Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 September 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mit nuværende surround setup forbundet mine Audiovector Mi3 Super til min Onkyo 875 i bi-amp konfiguration. Jeg synes dog at kombinationen kan blive en smule lys i det, og efter at have været ude at lytte en del, savner jeg den saft og kraft man får fra en stereoforstærker. Derfor har jeg overvejet at købe et effekttrin som fx NAD 216 THX med 2x120w eller NAD C 272 med 2x150w.

At valget er faldet på NAD skyldes til dels at venner har opnået gode resultater med dem, og at der er masser af dem på brugtmarkedet til en rimelig pris. Det jeg er interesseret i at vide er:

1. Hvor stor forskel vil jeg opleve med én effektforstærker frem for min nuværende surround receiver. Og hvorledes vil forskellen give sig til udtryk?

2. Hvis jeg nu vælger at købe ekstra effekt, fx NAD 216 THX, i hvor høj grad vil det da hjælpe på lyden at købe to og bi-ampe i stedet?

3. Forslag til andre effektforstærkere modtages gerne med beskrivelse af, hvorfor denne forstærker egner sig bedre til mit setup.

Mvh Derre
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 September 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse af effektforstærker vil give en kæmpemæssig forbedring. Surroundreceivere har ikke specielt meget kraft/kontrol selvom de på papiret har 7x180 watt. Læste engang en test hvor de målte de reelle effektopgiveklser af en af Onkyo's modeller som var opgivet til 130 watt. Den reelle effekt blev målt til 30watt

Jeg synes helt sikkert det ville være en fornuftig opgradering i dit system. Synes at have læst, at Audiovector alligevel skal have lidt smæk bagi for at spille deres bedste. Du vil opleve meget mere ro i lyden og fornemmelsen af kontrol over højttaleren bliver noget helt andet.

Du siger du har kammerater som har gode erfaringer med NAD? Du kunne evt. låne én af deres med hjem en weekend og høre resultatet?

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Det må jeg nok sige, det var noget af en effektopgivelse Vidste ikke det stod så slemt til med Onkyo. Det er ikke nogen dum ide at låne en forstærker af en ven nej, men det bliver nok svært at få lov til at låne den en weekend -Hvem vil være uden musik så længe?

Måske man kunne få lov til at låne en hjem fra en forretning i en weekend? Jeg har prøvet hos hifiklubben i Lyngby, men de sagde nej desværre.

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Godmorgen gutter!

Er der ikke andre der har gode råd?

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Det må jeg nok sige, det var noget af en effektopgivelse Vidste ikke det stod så slemt til med Onkyo. Det er ikke nogen dum ide at låne en forstærker af en ven nej, men det bliver nok svært at få lov til at låne den en weekend -Hvem vil være uden musik så længe?

Måske man kunne få lov til at låne en hjem fra en forretning i en weekend? Jeg har prøvet hos hifiklubben i Lyngby, men de sagde nej desværre.

SÅ er de da godt nok blevet ringe nede i Lyngby. Jeg har altid fået god behandling dernede. Men har ikke været der siden de flyttede ned til rundkørslen.

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Det er en skam for butikken er blevet meget flottere, og de har fået nogle af de store modeller ind fra Dali og B&W. Måske er det fordi jeg ikke har købt andet en nogle kabler dernede.. hvem ved?

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 08 September 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Det er en skam for butikken er blevet meget flottere, og de har fået nogle af de store modeller ind fra Dali og B&W. Måske er det fordi jeg ikke har købt andet en nogle kabler dernede.. hvem ved?
Du kunne jo prøve lidt længer oppe ad gaden hos Lydportalen... Eller også bare købe en nad 216 - det er jo ca 2k og den kan jo sikkert gensælges, hvis det ikke er noget for dig... Jeg overvejer i øvrigt præcis det samme som dig så jeg gælder mig til at høre din erfaring.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:

Tjah, sådan er det når man flytter, tilgengæld er der også en masse fine butikker i Århus.

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har også været inde hos lydportalen en masse gange. De har virkelig godt udstyr derinde, langt bedre end i hifiklubben, men af samme grund tør jeg ikke låne deres med hjem. Tænk hvis man ødelagde en forstærker til 20k

Sådan er det når man er på SU..

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
  Tænk hvis man ødelagde en forstærker til 20k

Så har man vel en ansvarsforsikring med lav selvrisiko

Som SU modtagene i Lyngby er der vel en lille sandsynelighed for du kan få IDA's studieforsikring

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Det har jeg skam allerede 

Måske skulle jeg snakke med Mark og Leon om det, det kan vel ikke skade

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det mig at få en handel arrangeret med en NAD 216 THX som bliver afhentet på søndag. Glæder mig til at opleve forskellen 

Jeg skal også lige tilføje at hifiklubben i Lyngby faktisk gerne ville låne mig en effektforstærker, da jeg spurgte en anden medarbejder , men det jeg kunne låne var langt over min prisklasse så det var lige meget alligevel.

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke vente og købte min effektblok i dag allerede. Nu har den kørt omkring 30 min og for at sige det kort er jeg skuffet. Før trak min onkyo 875 mine audiovector mi3 super i bi-amp. Hvis jeg skal beskrive forskellen så er lyden først og fremmest mindre åben og der er mindre dynamik og hurtighed i lydbilledet. Der er mindre transparens og det lyder som om lyden kommer fra en kasse nu og ikke som om at det flyder ud i rummet. Diskanten er blevet skarpere, mellemtonen tyndere, men bassen er kraftigere end før.

Jeg er ikke sikker på om jeg bare skal give den længere tid til at varme op og komme i gang eller om det bare ikke bliver bedre end det her. Hvis det ender med at jeg finder ud af at jeg ikke vil køre med den her konfiguration, så har jeg tænkt på en tredje mulighed, hvor NAD'en driver bassen alene, og onkyo'en trækker mellemtone og diskant i en tri-amp konfiguration. Nogle ideer om det vil fungere?

Mvh Derre

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 12 September 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en god ide. Så vil du få den lyd tilbage du havde før, måske bedre da Onkyo'en skal trække mindre. Og mere kontrol over bassen med NAD'en, da den osse skal lave mindre. Men det kræver nok at man kan regulere volumen på NAD'en seperat, før du bliver helt tilfreds(måske bagpå).

Har læst at NAD'en skulle være lidt boosted i den øvre bas, så det er vel også et spørgsmål om du kan li de den lyd.

Måske behøver du ikke at bi-ampe på Onkyo'en, men istedet bare køre som før(mellemtone+diskant sammen, hvis jeg har forstået det rigtigt). Jeg ved ikke hvor meget fordel der er i at bi-ampe med den samme forstærker, medmindre du går uden om delefilter eller bruger forskellige ht-kabler til mellemtone og diskant.

Håber det ender godt.

Venlig hilsen John
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Tak for svar John 

Jeg har sat det op således nu:

NAD'en trækker basenheden med et sæt kabler.

Onkyo'ens forstærker til fronterne trækker mellemtoneenheden med et sæt kabler.

Onkyo'ens forstærker til bagkanalerne trækker diskanten med endnu et separat sæt kabler.

Der er kommet mere styr på bassen nu, den virker fastere end da Onkyo'en trak den alene, men som du siger er der lidt meget tryk i den øvre bas. Jeg vil forsøge at korrigere det med Onkyo'ens rumkorrektion, der før har udrettet mirakler i mit meget lidt dæmpede lytterum. Mht mellemtone og diskant er det blevet bedre end før, meget endda. Stemmer flyder frit og lyder meget transparent. Diskanten er dejlig åben og hurtig igen, og der er mere dynamik i de øvre registre. Det lader til, at det var en god ide, at lade NAD'en trække bassen, da der nu er mere ro i lydbilledet og mere headroom da ingen af forstærkerne overbelastes.

Jeg synes at have læst et par gange, at det er en dårlig ide at sætte sit setup op som jeg har gjort. Altså at man ikke skal lade to forskellige typer af forstærkere spille sammen, uden at bruge elektronisk delefilter eller lign. Så vidt jeg kan bedømme, er det dog den bedste kombination jeg kan lave med mine nuværende muligheder.

En anden ting jeg har tænkt over er, om den NAD jeg har købt måske er defekt? Jeg havde fået den opfattelse, at en NAD effekblok ville spille bedre end min Onkyo, og det er ikke tilfældet!

Hvis jeg skal hurtigt skal rangordne de kombinationer jeg har forsøgt, ser det således ud:

1. Nad (Bas) + Onkyo (mellemtone + diskant)
2. Onkyo i Bi amp (Bas + Mellemtone/Diskant)
3. Nad'en trækker det hele

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg tester om min nye effektforstærker er defekt?

Mvh Derre

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 13 September 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

jeg tror ikke din NAD er defekt. Tror bare det du hører er dens lydegenskaber.. desværre. NAD kendes jo som værende et mærke hvis forstærkere kan give højttalere tæsk, især er de stærke i bunden. Men, jeg må give dig ret i, at jeg synes heller ikke rigtig der er noget guf i toppen, der gør dem værd til at blive tilvalgt der. Dog har jeg lyttet på NADs M3, den er i en helt anden kategori.
Jeg ville nok sparer op til en bedre effekt med god og stærk strømforsyning, som ville være i stand til at trække hele frekvensperspektivet op på et nyt enevau. Derefter kan man også kigge lidt på upgrades pakkerne til Audiovector.

Mvh: Martin

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Martin.

Hvilken effektforstærker ville du kigge efter i stedet? Jeg har hørt at Rotel skulle være strømstærk, ligesom NAD, men være en del bedre til at kontrollere de øvre registre, enig?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 13 September 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Rotel har jeg faktisk aldrig rigtig fået lyttet på, hvor det har været reference lytning. Men jo jeg har også hørt at de er strømstærke. Men det kommer jo også an på hvad du godt kan lige ved din lyd. Hvis du har meget focus at bassen skal sidde stramt lige i skabet, er det nok ikke rør forstærkere du skal have. Nu skrev jeg før om Audiovectors uogrades. Deres bånddiskant er også en rigtig god diskant, men den kan blive lidt skarp med klasse D forstærkere, når der skrues op, men nogen kan lide det. Jeg har lyttet på Densen, Audiolab og Naim på Audiovector, og jeg kunne faktisk godt både lide Densen og Naim. Men jeg falder til sidst altid tilbage på klasse A forstærkere, det er først der mine øre slapper helt af
Der er nok mange der er uenige med mig nu, men det er mine erfaringer

Nu kan jeg se at du har surround setup med Audiovector, det kunne også blive en multikanal effekt der skulle til??

Mvh Martin

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for Emotivas produkter. Der kunne du evt. kigge på en UPA-2. Den vil du kunne have leveret inkl told, moms og det hele for ca. 2400. Og den har godt med vellyd. 

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Indtil videre er jeg godt tilfreds med Onkyo'ens performance i center og bagkanaler i surround. Mit lytterum er for besværligt rent akustisk til, at en multikanal effekt vil kunne forsvares, og desuden har jeg ikke råd til sådan en fætter endnu (er stadig på SU lidt endnu). Så det må vente til jeg flytter og får en dejlig fast indtægt. Mht bassen, skal den være stram og fast med et godt punch. Ikke noget buldre og slapt noget (som den her NAD har lidt tendens til), men nu forsøger jeg med rumkorrektion om lidt, og ser hvor langt det tager mig.

Jeg tror bestemt jeg vil kigge efter noget Densen, Audiolab eller Naim som erstatning for min nyerhvervede effektblok, så jeg må på jagt igen

Mht opgradering, så er en Signature model den næste opgradering på min checkliste, men der skal nogle timers arbejde til før pengene er hjemme, så det er nok først 2 måneder ude i fremtiden. Jeg bliver nødt til at rette dig mht. diskanten, det er ikke en bånddiskant, men en Jet diskant der er produceret af Elac, men stærkt modificeret af Audiovector. Jeg har fået forklaret at den virker som en harmonika, sammenlignet med en dome diskant skulle overfladen være 7 gange større, hvilket er med til at give den hurtighed og luftighed der kendetegner Avantgarde diskanten.

For lige at vende tilbage til effektforstærkeren, hvilken model ville du anbefale af de nævnte mærker? Er der nogle man skal undgå, eller nogen man specielt skal ligge øre til?

Mvh Derre

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum