| Forfatter |
|
kampster Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
| Hvis du vil have de funktioner, der er integreret i Sonos'en, så bliver det nok svært at finde alternativer. |
|
|
Jeg kan vel bare købe en ZP90 i stedet og forbinde den til en forstærker oder wass ?
Forresten: hvis man bor på sjælland og vil lytte på Monitor Audio RX6, hvad gør man så?
I følge google er det kun tapeconnection og av-connection der forhandler dem og de har så vidt jeg kan se ikke filialer på sjælland.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja da!
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kampster skrev:
NitroBlast skrev:
| Hvis du vil have de funktioner, der er integreret i Sonos'en, så bliver det nok svært at finde alternativer. |
|
|
Jeg kan vel bare købe en ZP90 i stedet og forbinde den til en forstærker oder wass ? |
|
|
Nej, der er ingen "pre-out" på den, så du kan ikke smide et effekttrin på den. Jeg vil ikke fraråde dig Sonos'en - du skal bare ikke forvente, at du kan spille ret højt, uden at det kan give problemer for højtalerne. Hvis konen en dag skulle finde på, at spille højt musik, imens hun går i bad, så kan det koste et sæt højtalere, hvis ikke der er god sikring mod overbelastning.
Hvis du skal have bygget et apparat, der kan det samme som Sonos, og som skal have power nok til højt, uforvrænget musik - så bliver du hurtigt en fattig mand. Så endnu engang står du og skal indgå et kompromis; alle funktioner i Sonos'en eller mere power og færre funktioner...?
Life is an endless stream of choises!  __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med ZP90 kan du gemme et ordentligt effekttrin væk i et skab, og have power nok til at fyre den af! Også til fester! __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
kampster Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh Gu....
Her troede jeg at jeg var i wonderland og kunne kigge frit efter gulvhøjtalere til et Sonos setup, men det skal åbenbart ikke være let !
Kan i i øvrigt blive enige ? ;) jeg håber selvfølgelig på at jazzman har ret når han bare siger at jeg godt kan forbinde ZP90'eren til en forstærker, men Nitro - du lyder sikker i din sag ! Vil det så sige at ZP90 kun fungerer med aktive højtalere? Den har jo ingen forstærker i sig....
|
| Til top |
|
| |
kampster Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
| Med ZP90 kan du gemme et ordentligt effekttrin væk i et skab, og have power nok til at fyre den af! Også til fester! |
|
|
OK, nu er jeg lidt sat af ?!
Husk på at jeg er en hifi-noob;) Vil det det at jeg KAN forbinde en forstærker til ZP90 og videre til gulvhøjtalerne ?
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle da vist være nogle letdrevne højttalere derude. jeg kender så godt nok ikke så meget til dem, da jeg selv har
nogle ordenlige svende med masser af Watt
Men jeg har da set flere større højttalere, som kan spille med ganske moderat effekt. Men igen det er typisk fordi en en stor
højttaler har mere plads ( flere liter ) til enheden, således at man kan bruge en mere letdreven og følsom enhed, med stort
membranareal, som flytter mere luft pr mm den flytter sig frem og tilbage. Det er simple naturregler som spiller ind her.
Jeg ville da tage ud og hilse på en gut, som har her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=177453
... og tag din lille sonos med under armen. Hvis det spiller... så har du nogle fine "små" gulvhøjttalere til sølle 1200 kr. Du
skriver godt nok at lydkvalitet, både når det gælder jeres krav, samt hvad sonos kan levere.... er i den mindre betydende
ende. Men Jeg ville da klart hellere købe brugt end at ofre penge på nyt... når i alligevel ikke ønsker noget der er specielt
fanzy. Bare hvad jeg ville ha' gjort
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, der er altså pre out på en ZP90, nitro. Det er jo det, den skal bruges til - at sættes til et par aktive højttalere eller i dette
tilfælde - et par passive med effektforstærker.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Line-out connections Analog (RCA), digital (optical and coaxial)
Line-in connections Analog (RCA), auto-detecting
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kampster skrev:
NitroBlast skrev:
| Med ZP90 kan du gemme et ordentligt effekttrin væk i et skab, og have power nok til at fyre den af! Også til fester! |
|
|
OK, nu er jeg lidt sat af ?!
Husk på at jeg er en hifi-noob;) Vil det det at jeg KAN forbinde en forstærker til ZP90 og videre til gulvhøjtalerne ?
|
|
|
Du kan tilslutte "line out" fra en ZP90 til indgangen på en effektforstærker, og dermed have power nok til at spille rent og højt. Denne her er, som hifi-klubben også skriver, perfekt til formålet:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c2 45bee-4-kanals_effektforstarker_standard.htm
Det er ikke den kraftigste forstærker, men det er rigeligt, da den kan brokobles til 2x 70watt. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja sonos'en kan du se på, som en "simpel" kilde. Fuldstændig som en cd-afspiller, eller andre lydkilder. køb en fin lille brugt
integreret forstærker og et sæt gode brugte gulvhøjttalere... og det hele synger
Der er f.eks denne fine lille NAD til 1500 kr:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=176170
Så kan du stort set vælge og vrage mellem alle de mindre gulvhøjttalere, som du skulle lyste
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jo, der er altså pre out på en ZP90, nitro. Det er jo det, den skal bruges til - at sættes til et par aktive højttalere eller i dette tilfælde - et par passive med effektforstærker. |
|
|
Hehe! Denne gang er det vist dig, der ikke læser ordentligt efter!  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
My bad....! jeg troede at det passede hvad der stod på HIFIklubbens hjemmeside. At en sonos kun har Line-out, hvilket er
med fast niveau.... og ikke Pre-out, så den kan virke som forforstærker også.
Men mit råd er stadig det samme.... har du første smidt effekt på sonos... så kan du vælge meget mere frit... og vælg da klart
en gulvmodel, med bare en lille smule større enheder end System Audio... det giver lidt mere membranareal... og lidt mere
varm og fyldig lyd, som i sidste ende er lidt sjovere at lytte til. Men igen det er en smagssag..... prøøøøøøv det
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
nitro, skriver vi ikke det samme? At man kan sætte ZP90 til en effektforstærker, der trækker et par passive ht?
Hvis du tænker på volumenkontrol, foregår det jo i ZP90:
"The ZonePlayer 90 lets you play all the music you want, all over your house, on all the audio equipment you already own —
your home theater receiver, stereo system, powered speakers, and more. Just connect the ZP90 to any amplified audio device
in any room and it’s instantly part of the wireless Sonos system."
Jeg har ikke selv sonos, men hvad er det, du mener jeg har misforstået?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mig, der klovner i det. ZP120 har ikke pre-out, og kan derfor kun bruges med den indbyggede forstærker. ZP90 kan kobles på en effektforstærker, og dermed give det power, der skal til. På HFK's hjemmeside nævnes en special-version af C245BEE, som er ideel til formålet. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt for trådstarter - og vi er enige om at det vil give MEGET bedre lyd med den løsning end med en ZP120. Omend der
kommmer en kasse mere på - men den kan jo stå i et skab, ligesom ZP90. DET er sq konevenligt!
|
| Til top |
|
| |
kampster Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så fik vi reddet trådene ud - tak for det ;)
Er der et sted man kan læse lidt basalt om forstærkere - jeg er temmelig blank på hvad forskellen er på en forstærker, en effektforstærker og en receiver. Hvad brokobling er og 2- og 4-kanals effektforstærker betyder (bare for at nævne et par tvivlsspørgsmål;))
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon... så blev i enige... så kan trådsstarters kone, jo godt få sine System Audio
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kampster.
En reciever = radio + forforstærker + effekt
integreret = forforstærker + effekt
Brokobling. er blot en måde hvorpå man kan lægge kanalerne sammen. for få friheden til at få, enten 4 gange ikke så
mange watt.... eller 2 gange lidt flere watt. Det er simpelthen alt efter hvad man skal bruge. Men du skal jo kun bruge 2
kanaler.
og en forstærker med flere end 2 kanaler er typisk til surroundbrug. så tænk du ikke på den.
jaja... ved godt den også kan bruges til bi-amping... men lad os nu ikke komplicere sagerne
Jeg ville nok stadig kigge på den integrerede NAD, som jeg henviste til tidligere... så har du nemlig nogle flere muligheder...
og den er samtidig billigere. Og så er der flere penge til nogle pæne og velspillende gulvhøjttalere. Jeg regner blot med at i,
ikke er lavet af penge, og derfor ikke bare køber det som er lettest og ligefor
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kampster skrev:
| OK, så fik vi reddet trådene ud - tak for det ;)
Er der et sted man kan læse lidt basalt om forstærkere - jeg er temmelig blank på hvad forskellen er på en forstærker, en effektforstærker og en receiver. Hvad brokobling er og 2- og 4-kanals effektforstærker betyder (bare for at nævne et par tvivlsspørgsmål;)) |
|
|
Forstærker er som regel et integreret system, der består af forforstærker og effektforstærker - altså en alt-i-en komponent (også kaldet en integreret forstærker). Effektforstærker har kun til formål at forstærke det signal, den får ind, og sende det videre til højtalerne - derfor har den hverken volumenknap eller lign. Receiver er en integreret forstærker, der har indbygget en radio.
Kanaler i en forstærker betyder, hvor mange højtalere den kan drive. En 2-kanals forstærker kan drive 2 højtalere, en 4-kanals forstærker kan drive 4 højtalere og en 1-kanals forstærker (også kaldet en monoblok) kan kun drive 1 højtaler.
Brokobling betyder, at du kan "flette" to (eller flere) kanaler sammen, og dermed opnå dobbelt effekt. Nogle 2-kanals effektforstærkere på 2x 100watt kan brokobles til 1x 200watt etc. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |