Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 19:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er min stue for lille til gulvhøjtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
make
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2010
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg går og pønser på at få noget bedre lyd til mit TV. Planen er er købe en Marantz NR 1601 surround reciever som skal koble min PC, TV og højtalere sammen.

Jeg vil starte med at købe fronthøjtalerne og så tager jeg den derfra hen ad vejen med flere højtalere...måske.

Spørgsmålet er så hvilke fronthøjtalere jeg skal vælge. Jeg har haft kig på Dali Ikon 5 MK2 gulvhøjtalere. De er ikke så store men er de for store til min lejlighedsstue på 4,8x3,6m hvor der spilles på tværs? De vil komme til at stå ca. 1,5m fra hindanden og ca. 2,5m fra lyttepositionen.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali _ikon-5-mk2_hojttaler_sort.htm

Jeg har ikke lyttet til dem, så hvis nogen har hører jeg gerne om dem. Er de gode som stereo fronthøjtalere, eller skal jeg gå i en helt anden retning mht. min stue og setup?

I Hifiklubben blev det foreslået at købe Dali Ikon 2 MK2 standerhøjtalere hvis jeg kun ville starte med 2 fronthøjtalere da de var bedre mht tale. Hvad mener i om det?

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/dali_i kon-2-mk2_hojttaler_sort.htm

Til top Vis make's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af make

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Du kan bruge gulvhøjtalere i en telefonboks, hvis du vil det. Spørgsmålet er bare, om det er praktisk med store højtalere i et lille rum, for de bør helst ikke stå helt op ad væggen, for så buldrer bassen.

Om standerhøjtalere er bedre til tale end gulvhøjtalere, det ved jeg nu ikke. Der er mere bas i gulvhøjtalere, og derfor vil tale måske blive mere brummende. Men generelt så skal talen jo varetages af en center-højtaler, der plejer at være en slags liggende standerhøjtaler.

Dali og Marantz er forresten et godt miks, da Marants er varm i lyden, og Dali kan virke kold.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke du vil opleve problemer i basområdet med hverken Dali Ikon 2 Mk2 eller Ikon 5 Mk 2.
De er ret taknemmelige mht. til placering og afstand til bagvæg.

En gulvhøjttaler spiller ikke nødvendigvis mere bas. Hvis man kigger på de to højttalere du har i kikkerten går de begge ca. lige dybt. Dog går mange gulvhøjttalere dybere end mange standerhøjttalere, og spiller derfor dybere bas, men ikke nødvendigvis mere.

Jeg har selv gulvhøjttalere, som er en større end Ikon 5 Mk2, i en stue på samme størrelse som din, og oplever ikke de store problemer.

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hvor meget skal de stå fra vægen? Der er max plads til at de kan stå 20 cm fra vægen.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

make skrev:
Hvor meget skal de stå fra vægen? Der er max plads til at de kan stå 20 cm fra vægen.

Det afhænger af rum og personlig smag.
Personligt tror jeg 20 cm er meget passende, og vil give et godt resultat.

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for svarene 

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ikon 5 har også fremadrettet port så den kan stå tættere på bagvæggen end de fleste gulvhøjttalere

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg køre selv med Komplet Dali suite surround og stor sub i et rum på størrelse med Thuekay. Og jeg synes selv det spiller ganske fint, men rykker jeg min lytteposition længere bagud, bliver mit stereo perspektiv større så jeg vil godt kunne sige de Dali ikon 5 mk2 kan bruges i din stue. 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Til gengæld skal du ikke investere i Ikon 5.

De skriger noget så hæsligt i diskantområdet. Hør dem først, og lyt også på andet i samme prisklasse

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Til gengæld skal du ikke investere i Ikon 5.

De skriger noget så hæsligt i diskantområdet. Hør dem først, og lyt også på andet i samme prisklasse

Floe, har du hørt Ikon MK2 ? Eller tænker du på Ikon "MK 1" ?

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke skal være Ikon 5 pga dårlig diskant hvad vil i så foreslå?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror 20cm afstand til vægge (både bagvæg og sidevæg) er i underkanten, men det afhænger af, hvilken lyd man er til. Jo tættere på væggen, jo mere buldrende vil bassen blive. Jo mere afstand til vægge, jo mere afdæmpet og korrekt vil bassen blive.

floe skrev:
Til gengæld skal du ikke investere i Ikon 5. De skriger noget så hæsligt i diskantområdet. Hør dem først, og lyt også på andet i samme prisklasse

Hvis de bliver blandet med forkert elektronik, så gør de. Jeg ved ikke, om du nogensinde har hørt Marantz, men det er elektronik, der foretrækker meget "lyse" / diskantrige højtalere, hvis lyden skal være tålelig - sådan var det i hvert fald engang. NAD og Denon, som HFK forhandler, er generelt meget neutralt (NAD) eller til den lyse side (Denon), og det passer rigtigt nok ikke altid godt med Dali.

I så lille et rum, ville jeg nok vælge nogle små eller mellemstore højtalere, der kunne klynges op på væggen, så de ikke optog plads på gulvet. Dem ville jeg så kombinere dem med en subwoofer, så jeg selv kunne justere og fintune bassen, så lyden på den måde bedre kan afstemmes til rummet.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

make skrev:

Diskanten er ikke dårlig - der er bare meget af den

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godtnok ikke man per definition kan sige at Denon og Dali er en dårlig kombi. Har selv Dali Ikon7, Vokal2 og W2 (alle MK1) sat til en Denon AVR-3808 og i løbet af de 1½ år jeg har haft det tror jeg det kan tælles på én hånd de gange hvor diskanten har været en smule ubehagelig og det har været ved høj lydstyrke. Jeg har dog også gulvtæppe, lidt kraftige gardiner osv så kan måske have noget med det at gøre, til gengæld spiller jeg uden frontstof.

PS: Ikon7 og Vokal2 er forbundet med VDH CS-122 Hybrid HT-kabel
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=thuekay]Jeg mener ikke du vil opleve problemer i basområdet med hverken Dali Ikon 2 Mk2 eller Ikon 5 Mk 2.
De er ret taknemmelige mht. til placering og afstand til bagvæg.

En gulvhøjttaler spiller ikke nødvendigvis mere bas. Hvis man kigger på de to højttalere du har i kikkerten går de begge ca. lige dybt. Dog går mange gulvhøjttalere dybere end mange standerhøjttalere, og spiller derfor dybere bas, men ikke nødvendigvis mere.

Jeg har selv gulvhøjttalere, som er en større end Ikon 5 Mk2, i en stue på samme størrelse som din, og oplever ikke de store problemer.
[/QUOTjeg vil gi dig ret sålænge at en bas ikke nødvendig vis er bedre på en gulv højtaler med da de som regel har en bas mere og ihverfald større volume af naturlige årsagder... de kan flytte mere luft pga større volume samt evt en x basenhed...

har hørt mange stander ht. med god bas ned til max 50 hetz men de flyttede ikke luft nok, så de lød ligt tynde i maskinrummet

mvh

Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

firmit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2010
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jeg havde samme problemstilling for et års tid siden. Men i et rom på ca 17kvm valgte jeg stativ høyttalerne, VA Haydn Grand.
Og de fylder rommet mer end nok - altså med lyd. Da bassporten er i front, kan de stilles relativt nære bakre væg uden store
problemer.

Men jeg må jo si at der findes fantastiske satelit systemer også. Om jeg ikke var fuldstendig forælsket i mine Haydn, skulle jeg
ha køpt Dynaudio satelit system med sub. Men det er nu bare min mening :)

Lykke til!
Til top Vis firmit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af firmit

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

make skrev:
Dali har lige i akse retningen, et pænt diskant hæv. Men en 20-25 grader fra denne akse, er kurven mere flad. Dette kan indikere, at man ikke skal vinkle dem mere end 10-15 grader mod lytteren. Derved tror jeg de bliver mere rolige at lytte til. Bare en tanke. Man vinkler som regel kun en højttaler hvis den har en elendig spredning, enten med vilje eller den blot er dårlig.

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

hey jeg vil lige sige at jeg spiller med AudioVector's Mi3 på 16 m2 og synes det virker fint! Men ja de skal lidt ud fra væggen før diskanten og mellemtonen rigtigt åbner op.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Det er godt nok en jungle at finde ud at hvad jeg skal købe at højtalere. Jeg ville ønske at man bare kunne sige at X højtalere ville være perfekte til mig.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

jamen Make, du skal købe hvad du kan LIDE! Vil du egentlig helst have gulvHT eller standerHT?

Standerhøjtalere:
+ StanderHT fylder mindre
+ man kan købe subben senere
- integration mellem stander og sub er tidkrævende
- stativer skal måske købes
- større nedstyrtningsfare ved parties - hos mig ihvertfald

Gulvhøjtalere:
+ kan spille bas uden sub
+ gulvarealet er den samme som standere, pladsen til stativet bruges til kabinet=højere lydtryk eller mere bas
- dyrere

For at forvirre, har nogen standerht virkelig god bas - men så er de ikke helt så effektive. Men det kan man jo høre i
butikken.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum