Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 05:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forstærker til Dali Ikon 6 Mk2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Det helt usandsynlige er sket !!

Konen er ikke længere afvisende overfor gulvhøjtalere !

Lang tids søgen blandt kompakthøjtalere i on-wall og standerudgaver lader til at være slut - hurra ;)

Det efterlader os dog med et lille problem: den oprindelige ide var at 2 kompakthøjtalere skulle trækkes af Sonos ZP120 med den forstærker der nu er i den. Nu hvor vi kigger på gulvhøjtalere, tænker jeg at forstærkeren i ZP120'eren ikke kan trække sådan nogle?

Det vi pt. kigger på mht. højtalere er Dali Ikon 6 mk2 og hvis det ikke lige bliver dem, så bliver det noget i den kategori.

Har jeg ret i at ZP120 langt fra kan trække dem? Og hvis ja, så står jeg og mangler en forstærker og er helt grøn på området og tager imod forslag til en forstærker med kyshånd.

Det er til et stereo setup og det vi snakker en forstærker i den billige ende, som ikke falder helt igennem med ovennævnte højtalere koblet til. Anlægget står i stuen og behøver ikke at spille sindssygt højt, hellere rent og flot. Vi hører primært rock, alternative og lidt gammelt grunge.

Jeg er helt med på, at vi skal ud og lytte til højtalerne+forstærkeren inden vi bestemmer os, men jeg ville sætte stor pris på forslag, så vi har et sted at starte - det er første gang jeg kigger på forstærker, så harddisken er helt tom for ideer ;)

På forhånd tak,

Søren

Til top Vis kampster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampster

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Den kan godt trække dem - men du kan ikke spille ret højt, for den begynder at få sved på strømforsyningen, og så begynder forvrængningen - og det har højtalerne absolut ikke godt af. Du skal (slag på tasken) have noget, der kan levere mindst 75watt vedvarende effekt pr. kanal - så burde du være på den sikre side!

Jeg synes også, at du skal prøvelytte et par RX6 som er i samme prisklasse som Dali'erne.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Du er faldet i den store H4A gryde, hvor man tror at der skal store forstærkere til store højtalere.

Ofte forholder det sig imidlertid omvendt, eftersom store højtalere typisk er mere følsomme, dvs. spiller højere for en given
spænding. Så prøv du bare den ZP120.

Nu er der et kor, der vil synge om at store højtalere kræver strømstærke forstærkere, men om det kan man ikke generalisere;
det kommer ganske an på de fasevinkler og impedansniveauer, højtaleren udviser - og det er lige så vigtigt med små som
store højtalere!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

- og ZP120 har 55W, si? 75W giver 1,3dB større uforvrænget lydtryk. Dat aint much!

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jamen det ville da være fantastisk, hvis jeg kunne klare mig med min ZP120 !

Er det rigtigt forstået at den ikke brænder sammen hvis bare jeg ikke spiller max højt og er det i øvrigt højtalerne eller forstærkeren der lider mest under et misforhold som dette mellem hvad de får leveret af watt og hvad de kan trække ?

Eller måske kan man slet ikke stille det så firkantet op?

Jeg vil selvfølgelig bare ikke risikere at jeg brænder noget helt nyt hifi udstyr af fordi det passer dårligt sammen ;)

/Søren

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, at man lettere brænder ht af med en lille forstærker - fordi den, når den overbelastes, laver musikken om til
firkantsignaler, som indeholder en masse diskant, hvorefter diskantenheden ryger sig en tur.
Det sker ikke med en stor forstærker. Der kan man til gengæld lettere risikere at basenhedens mekaniske vandring
overskrides.

Fordelen ved den store forstærker er - som Nitro korrekt skriver - at den "cruiser" ved normale lydtryk og ikke belastes eller
bliver varm. Men fra 55 til 75W gør altså ikke den store forskel.

De RX6 ville jeg også lytte på.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg siger 75 watt vedvarende - ikke dynamisk, som ZP120 er oplyst til. Så vidt jeg kan finde frem til, så bruger den ZP120 ca. 40 watt, når musikken er skruet op (godt nok ikke videnskabelige tal, da sonos ikke oplyser effektforbruget ved brug - kun idle). Ved et effektforbrug på 40 watt er det umuligt, at den kan levere meget mere end 10-15 watt pr. kanal. Dat aint much!

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at højtalerne spiller op til deres potentiale (kvalitetsmæssigt) selvom de ikke får leveret de store watt fra forstærkeren ? Altså, det går kun ud over hvor højt man kan spille og ikke selve lydkvaliteten?

Mht. RX6 så har jeg kigget på dem på nettet sammen med konen, og de fik tommefingeren nedad;( Husk på at hos kvinder går design forud for lyd.....

