Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 13:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: HT-kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Det havde jeg ikke lige rendt over i tråden. Men du kan sagtens bruge det på forstærkeren også sætte tandstikker i klemme. Det
løste mit problem da min acurus a 250 ikke er så vild med 2* clearwater i terminalerne. Jeg har lige pillet mine banastik af og sat kablerne direkte i
hvor bananstikkene sad også har jeg sat en tandstik i klemme så nu skal jeg da love for at der er hul igennem. De bananstik kommer ihvertfald aldrig
i igen hverken på forstærkeren eller på højttalerene, der er meget mere af det hele nu. Hvorfor har man da ikke pillet dem af for mange år siden

Det er rigtig godt at høre. Jeg glæder mig også til at komme til at nærlytte
Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2015 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
ps.

Jeg skal måske lige tilføje, med mine Daner-højttalere, som var bygget til lytning under alm. stue-mæssige forhold med de enheder og
ledninger der nu sad i, blev lednings-skift til en negativ oplevelse.
Men måske andre og ikke så færdigt-udviklet højttalere bliver bedre, jeg ved det ikke

Jeg syntes der er en grænse for, hvor meget mere tryk på transienter der bør være, uden at de efterfølgende klangflader vokser tilsvarende
i størrelse.
Lyden kan godt, efter min mening, blive for TRANSIENT (er det ikke hvad det hedder? Det ved A-mand sikkert), og det bliver trættende at
lytte på.

Hvis du ikke kan lide at musikken er transient/dynamisk, så må du være glad for alle de moderne produktioner hvor dynamik og transienter er
smadret ;-)
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 December 2015 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jo mere transient gengivelsen bliver jo vigtigere er det at få de dybe frekvenser med i gengivelsen.
Disse skal gengives med samme resonansfattige præcision som resten af frekvensområdet.
Og ikke nok med det skal rummets efterklangstid i hele frekvensområdet være så kort at efterklangen ikke udvisker transienterne.
Først da har man den fulde udnyttelse af alle anlægges sammensatte komponenter. Og transienterne i musikgengivelsen.

Vanskeligheden ligger i at vores forskellige musikalske referencer gør det umuligt at opnå koncensus om hvad der lyder bedst.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 December 2015 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jo,Jo jeg kan meget godt lide transienter, dynamik, anslag (for-søren, det skal der være ), men som Kaj skriver, skal det foregå over
hele frekvensområdet og ikke bare i toppen.
Min erfaring med at lodde ledninger direkte på apparater (også tonearms-wire direkte i step-up) er,
at det så især er toppen af frekvensområdet der kommer bragende, hvilket får musikken til at lyde tyndbenet og kunstig.
Man skal finde en ballance.
Bevares man får understreget det meget punktlige lydbillede, i ved al musik står nærmest som små præcise prikker imellem højttalerne og
det kan være interessant i en periode, men derefter bliver det anstrengende at lytte på, man mangler den mere naturlige udklingning og
størrelse for musikken og ikke så skarpt afskåret.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2015 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Igen en masse spændende læsning her i tråden. Keep it coming

Det bliver interessant, at læse om udfaldet af jeres forsøg med Clearwater kablet, og også andre naturligvis. Det er teknisk og
teoretisk set ikke altid nemt at forklare, hvorfor ét kabel kan lyde bedre ved at fordoble tværsnittet, mens andre ikke gør.

Jeg har selv lyttet meget godt efter på mit setup efter bananstikkene blev fjernet, og der blev ført et ekstra stykke Clearwater til
diskant/mellemtone.
Mit umiddelbare indtryk efter ændringen var meget positiv, og dette indtryk er der stadig efter mange timers musik-lytning. Dejligt.
De øvre frekvenser har fået mere plads i lydbilledet, og på den positive måde. Jeg vil betegne mig selv som værende meget
"overfølsom" overfor "dårlig" diskant, hvorfor mit valg på Dali's hybrid-diskant var naturligt for mig, da jeg hørte denne første gang
i et sæt Dali Helicon 400 tilbage i 2006. Skiftet fra Dali Grand Coupé, som i øvrigt også har en fantastisk diskant, til Dali Helicon
400 var kæmpestort. Helicon er klasser bedre end Grand serien på dette punkt i mine ører!

Skiftet til Euphonia fra Helicon var slet ikke så stort, men efter stikkene fra HT-kablerne er fjernet og den ekstra leder til
diskant/mellemtone er ført, er skiftet blevet meget markant. Denne ændring ville mine tidligere Helicon naturligvis også have haft
gavn af, men jeg nåede desværre ikke at tænke tanken.

Det bedste eksempel på ændringen jeg kan komme med, er nok en komplet gennemlytning af albummet "Is a Woman" med bandet
Lambchop. Et helt igennem fantastisk album med mikrodetaljer, jeg altid har fundet fascinerende.
Dette album har jeg hørt fra ende til anden adskillige gange efter ændringen i mine HT-kabler, og har hver gang fundet, at alle
mikrodetaljerne slet ikke er så "mikro" længere. De er nu er klar del af lydbilledet og alt høres.

Jeg har stadig tilgode at høre fra de forhandlere af HT-kabler jeg har skrevet til, så dem har jeg ikke tænkt mig at handle med.
Gider de ikke svare, gider jeg ikke handle med dem. Så må jeg opstøve de kabler på brugtmarkedet i stedet for.

I ønskes alle en glædelig jul.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2015 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej  hvor meget skal du bruge .. for har noget nexans rheyflex 4x2,5 kabel til at ligge det kan du da godt prøve hvis det er.. bare du selv vil betale fragten frem og tilbage .. jeg bruger den selv bare som 4m2.. da jeg køre aktiv, bruger jeg 8x4m2 pr højtaler <h3 ="r"></h3>

4m2...?
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2015 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Måske 4 kvadrat (mm).

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 December 2015 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jannik: ja Lambchop er fremragende musik, med fantastisk sanger.

Kaj: spot on!

Har lige lyttet til Gregg Allman: Low Country Blues. Et album der i den grad bærer præg af producerens hånd, T. Bone Burnett (producer af Alison
Krauss og Robert Plant: Raising Sand).
Pumpet og fed, men f**k hvor er det et forrygende album!
Men hvis man har et overblown basrefleks system i sin kæde og giver den gas, så ender man i noget værre mudder - derfor er jeg selv gået væk fra
det princip, det er i mine ører ikke præcist nok.

Og for dem der synes at ClearWater i dobbelttræk har nogle gode egenskaber, vil jeg stadig anbefale at prøve Canare LV-77s fra BlueJeansCable,
kombinationen er, i mine ører, magisk. Musik frem for teknik/hifi, er altid min tanke.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2015 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
nils valla skrev:
ps.

Jeg skal måske lige tilføje, med mine Daner-højttalere, som var bygget til lytning under alm. stue-mæssige forhold med de enheder og
ledninger der nu sad i, blev lednings-skift til en negativ oplevelse.
Men måske andre og ikke så færdigt-udviklet højttalere bliver bedre, jeg ved det ikke

Jeg syntes der er en grænse for, hvor meget mere tryk på transienter der bør være, uden at de efterfølgende klangflader vokser tilsvarende
i størrelse.
Lyden kan godt, efter min mening, blive for TRANSIENT (er det ikke hvad det hedder? Det ved A-mand sikkert), og det bliver trættende at
lytte på.

Hvis du ikke kan lide at musikken er transient/dynamisk, så må du være glad for alle de moderne produktioner hvor dynamik og transienter er
smadret ;-)

Tjo, jeg kan sagtens følge dig og nogle gange er det også tilfældet.
Men nogle gange skal man også skille tingene ad, f.eks. synes jeg ikke pumpet er noget problem, men kompression kan være det.
Jeg lytter, i skrivende stund, til J.J. Cale: Roll On, og man kan vel ikke komme uden om, at den er noget pumpet. Den er rigeligt dynamisk til at drive
adrenalin hos mig.
Men hvis hvis systemet, specielt højttalerne, ikke magter at blive presset, så ender det i et kompromis, et dårligt et.

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2015 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hej Morgenstjerne

Du er fortaler for Canare signalkablet. Kan det passe at det er røver-billigt samt kun kan købes i USA på bluejeanscables side?
Hvad er dine lytte udtryk ift ex VdH 501 som jeg er sikker på at du også har prøvet?
Jeg har pt Rega's Couple i første udgave som jeg synes gør det godt

God lille juleaftensdag til jer.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2015 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej Pedersen.

Jeg er meget stor fortaler for Canere kablet, ingen tvivl om det, og endnu større fortaler kombinationen Canare Vdh Clearwater.
Inden for de sidste 3 år, primært pga. højttalerskift, spurgt mig selv om hvad det er jeg vil have ud af mit anlæg.
Overordnet vil lytte til den musik jeg har lyst til at lytte til og det skal ikke være indspilningen der dikterer mit valg.
Hellere en fremragende kunstner i en ordinær indspilning end en ordinær kunstner i en fremragende indspilning.
På den måde åbner der sig en verden af fantastisk musik, jeg ikke troede muligt.
Det gør den kombi for mig.
Det virker lineært og helt korrekt, i mine ører.

Ja der er ikke noget jeg hellere ville, end at prøve VdH 501, et af KVK klubben foretrukne, men der er lidt forhindringer.
Det laves ikke mere, kun i Hybrid version, og jeg er ikke den store fan af deres brug af kul i kablerne, det er i mine ører ikke godt nok.
Så man skal ud på brugtmarkedet, og der er ikke så mange af dem derude, sidst jeg kiggede that is, men det er længe siden.
Desuden skal det sikkert loddes om eller er blevet loddet på et tidspunkt. Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke er nogen teknisk geni, jeg vil højest
sandsynligt både ødelægge kabel, stik, loddekolbe og tin!

