| Forfatter |
|
finn_rud Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lidt støj problemer fra min forstærker Vincent sv-236. Hvid støj suser fra diskanterne fra mine (audiovector) højttalere
Jeg har mistanke til rørerne... Forstærkeren er ca 2 år gammel og jeg spiller vel ca 2 timer dagligt. Kan man selv skifte dem, eller kræver det en efterfølgende justering?? hvor ligger vi prismæssigt og kan det udføres som "plug and play"
mvh. F __________________ mvh. Finn Rud
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn_rud skrev:
|
Hej.
Jeg har lidt støj problemer fra min forstærker Vincent sv-236. Hvid støj suser fra diskanterne fra mine (audiovector) højttalere
Jeg har mistanke til rørerne... Forstærkeren er ca 2 år gammel og jeg spiller vel ca 2 timer dagligt. Kan man selv skifte dem, eller kræver det en efterfølgende justering?? hvor ligger vi prismæssigt og kan det udføres som "plug and play"
mvh. F
|
|
|
meget støj ??? det er normalt med en svag susen .. er det blevet værre ??? har du lavet noget om, skiftet noget ??? det kan være et kabel / støj / strøm problem
hvad for rør sidder i den ... ??? (hvad står det på dem / kig i manual)
de små rør kan du skifte uden justering ...
skift af udgangsrør kræver justering af bias selvfølgelig pånær hvis forstærker er med autobias
|
| Til top |
|
| |
finn_rud Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
I er jo lyn hurtige :-)
Meget er jo et relativt begreb. Jeg fornemmer det er blevet mere og mere. Kan f.eks. høre det når jeg bare går rundt i stuen og der ikke spilles musik. Ligeledes er det tydeligt mellem nummerene, når der spilles musik. Rørenes type skulle være 12AX7, men ikke noget jeg er 100% sikker på.
Jeg har prøvet at skifte kabler og tilslutning til lysnettet med og uden jord. Ingen forskel. Det der med Bias, ved jeg ikke lige hvad er.. sorry
vh F __________________ mvh. Finn Rud
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn_rud skrev:
|
I er jo lyn hurtige :-)
Meget er jo et relativt begreb. Jeg fornemmer det er blevet mere og mere. Kan f.eks. høre det når jeg bare går rundt i stuen og der ikke spilles musik. Ligeledes er det tydeligt mellem nummerene, når der spilles musik. Rørenes type skulle være 12AX7, men ikke noget jeg er 100% sikker på.
Jeg har prøvet at skifte kabler og tilslutning til lysnettet med og uden jord. Ingen forskel. Det der med Bias, ved jeg ikke lige hvad er.. sorry
vh F
|
|
|
jeg har kigget nærmere på din forstærker .. det er en hybrid der er rør i forforstærker delen og transistor i effektdelen ..
der sidder 3 rør i den ... og de kan skiftes uden justering så det er bare at få fat på rør
men åben lige og læs hvad der står på rørene ... pil dem bare ud og kig på dem ( i slukket tilstand selvfølgelig)
hvis det er 12AX7/ECC83
så køb disse
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p118_ Sovtek-12AX7---ECC83-LPS.html
hvad er det sidste rør ???
|
| Til top |
|
| |
finn_rud Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak. Jeg "lurer" lige ind i kassen når jeg kommer hjem og skriver senere.
hvad er normal "levetiden" for denne rørtype?
vh. F __________________ mvh. Finn Rud
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn_rud skrev:
|
mange tak. Jeg "lurer" lige ind i kassen når jeg kommer hjem og skriver senere.
hvad er normal "levetiden" for denne rørtype?
vh. F
|
|
|
hvis det er gode rør ca 10000timer...... nogle typer op til 20000timer
så hvis de rør der er i vincent er færdige må det være "dårlige" rør de burde ikke være færdige
2timer i 2 år = 1460timer
|
| Til top |
|
| |
finn_rud Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok ja 10-20000 timer er jo noget længere end det jeg har brugt den. Jeg skal ikke kunne sige om 12AX7 er godt eller skidt. men skiftes det skal forsøges.
Du spurgte tidligere om hvad rør 3 var til. Jeg forventer der sidder et 1 indgang + 2 udgang.
Tidligere troede jeg faktisk det kun det var diskant enheden der blev belastet af det, men ved nærmere undersøgelse, kan jeg konstatere det ligeledes er bas og mellemtoneenhederne som suser. Problemet kan yderligere provokeres ved at forøge treble justering og ned justere bassen. Helt galt går det ved loud (hvilket jeg dog ikke benytter)
vh F __________________ mvh. Finn Rud
|
| Til top |
|
| |
finn_rud Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
humm lige et spørgsmål mere.
Da forstærkeren har 3 rør (1 indg 2 udg) ville det så ikke være naturligt at den ene højttaler susede mere end den anden, hvis det vel og mærke er rørerne som er problemet? Jeg er ikke så skarp på dette område, men for mig ligener forstærkeren en forstærker det er opbygget med 2 seperate kredse, en for hver udg. printet og komponenterne er fuldstændig ens i begge sider af forstærkeren.
Dette får mig til at mistænke noget andet, men hvad ved jeg ikke. Alle rør er af samme type og det ville vel være muligt, at bytte et af udgangs rørerne, med det ene indgangsrør, og efterfølgende lytte om der var/er forskel?
any comments? __________________ mvh. Finn Rud
|
| Til top |
|
| |