| Forfatter |
|
ObZen Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskriften antyder står jeg og skal anskaffe mig et helt nyt anlæg. Da jeg ikke er den største begavelse inden for hi fi spørger jeg til råds herinde.
Jeg skal bruge forstærker, cd afspiller og højtalere. Jeg hører primært heavy metal, indie og klassisk musik. så jeg vil gerne have en klar lyd så de enkelte instrumenter ikke bliver blandet fuldstændigt sammen til en ugenkendelig grød. De skal benyttes i en stue på ca. 25-30 m2. Der er gulvtæppe. Meget høj volumen er sådan set ikke et krav da jeg ikke har nogen intention om at drive helle ejendommen til vanvid. Jeg behøver heller ikke en vild og voldsom bas, men den skal selvfølgelig være der.
Jeg er så "heldig" kun at have min SU at gøre godt med, så budgettet er meget begrænset, max. 4000-5000 kr. Ved ikke om det er muligt at finde noget der er værd at samle på til den pris, men alle forslag er meget velkomne! Og skulle der findes noget billigere må det selvfølgelig også meget gerne anbefales.
|
| Til top |
|
| |
alanaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm hvis du kigger brugt kan du måske finde noget. men det bliver nok svært til de penge
|
| Til top |
|
| |
ObZen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen forslag til hvilke enheder jeg skal kigge efter? Du må gerne namedroppe nogle produkter der måske ville kunne skaffes brugt til mit budget.
|
| Til top |
|
| |
alanaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm kig i kbs. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=178994 vil mene rega laver okay højtalere. har ikke hørt denne. men den er da billig :)
er noget af det første der dukker op. men igen. du skal også ahve forstærker og cd. + kabler.. så det bliver snævert.. men kig og se hvilke produkter du kan finde.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej og velkommen til forummet.
først og fremmest vil jeg sige. at man sagtens kan få god lyd for 4-5000 kr. en væsentlig faktor er her, om du er villig til at købe brugt eller om du foretrækker at købe nyt udstyr.
her er lidt inspiration til billige højttaler, som lyder godt. ved dog ikke om de bliver lige lidt for små til 30 kvm. det afhænger lidt af dit krav til hvor meget lyden, så at sige skal "fylde" i stuen. kan godt være en gulvhøjttalere ville komme mere til sin ret.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69221&K W=2000
hvis du vil købe nyt, vil jeg anbefale dig at smutte forbi topsoundhifi på østerrogade med en stak af dine yndlings cd'er. lars dernede er god til at rådgive og meget reel.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ObZen skrev:
| Nogen forslag til hvilke enheder jeg skal kigge efter? Du må gerne namedroppe nogle produkter der måske ville kunne skaffes brugt til mit budget. |
|
|
overså lige dette indlæg.
jeg har generelt gode erfaringer med japanske produkter, både hvad angår lyd og holdbarhed. akai, rotel, onkyo og marantz laver både fine cd-afspillere og forstærkere.
det er sværere at anbefale højttalere, da folks præferencer ofte er vidt forskellige. dali laver okay højttalere i forhold til prisen på brugtmarkedet. personligt er jeg ret vild med tannoy, men de er ofte noget dyrere. dynaudio bliver ofte rost herinde, hvilket xtz også gør.
god jagt og spørg endelig løs herinde. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke, om dette kan spille en stue af den størrelse op, men jeg har læst rundt omkring på nettet, og der får dette
"system" rigtig gode bedømmelser til prisen:
Nad C316BEE + C515BEE - Forstærker + CD-afspiller til 3000 kr.
Link til dette:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/nad_c316 bee-c515bee_stereoanlag.htm
Der er så ikke mange penge tilbage til højttalere..
Hilsen Lasse.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
for nogle år siden havde jeg problemer med en nad cd-afspiller og hørte en hel del andre som også oplevede driftproblemer med deres afspillere. er der nogen der kan be- eller afkræfte, at nad's cd-spillere er blevet mere driftssikre?
men på baggrund af mine egne erfaringer og hvad jeg har hørt, kan jeg ikke umiddelbart anbefale nad's cd-maskiner. deres forstærkere derimod er vældig solide og pålidelige, ihvertfald de ældre modeller. deres c-316bee virker dog lidt plastic-agtig, men jeg har ingen erfaringer med den. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bifalder anbefalingen om at købe brugte Avance Alpha som højtalerne!
Til gengæld er jeg ikke med på vognen om NAD produkterne. Ved godt HFK har været god til at fremstå seriøse og som svaret på alt, men synes bare ikke produkterne lyder godt nok. I gl. dage lavede NAD et par gode forstærkere, som gav dem et godt navn, men til din musik smag synes jeg sagtens du kunne få noget bedre...
Hvis dit budget er 4-5.000,- vil jeg foreslå
Højtalere: Avance Alpha 880i til 2.600 incl kabler (synes 880i er lidt bedre til heavy metal end de små modeller) http://www.dba.dk/avance-alpha-880i-sort/id-71313025/
Forstærker: Rotel RA-985 til 1.200,- kr http://www.dba.dk/forstaerker-rotel-ra-985bx/id-70973849/
CD Afspiller: Pioneer PD-S703 til 6.75,- kr http://www.dba.dk/cd-afspiller-pioneer-pd-s7/id-70876784/
i alt er det 4.475,- kr, men mon ikke der kan handles lidt om tingene 
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
| for nogle år siden havde jeg problemer med en nad cd-afspiller og hørte en hel del andre som også oplevede driftproblemer med deres afspillere. er der nogen der kan be- eller afkræfte, at nad's cd-spillere er blevet mere driftssikre? |
|
|
Det kan jeg ikke sige - men jeg har selv en gammel NAD 514 CD-afspiller, som fungerer upåklageligt.
Men jeg er heller ikke NAD-fanatiker - der er mange andre gode muligheder
|
| Til top |
|
| |
ObZen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for de mange gode tips!  Jeg foretrækker helt klart en ren, måske endda kold/hård lyd, frem for en varm/mudret, hvis det hjælper med nogle anbefalinger.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er Sherwood eller Denon et godt bud, samt XTZ og Focal højttalere
|
| Til top |
|
| |
ObZen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet at kigge rundt på DBA. Desværre var Rotel'en allerede solgt har set følgende, nogle anbefalinger eller råd?
Nad 216THXDenon PMA-1060
Technics SA-DX750
Denon PMA-1315RTechnics SU-VX500
Harman Kardon
HK 670
Nad C272Nad c325
I må gerne anbefale et par forskellige. Mange tak for hjælpen!
Endnu et spørgsmål! hvad er jeres erfaring med Avance Dana 680 XT højtalere kontra Avance Alpha 880i, sort ?
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke så mange af forstærkere du har kigget på...
Rotel RA-985 har jeg selv haft, faktisk i kombination med Avance Alpha 880... Kender desværre heller ikke Dana 680XT selv, jeg skiftede til hjemmebyg efter 880'erne.
Af andre forstærkere kunne denne være en mulighed: http://www.dba.dk/forstaerker-sony-ta-f570es/id-71751444/
Jeg har også haft en magen til 
Af dem du lister ovenfor, tror jeg ikke H/K er din stil, hvis du ville have den klare/lyse lyd. Den er mere amerikansk, og blød/rund. Generalt går jeg selv i en bue udenom NAD, så der må jeg melde pas, idet jeg ingen erfaringer har med dem personligt... Og jeg har det bedst med at anbefale/kommentere på udstyr jeg enten selv har prøvet, eller hørt flere gange hos bekendte...
|
| Til top |
|
| |
ObZen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ikke helt dårlig ud! Kan den køre et par B&W DM863?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/bw_d m683_hojttaler_sort.htm
|
| Til top |
|
| |
Gummimand Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du foretrækker en kold/hård lyd, så skal du holde dig fra avance dana 680xl.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og du skal også holde dig fra B&W
|
| Til top |
|
| |
ObZen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja skal holde mig langt fra B&W!! Har lige været nede i Hifi klubben og høre dem, det var som om der blev lagt en dyne over lyden i forhold til Dali IKON 6 MK2. De spillede enormt klart.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|