Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: HT-kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 December 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hvorfor al den generaliseren?

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2015 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Lille Smed.

Hvis nu ikke Gasolin kan skaffe en Futterman, Electro research eller de mange penge til en ny top-forstærker,
og forøvrigt har tid,lyst og lejlighed, er det vel ok, at prøve og fin-tune lyden ved at ændre på noget der er nemt .at have med at gøre.

Men uanset hvor mange penge man ofrer på kabler, kan kabler ikke gøre dårlige apparater gode.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2015 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Stanley.
Du har ret i den teoretiske fordel det nok vil være, at lodde lus fra delefilter til delefilter, og på den måde undgå en "overgang", som
højttalerterminal jo er.
Men som jeg beskrev tidligere, blev det for mig en fordel at forbinde lusen/ledningen, fra den ene terminal til den anden terminal,
istedet for at have den i direkte forbindelse med kabel fra forstærker.
Det at der er et stik imellem lus-forbindelsen til min diskant, giver mig en mere passende diskant.
Men det er selvfølgelig et udsagn om hvordan det fungerer for mig.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2015 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Netop Nils!

Hvorfor er danske fora så gode til at generalisere?
Ingen mennesker er ens, og der er forskel på alt her i livet.

Jeg har valgt højttalere der også bruges i studier, med "fuld" båndbredde.
Derfor har jeg taget konsekvensen af det og min stue ligner da også et studie.
Resultatet er, og det kan være lidt svært at skrive det i dette forum, selvom det hedder hifi4all, der er forskel på enhver ændring jeg foretager på
anlægget.
Dertil kommer at jeg er Borderline og perfektionist, jeg gør ikke ting halvhjertet.

Hifi er en rejse - og vi gør det alle i de trin vi kan magte - men uanset lærer vi hver dag.
At nedgøre andre på denne rejse, synes jeg er usmageligt.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2015 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

hej Morgenstjerne.

Jeg tror ikke at nogen er uenig i dine to sidste linier.
Og din passion for hifi er smittende.

Med hensyn til at der generaliseres kan du have lidt/meget ret.
Men er det ikke sådan, at når man skriver om hifi, bliver det i en hvis forstand generaliserende alene ved at man skriver om det?

Jeg tror målet, den gode lyd, er ens for alle mens vi hygger os på vejen dertil.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2015 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert Nils.

Men jeg kan godt blive lidt træt af "når jeg ikke kan høre forskel på mit anlæg...så kan man heller ikke på andre anlæg".

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 27 December 2015 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Stanley.
Du har ret i den teoretiske fordel det nok vil være, at lodde lus fra delefilter til delefilter, og på den måde undgå en "overgang", som højttalerterminal jo er.

Jeg taler ikke om en lus, for så kunne man jo diskutere hvad man skulle lave lusen af.     

Jeg taler om at flytte ledningerne, så der ikke er nogen omvej. Så undgår man lus, terminaler, stik, bøjler, ekstra kabel og alt hvad der ellers kunne forringe lyden. I forhold til den direkte forbindelse må alt andet være en omvej, og hvordan skulle en ekstra omvej kunne forbedre lyden ?

Jeg kender ikke dine højttalere, så jeg kan jo ikke sige hvor nemt det ville være for dig at prøve. Men i mange højttalere er det ret nemt at pille panelet med terminalerne ud og se om det er muligt at flytte ledningerne som jeg beskriver. Og jeg har jo ikke indtryk af at du er bange for at eksperimentere. Du har prøvet meget og fundet den løsning du synes er bedst, men måske mangler du stadig at prøve den allerbedste ? Det er gratis at prøve og ledningerne kan flyttes tilbage igen hvis du ikke er tilfreds med resultatet.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 December 2015 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

gasolin skrev:
Hvorfor skulle det så gøre en forskel at bruge andet kabel end det der er imellem enhederne delefilteret og højtalerterminalerne imellem forstærker og højtaleren Hvorfor bruge f.eks dobbelt van den hul clearwater imellem forstærkeren og højtalerne hvis ikke det gir en bedre effekt at bruge van den hul clearwater internt i højtalerne, så skulle vi jo lukke op og se hvad der er af kabler i højtalerne og så bruge det imellem forstærkeren og højtalerne
nu har jeg hold mig ude af denne tråd længe og gør det kun af den grund at jeg har stillet det samme spørgsmål som gasolin har  uden at få svar på det .. , da jeg endelig ikke dele så mange af holdninger til højtaler kabler ,  og det lyder som at, man næsten får ny højtaler ved at droppe et par stik..... gasolin men hensyn til din spørgsmål om, hvorfor man ikke også skifter kabler inde i højtaleren, efter min overbevisning, at det er for besværligt  og det kan man alligevel ikke vise frem.jeg har lytte til en del anlæg,  også hvor der var meget dyre kabler, hvor mine tanke var .. hvorfor bruge så mange menge på de kabler  når akustikken i rummet er helt  af h til.. det er derfor at min holdning til det kabel sjov, ikke har den store betydning ,når det komme til stykke.. der er meget få som kan høre forskellen,( hvis der er en, et sted har jeg fundet det .. hvis tværsnittet ikke er stor nok .kan bassen bliver mere upræcis, ved længere kabel træk)det værste tilfælde jeg lytte til, var da han fortalte alt muligt om det det fine dyre udstyr ,hvor dyrt og godt det var, men lyden var helt ud i skoven,, han spurgte hvad jeg syntes, tja  .. hvis  det ikke spiller i mod fase spiller det bedre,. han blev helt paf, der er så mange andre ting som har meget større betydning for lyden en højtaler kablerne.

Nu siger du jo så at du ikke kan høre forskel og så er den jo ikke længere. Jeg vil næsten påstå at jeg vil kalde lyden i mine højttalere for ny efter mine stik kom af og især efter at jeg fik dobbelttræk til diskanten. Der er kommet mere lyd i diskaneten og der slipper mange flere detaljer igennem som vi aldrig har hørt før. Jeg aner ikke hvilke kabler der er inde i højttaleren, men det må vel være sådan, at producenten vælger noget ordentligt kabel, dels fordi at han også har øre på hovedet og dels fordi han gerne skulle leve af at sælge sine højttalere, og det gør han jo nok ikke hvis ikke de lyder ordentligt
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 27 December 2015 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Bent Øre skrev:
Hvad hjælper alle jeres dyre kabler, hvis der indeni højtalerne og forstærkerne er noget billigt elektriker kabel.....?    For
mig er det lidt " Kejserens nye klæder "    

Lidt det der med at bruge tid ,energi og penge på kabler imellem forstærker og højtaler, f.eks 4x3 meter clearwater koster 840kr lad os
f.eks sige det er til nogen Dynaudio DM 2/6 eller Q acoustics cocept 20 der begge uden de er på tilbud koster 199kr pr stk, men man høre
aldrig at man skifter interne kabel i højtalerne. Hvorfro det gir det ingen effekt? De fleste af os kan finde ud af at bruge en loddekolbe

Kunne man så ikke gøre det modsatte bruge billigt tyndt elektriker kabel imellem forstærkeren og højtaleren og så dyrt internt ( der skal man kun
bruge en meter max en meter i dynauiod,q acoustics højtalerne

Det svare jo til billigt strømkabel helt fra elværket men de sidste 2-3 meter et dyrt til f.eks 840kr
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2015 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Det er ikke en dårlig ide.
Det bliver nok ikke til noget hos mig. For at komme til, skal jeg vist afmontere 2 dynaudio 12" i hver højttaler i compound kobling og højttaler i sort
lak, ihhh!
Til gengæld er mit kabel så i ubrudt linie.

Men i bagklogskabens ulidelige klare lys, burde jeg have bestilt dem med et sæt terminaler.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2015 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Mit sidste indlæg var til Stanley.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2015 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Lidt det der med at bruge tid ,energi og penge på kabler imellem forstærker og højtaler, f.eks 4x3 meter clearwater koster 840kr lad os f.eks sige det er til nogen Dynaudio DM 2/6 eller Q acoustics cocept 20 der begge uden de er på tilbud koster 199kr pr stk, men man høre aldrig at man skifter interne kabel i højtalerne. Hvorfro det gir det ingen effekt?

Kunne man så ikke gøre det modsatte bruge billigt tyndt elektriker kabel imellem forstærkeren og højtaleren og så dyrt internt

Nu er det jo ikke altid der er brugt noget billigt elektrikerkabel i højttalerne. I mine Explorer skulle der iflg. SA være brugt noget fra Nordost. Om det er specielt godt ved jeg ikke, men det er næppe billigt. I øvrigt fulgte der 2 små stykker ekstra med hver højttaler til jumpere mellem terminalerne.

Men der er da andre før dig der har fået den ide, jeg har læst om andre der har skiftet kabler i deres højttalere.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2015 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Måske derfor system audio ofte har en lys lyd fordi der bruges nordost, mindes nordost kabler ofte har en lys /kølig lyd

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
nils valla skrev:
Stanley.
Du har ret i den teoretiske fordel det nok vil være, at lodde lus fra delefilter til delefilter, og på den måde undgå en "overgang", som
højttalerterminal jo er.

Jeg taler ikke om en lus, for så kunne man jo diskutere hvad man skulle lave lusen af.     

Jeg taler om at flytte ledningerne, så der ikke er nogen omvej. Så undgår man lus, terminaler, stik, bøjler, ekstra kabel og alt hvad der
ellers kunne forringe lyden. I forhold til den direkte forbindelse må alt andet være en omvej, og hvordan skulle en ekstra omvej kunne
forbedre lyden ?

Jeg kender ikke dine højttalere, så jeg kan jo ikke sige hvor nemt det ville være for dig at prøve. Men i mange højttalere er det ret nemt
at pille panelet med terminalerne ud og se om det er muligt at flytte ledningerne som jeg beskriver. Og jeg har jo ikke indtryk af at du er
bange for at eksperimentere. Du har prøvet meget og fundet den løsning du synes er bedst, men måske mangler du stadig at prøve den
allerbedste ? Det er gratis at prøve og ledningerne kan flyttes tilbage igen hvis du ikke er tilfreds med resultatet.

hej Stanley.
Jeg forstår godt hvad du skriver, vi er ikke uenige.
Kun et deffinerings-spørgsmål, jeg kaldte det for en "lus" fra delefilter til delefilter, du kaldte det for at flytte ledning.
Men den samme ledning vi beskriver.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2015 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Måske derfor system audio ofte har en lys lyd fordi der bruges nordost, mindes nordost kabler ofte har en lys /kølig lyd

Nu er det vist ikke generelt for alle deres modeller, jeg har kun set dem skrive det ved Explorer og Ranger.

Men uanset hvad man mener om kabler burde vi nok kunne blive enige om at delefilter, enheder og kabinet betyder væsentligt mere for lyden end de interne kabler. Højttalerens frekvensgang styrer man jo ved konstruktionen af delefilteret indenfor de rammer kabinet og enheder tillader. Hvis du mener at kablerne har afgørende indflydelse på det, har du egentlig selv besvaret dit spørgsmål om hvorfor man ikke skifter interne kabler. Så ændrer du jo på hele konstruktionen og delefilteret burde tilsvarende ændres for at tilpasses de nye kabler.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej drenge, rigtig godt nytår [:P

Nu har tråden stået stille et stykke tid, hvad siger i til jeres ændringer? Bruger i det stadig eller har i lavet noget om? Jeg har ændret mit
dobbelt-træk til diskanten til en enkelt, men dog stadig dobbelt til bassen, og selvfølgelig stadig clearwater. Jeg syntes simpelthen der er
for meget hul igennem med dobbelt-trækket til diskanten, det blev for træls at lytte til. Det var som om at de øvre toner overdøvede de
dybe. Det er som om at de høje toner blev skruet højere op, kan det virkelig lade sig gøre ved at lægge kablerne dobbelt? Det er så fordi
der kommer mere strøm igennem eller hvordan? Det spiller nu iøvrigt tosset godt som det er nu   

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Burde bassen så ikke blive kraftigere?

Eller mindre kraftigere

Prøv at bytte om og høre om bassen bliver mindre

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik.

Hvis jeg oplever at det stikker af, så er det fordi der er en ubalance et andet sted.
Kombinationen er særdeles velafbalanceret og vil kaste lys på andre ting der, måske, ikke er i orden.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

så det vil sige hvis jeg mangler lidt bund engang imellem så har jeg også en ubalance

Måske mine supra digitale kabel?

Detaljeringen holder sig i basområdet, som dog ikke er helt så dynamisk, som jeg kunne ønske mig.
Det betyder, at instrumenter og dybe stemmer lige mangler den allersidste pondus.
Det er dog ikke værre, end at kablet med sine entydige, klanglige egenskaber vil være oplagt at benytte til
midrange hifi-systemer, som tenderer til lidt oppustethed i den nederste mellemtone og bas.

Måse min kabler har samme svaghed (selv om det er digitale kabler)

Supra EFF-ISL

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
Hej Henrik.

Hvis jeg oplever at det stikker af, så er det fordi der er en ubalance et andet sted.
Kombinationen er særdeles velafbalanceret og vil kaste lys på andre ting der, måske, ikke er i orden.

Okey, men hvorfor er det så kun når jeg har en dobbelt-lus til diskanten at det går galt? med en enkelt lus er der ingen problemer.

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes