| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 25 December 2015 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med dual-supply har forstærker (teoretisk set) mulighed for bedre kontrol, med de enkelte højttalerenheder.(gennem hvert sit kabel).
Dobbelt-ledningsføring svarer til forøgelse af kablets tværsnit.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
| Er der nogle der kan forklare hvad der sker med vores strøm bag måsen på vores højttaler, når det er afleveret i terminalerne, og hvorfor vælger nogle producenter et sæt terminaler og andre to(biwire)? ved godt det er religion og årsag til krig men lad det ligge, det er kun jul en gang om året. Er der en der kan forklare en jyde hvad der sker inde bag ved, jeg tænker single wire / bi wire |
|
|
Der sker egentlig ikke så meget.
Der er jo forskel på delefiltre og højttalere, men helt enkelt kan man sige at hver enhed har sine komponenter. Man kan altså dele delefilteret op i "sektioner" bas/diskant/mellemtone.
Hvis der er 3 sæt terminaler har hver sektion sine egne terminaler. Hvis der kun er 1 sæt terminaler har man bare samlet tilledningen til alle sektioner til samme sæt terminaler.
Man kan vel sige at hvis der kun er et sæt terminaler er den udvendige kortslutningsbøjle gjort overflødig. Det må jo i teorien være en fordel for dem der alligevel kører singlewire. Omvendt har man så ikke muligheden for at eksperimentere med biwire/triwire. Forskellige konstruktører har så bare forskellig opfattelse af hvad der vigtigst.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller så lader de bare muligheden for dual/tripple-supply stå åben.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Eller så lader de bare muligheden for dual/tripple-supply stå åben.  |
|
|
Ja det var det jeg mente at nogle konstruktører gør. Prisen er så bare at man indfører det ekstra led, som er en del af debatten her, for dem som alligevel kører single-wire. Det kan være forklaringen på at f.eks. Dynaudio har fravalgt den mulighed.
Hvis man kører single-wire og mener at kortslutningsbøjler eller jumpere forringer lyden, eller man mener at det har betydning om man kører til bas eller diskant først, må man vel også mene at det er en fordel hvis det ekstra led helt udelades ?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som uddybning af mine sidste 2 indlæg, kan det måske hjælpe med denne lille tegning :
Det der er debatteret en del i tråden er de 2 jumpere A og B. Dels hvad man skal bruge som jumpere og dels hvilken vej man skal køre signalet gennem dem. For at undgå religionskrig vil jeg ikke forholde mig til hvad man kan høre, men kun det rent teoretiske. Da det er jumperne vi taler om, er det altså kun relevant hvis man kører singlewire.
Vi kan sikkert nok blive enige om at en stump kabel ekstra i signalvejen ikke kan forbedre lyden. Hvis man oplever en forskel ved at skifte fra metalbøjler til kabel, må det altså være fordi kablet forringer signalet mindre end metalbøjlen.
Når nogle konstruktører som f.eks. Dynaudio fravælger bi-wire kan det altså skyldes at de mener at den direkte vej er bedre end selv den bedste jumper. I princippet lægger de bare ledning 1 sammen med ledning 3 og ledning 2 sammen med ledning 4. Så spares ekstra jumper, bananstik og terminaler i signalvejen og man undgår unødvendig forringelse af signalet.
Hvis man er enig i ovenstående teori ville det jo også være en mulig løsning for mange. I mange højttalere med flere terminaler er det lavet som på min tegning, og her ville det være forholdsvist enkelt at flytte de to ledninger så man kun bruger det ene sæt terminaler. I andre højttalere kan delefilterprintet være monteret direkte på terminalerne og så kan det være lidt mere besværligt. Det kræver selvfølgelig et indgreb i højttaleren, men det er gratis og resultatet burde vel i teorien være endnu bedre end f.eks. et sæt jumpere fra AudioQuest til 3200 kr ?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med dual-supply er der også mulighed for to forstærkere.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Med dual-supply er der også mulighed for to forstærkere.
|
|
|
Det var derfor jeg skrev at det kun var relevant for dem der alligevel kører singlewire.
Det handler slet ikke om at jeg vil afgøre hvad der er bedst. Men en stor del af debatten i denne tråd handler om hvordan man bedst tilslutter et kabel til terminalerne ( eller dobbelt Clearwater hvilket også er singlewire ). Her undrer det mig at man ofte debatterer bøjler kontra forskellige, ofte dyre, kabelløsninger. Hvorfor er der ingen der foreslår at man helt undgår alt det ekstra som man mener er lydforringende, og bare flytter ledningerne internt i højttalerne ?
Det handler vel om at opnå den bedste lyd, ikke om at bruge flest penge. Og de kan jo nemt flyttes tilbage hvis man senere vil køre med bi-amp.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne vel også skifte interne kabler til noget van en hul clearwater hvis det passer lydmæssigt, max 1 meter pr højtaler og som der forslås singlewire, det er da ihvertfald en billig investering hvis det gør en forskel, måske dobbelt som er max 140 kr pr højtaler og det er da ikke dyrt hvis man har nogen gode højtaler
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke lidt voldsomt at begynde at rode inde i højttaleren? det er vel noget af et indgreb at føre kablerne helt til filteret og evt videre til
enhederne. Men nu spørger jeg sikkert dumt men f.eks den nederste terminal (bassen) går strømmen så videre i et andet kabel inde i
højttaleren frem til delefilteret, hvor efter det så bliver sendt til bas enheden og ligeså med diskanten. Og hvad sker der så når man
singlewire som vi gør ? bliver strømmen så først delt i filteret? Undskyld de mange spørgsmål men jeg er ikke så meget inde i hvad der sker
inde i højttaleren
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141.
Du skal ikke undskylde noget som helst.
Hifi er vor hobby, og vi kan godt lide at tale/skrive om det.
Hifi4all er netop en mulighed for os amatører, at debattere vores hobby.
(mens fagfolk krumrer tær  ).
Fra terminalerne bag på højttaleren, går de interne ledninger til delefilter.
For nogle højttalere er der måske noget at hente, ved at udskifte intern ledning, jeg skal ikke kunne sige det.
Jeg har prøvet det med flere forskellige højttalere, og i alle tilfælde blev det DÅRLIGERE.
Mon ikke højttalere er afstemte som de er, med den ledningsføring de nu engang har?
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle det så gøre en forskel at bruge andet kabel end det der er imellem enhederne delefilteret og højtalerterminalerne imellem forstærker og højtaleren
Hvorfor bruge f.eks dobbelt van den hul clearwater imellem forstærkeren og højtalerne hvis ikke det gir en bedre effekt at bruge van den hul clearwater internt i højtalerne, så skulle vi jo lukke op og se hvad der er af kabler i højtalerne og så bruge det imellem forstærkeren og højtalerne
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Gasolin.
Man kan jo se en højttaler, fra terminal til højttaler-enhed, som et færdigt lukket "kredsløb".
Hvor de forskellige stumper i højttaleren, er indbyrdes afstemte i forhold til hinanden.
Ændres først på nogle ting i højttaleren, skal der måske også ændres på noget andet, hvis ikke lyden skal falde fra hinanden.
Og så kommer man ud i et længere forløb, der i sidste ende alligevel ender med dårligere lyd.
ps.
Det er vel hifi-højttalere fra den bedre og dyrere ende vi taler om?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2015 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps Gasolin.
Åbner du en højttaler, ser du sandsynligvis noget 1.5-2.5kv monteringskabel.
Og ja, du kan sagtens bruge det externt imellem forstærker og højttaler.
Jeg har selv noget stramt viklet 2.5kv nkt kabel liggende. Det er bare ikke lige så godt som Clearwater.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis det ikke er lige så godt som clearwater hvorfor ville det så ikke være en fordel at bruge internt?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens bygge en højttaler med Clearwater som ledning.
Og måske får du et rigtigt godt resultat.
Men at indbygge clearwater i bestående højttaler vil måske betyde du får unoder at høre.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
| Er det ikke lidt voldsomt at begynde at rode inde i højttaleren? det er vel noget af et indgreb at føre kablerne helt til filteret og evt videre til enhederne. |
|
|
Jo, det vil det nok være for mange. Og hvis man føler det, skal man selvfølgelig ikke gøre det. Men jeg taler ikke om at udskifte noget, kun at flytte 2 interne ledninger fra de øverste terminaler til de nederste. Det er et meget lille indgreb sammenlignet med så meget andet folk laver i deres hifi. For mig ville det være mere voldsomt at give 3200 kr for et sæt jumpere hvis der findes en bedre løsning som er gratis.
henrik141 skrev:
Men nu spørger jeg sikkert dumt men f.eks den nederste terminal (bassen) går strømmen så videre i et andet kabel inde i højttaleren frem til delefilteret, hvor efter det så bliver sendt til bas enheden og ligeså med diskanten. |
|
|
Ja, i mange højttalere er det lavet sådan, og det var det jeg forsøgte at illustrere med min tegning. Jeg var bare lidt doven og tegnede basenheden plus den del af delefilteret der hører til bassen som en boks.
henrik141 skrev:
Og hvad sker der så når man singlewire som vi gør ? bliver strømmen så først delt i filteret? |
|
|
Ja.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Hvorfor skulle det så gøre en forskel at bruge andet kabel end det der er imellem enhederne delefilteret og højtalerterminalerne imellem forstærker og højtaleren
Hvorfor bruge f.eks dobbelt van den hul clearwater imellem forstærkeren og højtalerne hvis ikke det gir en bedre effekt at bruge van den hul clearwater internt i højtalerne, så skulle vi jo lukke op og se hvad der er af kabler i højtalerne og så bruge det imellem forstærkeren og højtalerne |
|
|
nu har jeg hold mig ude af denne tråd længe og gør det kun af den grund at jeg har stillet det samme spørgsmål som gasolin har uden at få svar på det .. , da jeg endelig ikke dele så mange af holdninger til højtaler kabler , og det lyder som at, man næsten får ny højtaler ved at droppe et par stik..... gasolin men hensyn til din spørgsmål om, hvorfor man ikke også skifter kabler inde i højtaleren, efter min overbevisning, at det er for besværligt og det kan man alligevel ikke vise frem. jeg har lytte til en del anlæg, også hvor der var meget dyre kabler, hvor mine tanke var .. hvorfor bruge så mange menge på de kabler når akustikken i rummet er helt af h til.. det er derfor at min holdning til det kabel sjov, ikke har den store betydning ,når det komme til stykke.. der er meget få som kan høre forskellen, ( hvis der er en, et sted har jeg fundet det .. hvis tværsnittet ikke er stor nok .kan bassen bliver mere upræcis, ved længere kabel træk) det værste tilfælde jeg lytte til, var da han fortalte alt muligt om det det fine dyre udstyr ,hvor dyrt og godt det var, men lyden var helt ud i skoven,, han spurgte hvad jeg syntes, tja .. hvis det ikke spiller i mod fase spiller det bedre,. han blev helt paf, der er så mange andre ting som har meget større betydning for lyden en højtaler kablerne. __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel logisk? __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
Bent Øre Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2015 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hjælper alle jeres dyre kabler, hvis der indeni højtalerne og forstærkerne er noget billigt elektriker kabel.....?  For mig er det lidt " Kejserens nye klæder "
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 27 December 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|