Canare kablet er tilgengæld crimpet på Canare stik, altså uden loddetin. Det er det fordi det faktisk er et digitalkabel, og digital kabler bør ikke være
loddet. Og et fremragende slags i det brug også, det bedste jeg har prøvet.
Derfor skal man også være opmærksom på at vælge "stereo" kabler, hvis man vælger at prøve det.
De har to hjemmesider .com hvor kablerne er i fod og .co.uk hvor de er i meter, men kablerne samles samme sted og sendes derfra, USA.
Ja i hifi sammenhæng er de billige, 25£ for en meter, hertil kommer forsendelse og forsendelsesfirmaet pålægger 25% moms, så er det til døren uden
PostDK's indblanding.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2015 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

En fyr i Aarhus ligger inde med en hel rulle af originalt vdh mc-501.

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2015 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej Nils.

Det lyder da interessant. Hvem dog og sælger han af det.

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2015 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej Morgenstjerne

Tak for god forklaring. Nu er det ikke tungt hifi jeg har, men prøver også så vidt muligt at få det til at lyde af musik istedet for god indspilning. Så
bliver det netop kun et begrænset antal plader man hører fordi de lyder godt.

Jeg lyttede i går aftes og synes også efter en række plader at der er mere hun igennem med direkte kabling. Skønt 😊

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2015 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

hej Pedersen.

Mon ikke du også fremover foretrækker uden bananer?
Jeg har da ihvertfald aldrig selv erfaret, det ikke blev bedre uden stik på højttalerkablerne.

Fyren med vdh-501 hedder Ulrik og bor i Aarhus. (bare jeg ikke bliver for indiskret).
Jeg har hverken hans addresse eller tlf.nr.
Men du kan være heldig han læser dette indlæg, så i med en købs-annonce.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2015 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Pedersen skrev:
Hej Morgenstjerne

Tak for god forklaring. Nu er det ikke tungt hifi jeg har, men prøver også så vidt muligt at få det til at lyde af musik istedet for god indspilning. Så
bliver det netop kun et begrænset antal plader man hører fordi de lyder godt.

Jeg lyttede i går aftes og synes også efter en række plader at der er mere hun igennem med direkte kabling. Skønt 😊

Prisen er, som jeg ser det, ligegyldigt. Bare man holder PRaT som det vigtigste - så gør det, i mine ører, absolut intet, at der slækkes på de andre
såkaldte hifibegreber.
Men går man op i pris, så begynder man også skulle forlange mere, og her er det ligesom i den billige ende, ikke alle der kan levere netop den vare.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 December 2015 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler stadig at føre dem dobbelt til diskanten, men der er hvis noget med at vi skal et eller andet i morgen ;) så det kommer lige til
at vente et par dage. Men jeg vil sige at de ændringer jeg har lavet indtil nu med at fjerne banastik og med at føre kablet direkte i
terminalen også holde det fast med tandstikker har været positive, de lyder nu meget mere åbne, dog uden det bliver for meget. Det har
jeg hvis ikke anlæget til, jeg syntes dog det er imponerende som mine Dali Evidence 870 kan afsløre forskel. Jeg har nogle tara labs helix 8
til at ligge men det lyder altså ikke godt, det er for fint og køligt i lyden er det resten af anlæget der ikke kan følge med de kabler?   
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2015 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

hej henrik141.
Hvis det er kablet du "hører", er det kablet som sætter grænsen, når du "hører" det.
Men jeg kan forestille mig du ikke er klar over, om det er dit anlæg eller dit kabel der sætter grænsen.
Jeg kender ihvertfald ikke de specifikke grænser for mine kabler (kun nogen grænser).
(det ville jo kræve at man prøvede mange forskellige kabler, og i tonsvis af udstyr)

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2015 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Glædelig jul alle

Så er der en ekstra julegave på vej til far. Har bestilt et Canare rca kabel fra bluejeanscable. Det skal prøves sammen med vdh CW på anbefaling af
Morgenstjerne. Der går dog nok nogle dage pga helligdage og shipping fra USA.

Hav en skøn helligdag

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 December 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden glædelig jul alle sammen:) Ungerne har leget med deres julegaver hele dagen, så farmand kunne lige lege med anlæget imens. Nu har jeg fået dobbelttræk til diskanten på mine Dali Evidence 870, så nu er der ski heller ikke plads til mere kabel i terminalerne:) Hold da op hvor kom der lige noget mere lyd igennem til mellemtonen og diskanten og stadig uden det stikker af og bliver for meget. Det er da et fantastisk kabel ham Hollænderen har fået lavet. Nu siger i så at vi skal sætte dobbelttrækket til diskanten for det bedste resultat, men mine sidder nu stadig til basterminalen, for i min verden skal disse ha mest strøm. Er der nogle der kan forklare hvad der sker med vores strøm bag måsen på vores højttaler, når det er afleveret i terminalerne, og hvorfor vælger nogle producenter et sæt terminaler og andre to(biwire)? ved godt det er religion og årsag til krig men lad det ligge, det er kun jul en gang om året. Er der en der kan forklare en jyde hvad der sker inde bag ved, jeg tænker single wire / bi wire   
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes