Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Energieffektiv højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Tjaeh, hvis jeg forstår rigtigt Cesse, så ville det være godt med en liste over nogle ting som gør en højttaler effektiv og som måske kunne oprettes i en ny tråd som første post?  Som bl.a. følsomhed, lav moving mass osv.

Men altså. Hornkabinetter lader til at gøre en gigantisk forskel mht effektivitet, sååeh...

Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er noget forbavset over at Casse som egentlig har stillet sig selv opgaven, starter med at spørge andre .

Det med gode ideer til effektive højttalere behøver vel ikke at starte med man skal kende de eksisterende og heller ikke med
man spørger andre om deres gode ideer, så man kan gengive (kopiere) dem?

Eller er det fast praksis i gymnasier efterhånden, at man går på nettet og fisker det man selv skulle have lavet?

Ment i al venlighed, men også med en vis alvor..
Til top Vis Levesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Levesen

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Levesen skrev:

Eller er det fast praksis i gymnasier efterhånden, at man går på nettet og fisker det man selv skulle have lavet?

Ment i al venlighed, men også med en vis alvor..

Jeg må indrømme at det var lige hvad jeg tænkte da jeg så Cesser's indlæg.

Hvorfor laver vi ikke bare hans opgave? Måske fordi det er et DIY-projekt

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">105 dB følsomhed i nederste
mellemtone (200 Hz) kan såmænd godt være sandt - og det passer osse godt med de nævnte udregninger på boksstørrelse.
Men, bassen vil være solgt, der er snarere tale om en overdimensioneret mellemtoneenhed - den har nok brug for noget
heftig
equalising i bassen, for at levere dér.</span>

Jeg undskylder hvis vi er lidt off topic (dog ikke meget), men jeg har stadig ikke set nogen enkelt enhed der klarer
over 100 db ved 200hz uden hornladning, beklager. Læg mærke til at enheder med meget lavt Qts ruller tidligt af; en
konsekvens af den store motorkraft der skal til for at drive følsomheden op.Der kan naturligvis altid laves fiks fakserier for
at få
målingerne til at se fantastiske ud.mvh.   

Jo da, over 100dB er der flere der kan klare. feks mine JBL2220a (101dB) og e130'eren som linkes til her:
e-serien

Bemærk det kraftige magnetfelt på en 10cm spole!!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Cesse, hvad med en bog?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 04:34 | IP-adresse registreret  

Tjah, jeg synes ikke der er noget galt med at man søger oplysninger de relevante steder - ingen her laver jo i den forstand Cesses opgave.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
hasselbaink skrev:

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">105 dB følsomhed i nederste
mellemtone (200 Hz) kan såmænd godt være sandt - og det passer osse godt med de nævnte udregninger på boksstørrelse.
Men, bassen vil være solgt, der er snarere tale om en overdimensioneret mellemtoneenhed - den har nok brug for noget
heftig
equalising i bassen, for at levere dér.</span>

Jeg undskylder hvis vi er lidt off topic (dog ikke meget), men jeg har stadig ikke set nogen enkelt enhed der klarer
over 100 db ved 200hz uden hornladning, beklager. Læg mærke til at enheder med meget lavt Qts ruller tidligt af; en
konsekvens af den store motorkraft der skal til for at drive følsomheden op.Der kan naturligvis altid laves fiks fakserier for
at få
målingerne til at se fantastiske ud.mvh.   

Jo da, over 100dB er der flere der kan klare. feks mine JBL2220a (101dB) og e130'eren som linkes til her:
e-serien

Bemærk det kraftige magnetfelt på en 10cm spole!!

Ja, men ikke ved 200 hz i noget der ligner et almindeligt kabinet.

mvh.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:

Ja, men ikke ved 200 hz i noget der ligner et almindeligt kabinet.

mvh.

Jo, det mener jeg nu den kan. Ikke for at lade det gå flue knep...i i tråden her men, hvis du slår op på dette link:

Datasheet JBL2220

vil du på kurverne se at den rent faktisk "spøtter" de 101dB/1W ud >100Hz i en kasse på 140l.

Hilsen Flemming

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jow, Flemming - men der skal så osse lidt EQ'ing til for at give reel dybbas. Bortset fra at 140 liter i disse tider næppe betragtes som en almindelig boksstørrelse .

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Jow, Flemming - men der skal så osse
lidt EQ'ing til for at give reel <span style="font-style: italic;">dyb</span>bas. Bortset fra at 140 liter i disse tider næppe
betragtes som en almindelig boksstørrelse .</span>

Ahh, der blev efterlyst følsomhed over 100dB SPL i fra 200Hz og opad

Men bortset fra det er det en ganske fornuftig størrelse kabinet (0.6x0.35x0.7). Det er så bare den fremherskende tendens der
ikke har tilstrækkelig fysisk indsigt og gør det til normen at fedte med kasser i 20 til 40 liters størrelsen som værende reference
for ordentlig bas

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 04:18 | IP-adresse registreret  

Det kan vi godt blive enige om. Større bokse kan simpelthen 'noget', som mindre ikke klarer, ligegyldigt hvor meget der så trylles med elektronik, effekt, EQ'ing og hvad-har-vi...

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Jow, Flemming - men der skal så osse
lidt EQ'ing til for at give reel <span style="font-style: italic;">dyb</span>bas. Bortset fra at 140 liter i disse tider næppe
betragtes som en almindelig boksstørrelse .</span>

Ahh, der blev efterlyst følsomhed over 100dB SPL i fra 200Hz og opad

Men bortset fra det er det en ganske fornuftig størrelse kabinet (0.6x0.35x0.7). Det er så bare den fremherskende tendens der
ikke har tilstrækkelig fysisk indsigt og gør det til normen at fedte med kasser i 20 til 40 liters størrelsen som værende reference
for ordentlig bas

Jeg helst have mig frabedt enhver sammenligning med "den fremherskende tendens" i form af små kabinetter eller andre dødsyge tendenser som Lowther i open baffle - Nej, spøg til side - jeg anerkender naturligvis det generelle princip; jo større jo bedre. Jeg havde indtil for et par måneder siden en baskanal der bestod af 2 X 15" enheder i et 200 liters kabinet.
OK, den JBL 2220 enhed ser meget lovende ud i følge JBL's egen data, og jeg må foreløbig anerkende, at målet om 100db+ ved 200 hz er opfyldt. Jeg synes dog stadig, at det er en ekseptionel høj effektivitet for en 'direct radiator' som ikke er vægmonteret.
Jeg kunne dog godt finde på at bruge sådan en fra ca. 100hz til 500hz (pga. den lidt høje Le) i mit nuværende højttalersystem. Jeg har på fornemmelsen at den rækker bedre ned mod de 150hz end min 18Sound 12NMB420.

mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ---------------------
SAKSET FRA OVENSTÅENDE INDLÆG af Hasselbaink
.................
Jeg kunne dog godt finde på at bruge sådan en fra ca. 100hz til 500hz (pga. den lidt høje Le) i mit nuværende
højttalersystem. Jeg har på fornemmelsen at den rækker bedre ned mod de 150hz end min 18Sound 12NMB420.

mvh.
Kris
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ---------------------
---
-

Hej Kris,

Uha Kris, jeg hentyder på ingen måde til dig vedr. små "størrelser", det er for egen regning ved kig i diverse hifi butikker!!

Det er lige netop derfor jeg ledte efter et par enheder som den der 2220H (jeg fik så fat i 2220A'eren). Jeg brugte før JBL
K145 med et Le på 2.2mH. Det blev reduceret med næsten en faktor 3 (til en Le på 0.8mH). Det jeg fornemmer, ud over
bedre følsomhed som jeg kan udnytte pga bagladet horn (har kun en vandring på 2mm) er et bedre bid/slag i
mellemregistret som jeg vægter ret højt. Dog vil jeg ikke sige at K145 er dårlige, de har bare en længere slaglængde der
gør at de også kan motionere i et basrefleks...

Hilsen Flemming

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes