Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er min stue for lille til gulvhøjtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
make skrev:
Hvis det ikke skal være Ikon 5 pga dårlig diskant hvad vil i så foreslå?
Dali har lige i akse retningen, et pænt diskant hæv. Men en 20-25 grader fra denne akse, er kurven mere flad. Dette kan indikere, at man ikke skal vinkle dem mere end 10-15 grader mod lytteren. Derved tror jeg de bliver mere rolige at lytte til. Bare en tanke. Man vinkler som regel kun en højttaler hvis den har en elendig spredning, enten med vilje eller den blot er dårlig.

Alle Dali´s modeller er som udgangspunkt konstrueret til at spille lige ud, uden Toe-In.
Således bliver frekvenskurven meget mere flad, og lyden mere harmonisk.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

make skrev:
Tak for svarene. Det er godt nok en jungle at finde ud at hvad jeg skal købe at højtalere. Jeg ville ønske at man bare kunne sige at X højtalere ville være perfekte til mig.

Du bliver nødt til at lytte til nogle forskellige højttalere for at finde ud af hvilke du kan lide.
Du får umiddelbart ikke alverden ud af at vi anbefaler en masse forskellige højttalere, for det er vores smag.

Du skal finde den du bedst kan lide !

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej Thuekay

Det har også været min tanke at de ikke skal vinkles, men mange gør det alligevel og får et pift i toppen, tror så at der er noget galt. Så tak for din respons.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Om standerhøjtalere er bedre til tale end gulvhøjtalere, det ved jeg nu ikke. Der er mere bas i gulvhøjtalere, og derfor vil tale måske blive mere brummende. Men generelt så skal talen jo varetages af en center-højtaler, der plejer at være en slags liggende standerhøjtaler.

Det kan jo godt være rigtigt for de pågældende modeller, uden at være rigtigt generelt.

Det er meget svært at forudsige akustik, herunder hvor stor en højttaler der vil fungere i et givent rum. Det afhænger nemlig ikke kun af størrelsen på rummet, men også af rummets akustik iøvrigt. Eksempelvis er vores lytterum i butikken (bevidst) ret dæmpet i bassen i forhold til rummets størrelse, og vi har en placering i det "åbne" rum, der trods 3-4 gange så meget gulvareal giver langt mere bas i praksis, end det relativt lille lytterum.

Det samme kan siges om placeringen i forhold til bagvæggen. Det kan være meget forskelligt hvor langt fra væggen den samme højttaler fungerer bedst, alt efter rummet. Som et eksempel, så skulle Monitor Audio RX1 placeres svjh lidt over en meter fra bagvæggen i vores rum på udstillingen i KBH i efteråret, mens jeg i andre opstillinger har oplevet ned til 30 cm som optimalt.

Det korte af det lange er, at det endelige svar, det får man først når højttaleren stilles op i dét rum det skal bruges i (og hvis man vel at mærke lige giver sig tiden til at eksperimentere med det).

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Har haft Mirage msi 5 på 15m3.Og det lød rigtigt godt.Men som andre siger ud og lyt.Og så prøv at låne dem med hjem.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2010
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
jamen Make, du skal købe hvad du kan LIDE! Vil du egentlig helst have gulvHT eller standerHT?

Jeg tror helst jeg vil have gulvhøjtalere. Jeg er dog bekymret for om jeg har plads nok mht. afstand til vægge. Der vil være ca. 15 cm plads til bagvæg og 20 cm til den ene sidevæg.
Til top Vis make's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af make

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Som flere har skrevet, skal du naturligvis købe det du helst vil have - og bedst kan lide lyden af.

Du skriver at du bor i lejlighed, og jeg vil derfor lige lufte min kæphest: I såvel tests som indlæg her på forum nævnes aldrig ved hvilket lytteniveau de forskellige anbefalinger har betydning. "Mudder" i bassen ved placering tæt på bagvæg er et problem når der spilles HØJT. Jeg vil derfor påstå at de fleste af os lejlighedsbeboere vil få problemer med naboerne længe før vi får det med lyden hvis højttalerne er placeret for tæt på væggen.

Husk derfor når du begynder at lytte i butikkerne, at få lydniveauet sat ned til det samme som du i praksis spiller med derhjemme. Rigtig mange højttalere begynder først at spille bas ved et lydniveau der ligger langt over hvad godt naboskab tillader. I stort set alle butikker jeg har lyttet til HI-FI har sælgerne (af samme årsag???) som udgangspunkt spillet vildt højt når demonstrerer hvad udstyret kan. Flere steder har de nærmest viket småfornærmede når jeg har bedt om få skruet ned, så jeg har kunnet høre hvordan det lyder ved den lydstyrke jeg normalt spiller med herhjemme.

Jeg spiller selv på Ikon 2 MK1 i en stue på ca. 5,1 X 4,6 m. De er placeret på et par selvkonstruerede hylder på væggen med ca. 11 cm. til bagvæg. Og ja, de har en meget tydelig diskant, men i sammen med min mere end 30 gamle Nikko-reciever bliver den aldrig skinger. De er forrygende til tale, sang og akustisk musik, men hvis du er til kraftig bas, skal du enten kigge efter noget andet, eller supplere med en sub. Til gengæld kan de alt rigeligt spille rummet op, og placeringen på hylder betyder at jeg kan udnytte gulvpladsen nedenunder.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

make skrev:
Jeg tror helst jeg vil have gulvhøjtalere. Jeg er dog bekymret for om jeg har plads nok mht. afstand til vægge.
Der vil være ca. 15 cm plads til bagvæg og 20 cm til den ene sidevæg.

Afhængig af den valgte HT kan det sagtens lade sig gøre med den placering. Kun en meget bas-tung vil måske lyde oppustet,
men andre forhold spiller som skrevet også ind.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
I stort set alle butikker jeg har lyttet til HI-FI har sælgerne (af samme årsag???) som udgangspunkt spillet
vildt højt når demonstrerer hvad udstyret kan. Flere steder har de nærmest viket småfornærmede når jeg har bedt om få
skruet ned, så jeg har kunnet høre hvordan det lyder ved den lydstyrke jeg normalt spiller med herhjemme.

Begge dele er desvære rigtigt. Mine 3-vejs nedenfor er specifikt bygget til mine behov for fyldig bas også ved lave niveauer,
men det kan altså også lade sig gøre at finde færdigmodeller der kan det.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

make skrev:
jazzman skrev:
jamen Make, du skal købe hvad du kan LIDE! Vil du egentlig helst have gulvHT eller standerHT?

Jeg tror helst jeg vil have gulvhøjtalere. Jeg er dog bekymret for om jeg har plads nok mht. afstand til vægge. Der vil være ca. 15 cm plads til bagvæg og 20 cm til den ene sidevæg.
Du burde se efter f.eks System Audio's modeller. De har små, men flere enheder og har en fast og slank men langt fra tynd, måde at spille på. Dem tror jeg ikke har noget i mod, at komme så tæt som 20cm op ad væggen. De skulle ikke have nogen tendens til at trigge problemer. Du kan helt sikkert finde et par, der er inden for dit budget.  

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes