| Forfatter |
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden vil jeg opfordre potentielle købere til at sammenligne Obelisk med billigere forstærkere - det kan jo være at der er andre forstærkere,
der
besidder samme kvaliteter, at de er bedre end deres dyrere konkurrenter. Kigger man på KSB og Tilbudsavisen, er det næsten altid tilfældet.
Laves der overhovedet forstærkere længere, som kun er prisen værd - efterhånden er alle forstærkere bedre end dem, der er dobbelt så dyre.
Kan man konkludere, at den billigeste, så må banke dem allesammen?
Hvis en forstærker til 15.000,- er bedre end alle dem til det dobbelte (30.000), og en til 7500,- er bedre end alle dem til det dobbelte (15000,-),
kan man vel roligt konkludere, at alle forstærkere, der koster 7500,- altid er bedre end forstærkere, der koster 30.000,-, eller er det bare mig?
Sorry, jeg kunne ikke lade være...
|
| Til top |
|
| |
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, sjovt nok , men pludselig også en lidt trættende og ufrugtbar diskution om en hobby der i sin udfoldelse omkring lytteindtryk, slet ikke er egnet til internet og som kun fungerer "in the flesh"..Jeg mener ikke at have skrevet andet end at folk får det de selv fortjener og ønsker, blot de gør den indsats at logge af og gå ud og høre forstærkerne "in real life" At tale om og sammenligne forstærker xyz til diverse antal xyz kroner som ingen har hørt, får vi vist ikke kønne børn af - so to speak..
Glæder mig dog på Davids vegne over hans matematiske gennemgang til den bedst mulige lyd der passer hans pengepung , du underviser på Niels Bohr institituttet ikke?
Nå spøg til side, jeg har en varm grill og en kold øl der venter - sig til hvis der er noget jeg konstruktivt kan hjælpe med - I am off for now og Skype er lukket
Måske lidt latino pop og jazz+en rioja rød skjorte og måske lidt Issac Hayes hot butterede soul på pladespilleren at runde aftenen af på og .......
Kan I hygge Jer derude...
Og David om jeg ikke husker helt fejl og kan huske at du syntes rigtig godt om min gamle Rega Elicit forstærker jeg for mere 10 år siden havde som sjufte og baggrundsforstærker i et sekundært rum med en Linn CD afspiller på- du var lidt vild med Tracy Chapman på daværende tidspunkt ikke?
Du var ret sympatisk i virkeligheden
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
kvickly skrev:
|
Hvorfor burde en XS koste 6000 kr ifht Obelisken's 9995 kr ?
Har du sammenlignet på troværdigt grundlag ? - eller er du "bare" farvet af din sælger rolle ? Det kunne være interessant om der er seriøsitet bag dine kommentarer eller det er salgsgas as usual. (Iøvrigt er jeg enig med dig på et punkt, de fleste halvbredde apparater har været/er en stor succes på lydfronten, måske mere end på look'et - som du rigtignok påpeger)
Iøvrigt vil det være interessant at se på udsalgs priserne ifht udlandet.
Jeg ved Naim er overprissat her i DK ifht UK, hvordan med Heed Obelisk priserne ifht deres hjemland ? og hvor mange forhandler/distributørled skal forstærkeren igennem før slutbrugeren ?
|
|
|
Er du ikke sød og skrive til told & skat, at de ikke må pålægge så voldsom moms og afgifter?
Og samtidig kunne du så skrive til den ansvarlige minister, at det skal ulovliggøres at erhvervsdrivende må have nogen som helst avance på deres ydelser!
Så skal det nok gå meget bedre alt sammen.
Vor herre bevares....
|
|
|
Selv om der er forskel i moms og afgifter samt avancer kan det være informativt at sammenligne priser,... seneste Obelisk Si retail pris i UK (som jeg kunne finde) er £850 hvor Nait XS er £1250.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOSOW skrev:
|
Øøhhh Kvickly, nu var de 6.000 for Naim i forlængelse af de af David foreslåede 5.000 i værdi for Obelisken....Jeg har ikke en holdning om at hverken MÆLK eller Naim er overprissat ej heller andre grejer for den sags skyld....MEN pointen af MIT indlæg er jo NETOP en helt anden end den du anfægter, netop ikke at lade sig styre af salgsgas hverken mit eller andres, men blot at lytte og selv vurdere om man synes et apparat er pengene værd. Det kan da ikke være mere enkelt end at parkere den der - power to the people osv...
|
|
|
Du ignorerer så jeg antager at du ikke har lavet en seriøs sammenligning mellem de to forstærkere og derfor er det din ønsketænkning at en XS er 60% så god som en Si. Det kunne nu ellers være interessant for at se/høre om den nye version af Obelisken minder om de gode gamle Ion Obelisk typer. Især husker jeg Obelisk 3x/xpac (extern strømfors) som værende en vidunderlig, lettere varmt lydende forstærker, en anelse sløret men den's lyd var bare "rigtig" på passende effektive højtalere da de 40-50W ikke var så strømstærke som eks. Naim. De mindre Obelisk 1 og 2 var nu heller ikke ringe, især på de små vellykkede Royd speakers hvis man er til flow og rytme, engagement mv. Hifi effekter...søg andre steder. Summa sumarum så foretrak jeg Naim's små olive bokse men har da levet i perioder med Obeliks, Onix osv..Disse løsninger havde en dejlig evne til at levere en musikalsk oplevelse som gjorde andre langt dyrere alternativer uinteressant for mig.
Iørigt er jeg fuldstændig enig i, at man skal lytte til grejet selv, men under seriøse omstændigheder med relevante signalkilder og speakers efter egen smag, kabler skal matche.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa "Kvickly", det lader til at andre har præcis samme oplevelse af den gamle Ion forstærker som dig, særlig når de bliver lidt ældre
"I have fond memories of my old Obelisk 3x-Xpak.
Ultimately it was different rather than better vs my then Naim combo. The Ion had that magic tubelike midrange, slightly veiled (reason might be age as boxes were from the 80'ies or very early 90'ies) but the hours went and went, got little sleep. Sources was CD5 and P9 as memory serve..
Now I'd love trying this new" amp in a contest between XS and LFD intg. "
Der er nu intet sløret over en Heed Obelisk, men jeg er enig med ovestående statement! Naim XS og andre Naim produkter har man skam adgang til på Heed fabrikken, og jeg har hørt den dem i rigt mål. LFD forstærkeren har jeg ikke hørt i nyeste udgave, den har været på markedet i rigtig mange år, og den kunne jeg også godt selv tænke mig at høre i forhold til Obelisk Si+X-2..
Såfremt der er flere seriøse der vil være interesseret i en sådan demo, finder jeg gerne de par forstærkere til en samlet test. Skriv til mig på mail med navn, adresse og telefonnummer, såfremt du kunne være seriøst interesseret i at deltage.
Mvh Kenn
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er spændende sager, dog er det ældre Ion Obelisk nok kun interessant pt. hvis det serviceres
Jeg kunne også tænke mig at teste LFD sammen med Naim og Heed, jeg lurer på noget brugt/demo bliver tilgængeligt men det hænger ikke på træerne..og LFD'en er for kostbar for mig. Ved egentlig ikke hvad den koster i UK. Obelisken er lidt billigere prissat i nogle andre lande så kommer tid....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ion produkterne er snart 20 år +/-, ikke sikkert en komplet renovering kan svare sig...
Obelisk Si RRP (listepris EU)1290 euro....
OK for mig at du ikke er med på seancen, og hellere vil noget brugt eller paralel imports
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht Ion Obelisk ældre typer... - Det burde kunne svare sig at renovere/recappe/servicere set i lyset af Naim servicerer deres 20-25 år gamle Nait versioner for priser der ligger omkring 2000-2500 kr, hertil skal lægges fragt tror jeg..Issuet er nok nærmere at finde et foretagende der troværdig kan/vil gøre arbejdet med de gamle Ion. Jeg har udmærket forståelse for at du hellere vil sælge nyt end anbefale de gamle produkter men ved du om Heed har en sådan service ordning på Ion 's gamle produkter ? der kunne da ligge en forretning i det.
Jeg mener ikke at ha' givet udtryk for at skulle være med i seancen som du kalder det - beklager hvis du har fået det indtryk, det var bestemt ikke hensigten, .....mht. til din bemærkning om brugt grej eller parallel import så er det jo en mulighed man kan vælge, det er dagens realiteter, jeg har nu alligevel aldrig været en potentiel kunde for en spritny Heed hvis det var det du forestillede dig.
Jeg håber dog der er nogle nye ejere af disse Heed forstærkere så vi kunne høre om jeres oplevelse og hvilket grej det er prøvet på..Der er også en DAC til indstik og det er jo ret spændende ligesom den dertil hørende riaa
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kvickly - Jeg forestiller mig absolut intet om dig, og jeg har ikke givet udtryk for at jeg ønskede at se dig som kunde ..
Formålet er at facilitere en demomulighed og sammenligning af nogle omtalte forstærkere der kan være svært for interesserede selv at arrangere, hvad folk køber er jo deres egen sag....Det er jo ofte usual suspects, der er med i overvejelserne
Hvis der er nogen der ønsker service på et Ion produkt, skal jeg gerne høre Heed om det er noget de vil varetage og til hvilke priser o.lign. Jeg ved de kan, da de jo selv har bygget dem i sin tid....
Det er klart at det må være op til den enkelte om man vil bekoste det, der kan jo være mange gode minder forbunden med gamle ting...første kæreste - for nogen sidste kæreste osv..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOSOW skrev:
|
Formålet er at facilitere en demomulighed og sammenligning af nogle omtalte forstærkere der kan være svært for interesserede selv at arrangere, hvad folk køber er jo deres egen sag....
Hvis der er nogen der ønsker service på et Ion produkt, skal jeg gerne høre Heed om det er noget de vil varetage og til hvilke priser o.lign. Jeg ved de kan, da de jo selv har bygget dem i sin tid....
|
|
|
Jeg håber der er nogle som tager chancen for denne demomulighed, det er spændende sager og mange ejere af andet grej kunne få lidt nye input.
mht Ion service, jeg troede at disse gamle forstærkere blev bygget i UK men hvad ved jeg ? - alletiders hvis service muligheden var til stede..
|
| Til top |
|
| |
PFM20532 Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Desuden vil jeg opfordre potentielle købere til at sammenligne Obelisk med billigere forstærkere - det kan jo være at der er andre forstærkere, der besidder samme kvaliteter, |
|
|
Er der nogle lykkelige nye ejere af Obelisk derude i det ganske land..? giv lyd så vi kan få et review..
|
| Til top |
|
| |
JohnDee Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|