Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Væghøjtaler og basrefleksudgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Som skrevet, kan en standerHT fint sættes på en hylde. Mine Ikon2 spiller fint på nedenstående hjemmestrikkede hylde, der giver ca. 11 cm luft til bagvæg. Hyldeknægtene kan købes i de fleste byggemarkeder - selve hylden er et bræt. Begge dele købt i råt træ og malet.

Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode input og forslag !
Anker, fint setup du har der - jeg har bare et problem med den venstre højtaler, som skal være tæt på loftet pga. et panoramavindue, som fylder næsten hele den venstre side af den væg hvor højtalerne er tiltænkt at være, så jeg tror ikke der er plads til et hylde setup a la dit pga. pladsmangel mellem vindue og loft.

Hvad med loftbeslag, kan man ikke hænge højtalerne ned fra loftet, så man ikke skal bekymre sig om mudret bas og bagudvendte basrefleksporte ?

/Søren

Til top Vis kampster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampster

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan få loftbeslag, hvor du kan vinkle højtalerne mod lyttepositionen, så vil det være en brugbar løsning. Du skal bare huske, at hvis du skal bruge dem til surround / tv, så vil det virke helt forkert, hvis lyden kommer fra loftet og ikke fra TV'ets højde.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ok - de skal ikke bruges i et tv setup, men er derimod blot tænkt som et stereo setup til stuen - evt. med subwoofer.

Jeg har dog ikke kunne finde særlig meget på loftbeslag på nettet. System Audio har nogle, men jeg er uskker på hvordan de vil passe på andre højtalere, om overhovedet?

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

I svenske Hifi & Musik blev følgende anbefalet i en nylig test af væghøjttalere:

Dali Ikon

DLS: http://www.dls.se/en/home/prod.html?produkt=en_810

system audio: http://www.system-audio.com/_da-DK/produkter/on%20wall%20høj ttalere/SA%20comet/SA%20comet

Lyder spændende - hvilket Dali Ikon model var det ? Den dedikerede on-wall model: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/bag/dali_ikon- on-wall-mk2_baghojttaler_sort.htm  ?

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

kampster skrev:
Bigmaac skrev:

I svenske Hifi & Musik blev følgende anbefalet i en nylig test af væghøjttalere:

Dali Ikon

DLS: http://www.dls.se/en/home/prod.html?produkt=en_810

system audio: http://www.system-audio.com/_da-DK/produkter/on%20wall%20høj ttalere/SA%20comet/SA%20comet

Lyder spændende - hvilket Dali Ikon model var det ? Den dedikerede on-wall model: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/bag/dali_ikon- on-wall-mk2_baghojttaler_sort.htm  ?

Ja, det er wall modellen.

Hvis din eneste måde er at hænge højttaleren op på er ved at sætte den op under loftet vil jeg nu alligevel kraftig anbefale dig at du ligger dig i selen og overtaler fruen til at accepterer en pæn lille stander eller gulvmodel der sætter et lille fodaftryk.

Den dér med at hænge højttaler op under loftet er noget man gør i køkkenet, eller ude i skuret - sku ikke i stuen.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for info !
Der begynder at tegne sig et billede af at jeg må finde mig nogle dedikerede væghøjtalere, da stander/gulvhøjtaler er udelukket...desværre.

Må jeg trække lidt mere på jeres tålmodighed og spørge - hvis jeg køber et sæt væghøjtalere (bliver nok ikon 2 on wall eller Daili Fazon), kan I så foreslå en subwoofer, som kan gå med disse højtalere til en rimelig pris (max. omkring 4.000). Er det vigtigt hvordan man parrer sub og ht ? Altså, kan man ikke kombinere forskellige mærker eller er der andre ting man skal tænke på?

På forhånd tak,

Søren

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge en subwoofer af andet mærke - en subwoofer har jo ikke som sådan nogen "klang", som skal passe til højttalerne. Den skal passe til i lydstyrke, men det indstiller du jo bare.

XTZ's subwoofere får rigtig gode anmeldelser: http://danstv.dk/shop/xtz-hoejttalere-134c2.html
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan finde et sæt Carlsson OA51 med opgraderings sæt. vil du ikke bare få en højt. der spiller en bedre en dali'en med
som også er lavet til at sidde på væggen og der bliver heller ikke brug for subwoofer. den er en fantastisk højttaler men
selvfølgelig lidt svær og finde
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej Emil og tak for tippet.

Er der egentlig noget i vejen for at hænge en standerhøjtaler op med vægbeslag  som får højtaleren lidt ud fra væggen?

Jeg ved ikke om nogle sådan findes, men hvis de gør og man på den måde kan få en kompakt standerhøjtaler ca. 15 cm ud fra væggen, er det så ikke ok mht. basrefleksporten ?

/Søren

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jo, det burde være ok.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

kampster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Dysterland - tak !

Man tror næsten det er løgn - tjek det ud:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=87960&P N=1&TPN=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes