| Forfatter |
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 22 September 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever at min rørforforstærker sender DC ud under opstarten, ca det første minuts tid, derfor vil jeg kortslutte udgangen under opstarten, så jeg ikke får ødelagt effektforstærker og højttalere.
Men jeg er lidt i tvivl om om det evt. kan skade mine rør i forforstærkeren ved at kortslutte udgangen, når jeg kigger på diagrammet så er der en 680ohms modstand efter røret, så umiddelbart villle jeg ikke mene det skulle betyde noget, men jeg kom alligevel i tvivl.

Jeg har vist mute relæerne med rødt for udgangen.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 September 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sker der absolut intet ved...gå du bare videre.' Nåh det er dig...hej Gorm
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sker - som Tube Mania skriver - absolut ikke noget galt ved at lave den skitserede mute løsning.
Derimod undrer det mig hvor den omtalte DC spænding kommer fra, hvis din gengivelse af konstruktionen er korrekt, er der ingen mulighed for, at der kan komme DC på P3 og P4, medmindre en eller flere af kondensatorene C1, C2, C3, C4 er defekte.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh...der står jo ikke hvor meget...hvis han måler med et følsomt multimeter kan det jo godt registrere dc langt ned i milli-V
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Right - men hvis vi taler få millivolt, så er faren for at få ødelagt udgangsforstærker og højttalere vel heller ikke særlig overhængende.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han skriver, at det er de første minuts tid, at der er DC. Herefter falder den på plads.
Det skyldes, at elektrolytterne på udgangene lige skal lades op, og dette sker via modstandene R6 og R7.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Han skriver, at det er de første minuts tid, at der er DC. Herefter falder den på plads.
Det skyldes, at elektrolytterne på udgangene lige skal lades op, og dette sker via modstandene R6 og R7. |
|
|
Men er fænomenet normalt for den pågældende forstærker?? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Det skyldes, at elektrolytterne på udgangene lige skal lades op, og dette sker via modstandene R6 og R7. |
|
|
Jeg har regnet ud at opladning af 4uF og 47k tager 0,5sek, men så længe rørerene er i opstartfasen vil opladning forekomme. Under alle omstændigheder er det ikke nogen dårlig ide med et muting kredsløb...det kan aldrig skade.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
boholm skrev:
|
|
Men er fænomenet normalt for den pågældende forstærker??Mvh.Niels |
|
|
Fænomenet er normalt for alle forstærkere med kondensatorer i udgangen. Der er kun forskel på, hvor hurtigt det går.
. . . og om der er hjælpekredsløb eller ej (f.eks. servoer). __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 23 September 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for svarrene, og nu er relæerne monteret .
Problemet var nemlig at selv om forforstærkeren blev tændt før effektforstærkeren, så gav det et knald i højttalerne når effektforstærkeren koblede ind, og Bashøjttaler membranerne stod ca 1 cm. ud, og faldt roligt ind på plads i løbet af 15-30 sek.
Det bryder jeg mig nemlig ikke ret meget om, men selve forforstærkeren lyder ret godt, derfor skulle problemet løses.
Venlig hilsen Gorm
|
| Til top |
|
| |