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Forresten: siger I dermed at RX6 spiller bedre end Ikon 6 Mk2?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

kampster skrev:
Vil det sige at højtalerne spiller op til deres potentiale (kvalitetsmæssigt) selvom de ikke får leveret de store watt fra forstærkeren ? Altså, det går kun ud over hvor højt man kan spille og ikke selve lydkvaliteten?

Mht. RX6 så har jeg kigget på dem på nettet sammen med konen, og de fik tommefingeren nedad;( Husk på at hos kvinder går design forud for lyd.....

Så har hun en dårlig smag hvad design angår! RX6 er da klart kønnere end Dali'erne! Hvis en lille forstærker skal præstere mere, end den kan, så forvrænger den, eller slår fra. Forvrængning kan ødelægge højtalerne.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

kampster skrev:
Forresten: siger I dermed at RX6 spiller bedre end Ikon 6 Mk2?

Nej, da lyd er en smagssag. Dalierne er ret "tynde" i lyden, hvor RX6'erne har en "fyldigere" lyd - jeg synes, du skulle give dem et lyt, og tag endelig konen med, så hun kan få et førstehåndsindtryk af, hvad godt design er - muahaha!

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
kampster skrev:

Så har hun en dårlig smag hvad design angår! RX6 er da klart kønnere end Dali'erne! Hvis en lille forstærker skal præstere mere, end den kan, så forvrænger den, eller slår fra. Forvrængning kan ødelægge højtalerne.

Tja, vi er heller ikke helt enige konen og jeg - hun var mest lun på System Audio XP30. Har ikke lyttet på den, men synes den ser lidt fimset ud ;)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

kampster skrev:

Vil det sige at højtalerne spiller op til deres potentiale (kvalitetsmæssigt) selvom de ikke får leveret de
store watt fra forstærkeren ? Altså, det går kun ud over hvor højt man kan spille og ikke selve lydkvaliteten?

Ja, bestemt. Men man skal have en rolig hånd til fester - det skal man nu altid...

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

kampster skrev:
Tja, vi er heller ikke helt enige konen og jeg - hun var mest lun på System Audio XP30. Har ikke lyttet på den, men synes den ser lidt fimset ud ;)

Indstil dig på, at i aldrig bliver enige - der skal indgåes kompromiser. XP30 giver en god lyd, men den er spinklere end Dali'erne, og jeg tror ikke, at I ville blive tilfredse med dem, uden også at anskaffe en subwoofer.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Jeg siger 75 watt vedvarende - ikke dynamisk, som ZP120 er oplyst til. Så vidt jeg kan finde frem til,
så bruger den ZP120 ca. 40 watt, når musikken er skruet op (godt nok ikke videnskabelige tal, da sonos ikke oplyser
effektforbruget ved brug - kun idle). Ved et effektforbrug på 40 watt er det umuligt, at den kan levere meget mere end 10-15
watt pr. kanal. Dat aint much!

http://sonos.com/:
Specification     Description
Audio Amplifier     Class-D
Rated output     110W RMS (2x55W continuous average power into 8 ohms, THD+N<0.02%)

Both channels driven, 22Hz-20KHZ-AES17 measurement bandwidth

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

kampster skrev:
Tja, vi er heller ikke helt enige konen og jeg - hun var mest lun på System Audio
XP30. Har ikke lyttet på den, men synes den ser lidt fimset ud ;)

Indstil dig på, at i aldrig bliver enige - der skal indgåes kompromiser. XP30 giver en god lyd, men den er spinklere end
Dali'erne, og jeg tror ikke, at I ville blive tilfredse med dem, uden også at anskaffe en subwoofer.

- og gulvhøjttalere OG subwoofer, så flipper konen da først ud. Jeg synes lige som Nitro godt om de større. Slæb hende med
ned i butikker EFTER at I har købt sko til hende!

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
http://sonos.com/:
Specification     Description
Audio Amplifier     Class-D
Rated output     110W RMS (2x55W continuous average power into 8 ohms, THD+N<0.02%)

Both channels driven, 22Hz-20KHZ-AES17 measurement bandwidth

Anslået gennemsnitseffekt? Kan du ikke bruge til en fis.

Et eksempel er en af de hjemmebiografsystemer, som mange desværre køber. 850 watt samlet effekt - strømforbrug 150 watt. FAIL!

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Ok, det lader ikke til at det er helt let at opnå enighed om hvorvidt jeg behøver den forstærker eller ej.

Bare for at vide hvad vi taler om, hvor meget skulle jeg så mindst flæskes for, hvis jeg skulle anskaffe mig en forstærker der ville give et mærkbart løft i ydelse i forhold til ZP120'eren (og dermed mindre risiko for at brænde noget af, hvilket egentlig er det der bekymrer mig mest)?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have de funktioner, der er integreret i Sonos'en, så bliver det nok svært at finde alternativer.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Nitro har ret, jeg havde overset "RMS". Så den ZP120 giver ikke meget mere end 20 rigtige W. Det går til dagligdags lytning,
ikke til grande party.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum