hvis du vil give over 10.000,- for et sæt HT'er, så kom ud af huset og lyt til en masse forskellige modeller med en masse forskellig musik. Ingen har nogensinde foretaget et kvalificeret køb ved udelukkende at sidde og læse på Hifi4all. Mvh. Kris
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde jeg såmen også tænkt mig. Men det er da rart at høre andres meninger og oplevelser først
|
| Til top |
|
| |
preben1234 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|

5300happiness skrev:
Havde jeg såmen også tænkt mig. Men det er da rart at høre andres meninger og oplevelser først  |
|
|
 __________________ SB. Touch
Moon I-1
Xindak dac-5
Dynaudio focus 140
PS3
Taralabs helix
Straightwire rhapsody S
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Levesen skrev:
EN SA højttaler er ikke hurtigere end alle andre højttalere. Det er en grundlæggende misforståelse at
tro de er "hurtigere". De er i al konsekvens ikke hurtigere end de lyde de skal gengive og tænk sig, hvis de var, ville en 50
hz tone så afspilles som en 60Hz?
Jeg ved godt SA har markedsført postulatet om at deres basser er "hurtige". Men det er altså et mærkeligt udsagn, som
nok alene skal søge at retfærdiggøre at SA har valgt at designe meget smalle kabinetter, som derfor kun kan indeholde
enheder med lille membranareal.
SÅ, enhver højttaler, inklusive en SA, kan selvfølgelig kobles til en rørforstærker!
Men det er muligt det ikke bliver en fed oplevelse, da SA vistnok ikke er specielt effektive (watt/DB) og de fleste
rørforstærkere er wattsvage. Jeg ville dog nok se efter en transistorforstærker med et tilbagelænet lydbillede, fremfor nogle
som er ligeså forward som SA-højttalere generelt har. Ellers bliver man "overfaldet" af lydbilledet som kravler rundt der hvor
man selv sidder . |
|
|
Når man snakker om "hurtig bas" i Hi-Fi sammenhæng, hentydes der som regel til en god impulsrespons.
Om SA så har dette, det skal jeg ikke kunne udtale mig om.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|