Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker og impedans (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBL65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nyligt købt en forstærker af mærket Harman Kardon model HK 980. Under gennemsyn af den tilhørende manual ser jeg en advarsel vedr. højttalertilslutning. Af denne fremgår, at højttalerens impedans skal være mindst 8 ohm, hvis jeg ønsker at benytte 2 højttalerpar samtidigt. Ellers - kan der opstå risiko for overophedning af forstærkeren - står der.

Nu har jeg imidlertid 4 små - efter min mening - velspillende KEF Coda 7 enheder med en impedans på 6 ohm, som jeg ikke agter at skille mig af med. Mit spørgsmål er derfor: Hvor alvorligt skal man tage denne advarsel, og opstår risikoen for overophedning kun, hvis man spiller højt ?

Med venlig hilsen JBL65

Til top Vis JBL65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBL65

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Så har du en forstærker der ser ind i en meget lav impedans, og derfor er du nok lige på grænsen. Kvaliteten af strømforsyningen på forstærkeren kommer i hvert fald på prøve, og der er en risiko for den brænder af. Jeg vil dog vove at påstå den risiko er ret lille, især hvis du ikke spiller synderlig højt.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Forstærkere der ikke er opgivet i 4ohm fordi de ikke kan klare det bør man holde sig fra.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 22 September 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Forstærkere der ikke er opgivet i 4ohm fordi de ikke kan klare det bør man holde sig fra.

mvh

Hehe, den må jeg erklære mig lidt enig i.  Dog kan den omtalte jo godt håndtere 4 ohm, problemet er vel netop hvis impedancen bliver lavere (parallelkoblet)? Eller læser jeg det forkert?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Nåh...den tillader 4 ohm...så spil du bare...den ohm fra eller til kan ikke vælte læsset.

mvh

Full_blow
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil - KvK

Bruger siden: 22 September 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 September 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Harman Kardon er vist normalt rimelig seje. Så det kan være den kan klare begge sæt. Ellers slår den sikkert selv fra, hvis den bliver for varm.
Til top Vis Full_blow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Full_blow

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Status: Online
Sendt: 22 September 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Som Poul-erik skriver så er opgivelser så som 8 eller 4 ohm et skud i tågen og gælder som regel kun for et begrænset frekvensområde i mellemtonen. I f.eks. basrefleks kabinet kan impedansen falde til under de opgivne 6 ohm efter dobbelt-pukkelen i området 70-150 hz. Hvis du er i tvivl så sæt HT'erne i serie. 
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Som Poul-erik skriver så er opgivelser så som 8 eller 4 ohm et skud i tågen og gælder som regel kun for et begrænset frekvensområde i mellemtonen. I f.eks. basrefleks kabinet kan impedansen falde til under de opgivne 6 ohm efter dobbelt-pukkelen i området 70-150 hz. Hvis du er i tvivl så sæt HT'erne i serie. 

Nu ved jeg godt der er mange herinde der kender hinanden. Men vi andre har ingen chance for at vide hvem du mener og derfor hvilken post når du skriver "poul erik". Bare en venlig lille reminder

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 September 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke på, at HK skriver sådan i deres manual bare for at irriterer folk. Så du er nok nødt til at se mere alvorligt på advarslen. 

"Eller sæt dem i serie (12 ohm)" Det ville jeg passe på med, hvis jeg var dig. Du får et mærkeligt lydbillede, og impedansen kan så vidt jeg ved heller ikke bare regnes ud fra ohm's lov, når det er højttalerens impedans og ikke modstand, der snakkes om.

Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg ikke og vil ikke tage ansvar for hvem der kender hvem. I dette tilfælde er der et indlæg der er forsvundet eller slettet eller hvad ved jeg. Desuden kan det jeg skriver sagtens stå alene. 

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 September 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

hasselbaink skrev:

Nu ved jeg godt der er mange herinde der kender hinanden. Men vi andre har ingen chance for at vide hvem du mener og derfor hvilken post når du skriver "poul erik". Bare en venlig lille reminder

Hej Ney

Jeg har lavet et indlæg hvor jeg skrev som :: Hasselbank :: skriver, jeg ville tilføje noget til indlæget og mit net gik dødt, så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg fik lavet.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Som der stod på et af hærens bjærgningskøretøjer engang: "Tro flytter bjerge, vi flytter resten"

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Det er lidt underligt det man oplyser om, og så det der står bag på en forstærker.

Jeg har flere forstærkere der er opgivet både 8/4/2 om, feks har jeg en ældre en der er opgivet til 2 * 80/130/180 i 8/4/2 ohm og det er kontinuerligt, ikke en spidsbelastning.

Men så kommer det mest latterlige, for når man kigger bag på den er der en stor RØD advarselses seddel hvor der står at :: Denne forstæker må ikke tilsluttes højtalere under 8 ohm ::.

Er man forvirret eller hvad.?? 

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Nåh...den tillader 4 ohm...så spil du bare...den ohm fra eller til kan ikke vælte læsset.

mvh

Er du med på hvad han har gang i? Han har 4 højtalere han skal sætte til, og det er her manualen nævner at de skal have en modstand på maks 8 ohm..
Og den H/K har en fin strømforsyning og kan selvfølgelig sagtens håndtere 2 højtalere på 4 ohm, uden problemer, men i lige nøjagtigt dette tilfælde med 4 højtalere på 6 ohm, ville jeg nok lige tænke mig om 2 gange.. Hvis du absolut vil have alle 4 sat til, ville jeg ihvertfald være varsom med volumekontrollen..

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Ney_ skrev:

hasselbaink skrev:

Hej Ney

Jeg har lavet et indlæg hvor jeg skrev som :: Hasselbank :: skriver, jeg ville tilføje noget til indlæget og mit net gik dødt, så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg fik lavet.

Hah der kan man se bare. Blev bare lidt forvirret. Så tag jer ikke af mig

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Det er lidt underligt det man oplyser om, og så det der står bag på en forstærker.

Jeg har flere forstærkere der er opgivet både 8/4/2 om, feks har jeg en ældre en der er opgivet til 2 * 80/130/180 i 8/4/2 ohm og det er kontinuerligt, ikke en spidsbelastning.

Men så kommer det mest latterlige, for når man kigger bag på den er der en stor RØD advarselses seddel hvor der står at :: Denne forstæker må ikke tilsluttes højtalere under 8 ohm ::.

Er man forvirret eller hvad.?? 

Det er vel fordi at mange højtalere på 8 ohm dykker under de 8 ohm når de spiller, derfor kommer forstærkeren til tider til at se modstande på måske helt ned på 2 ohm, hvis højtaleren ikke er linæer.. Så det er vel ganske fornuftigt..

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er det meget fornuftigt,  men ret forvirrende for der er jo virkelig ikke alle der ved hvad der sker med en højtaler når der spilles.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
tube mania skrev:

mvh

Er du med på hvad han har gang i? Han har 4 højtalere han skal sætte til, og det er her manualen nævner at de skal have en modstand på maks 8 ohm..
Og den H/K har en fin strømforsyning og kan selvfølgelig sagtens håndtere 2 højtalere på 4 ohm, uden problemer, men i lige nøjagtigt dette tilfælde med 4 højtalere på 6 ohm, ville jeg nok lige tænke mig om 2 gange.. Hvis du absolut vil have alle 4 sat til, ville jeg ihvertfald være varsom med volumekontrollen..

Firkantet set parallel-kobler han 2stk 6 ohm højtalere =3 ohm pr udgang og forstærkeren tillader 4ohm.. Hvad er problemet...den ene ohm?...så snævert er det vel heller ik dimensioneret.  Eller har jeg misforstået det...4ht...det er forhåbentlig 2 pr udgang! Jeg ved godt at 6ohm ikker nødvendigvis er 6ohm...jeg har ikke set impedans-kurven på de højtalere, men det kunne være interessant.

mvh

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Rune|WildChild skrev:
tube mania skrev:

mvh

Firkantet set parallel-kobler han 2stk 6 ohm højtalere =3 ohm pr udgang og forstærkeren tillader 4ohm.. Hvad er problemet...den ene ohm? Eller har jeg misforstået det...4ht...det er forhåbentlig 2 pr udgang!

mvh

Det bør ikke være et problem med de fire højttalere. Den nævnte HK er vist af ældre dato, så den er nok ret stabil. Amerikanerne sætter jo advarselsmærkater alle vegne, så man ikke bagefter kan påstå at man ikke var advaret...  ;-)

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes