Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 11:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hifi var sjovere i gamle dage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Ja, det var tider den gang man lavede de der store kæmpe receivere. De krævede sin hylde.  

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Man har da stadig noget af det sjove
PIONEER SX-1980

DATA over den

Se, det er et virkeligt gedigent stykke hifi  Dét er sådan det skal være; en overdimensioneret ringkerne trafo, store gode ladelytter og nogle gode store køleplader. Ja, det koster på vægten, men når vi taler hifi er vægt = kvalitet. Og sidst men ikke mindst - produktet OSER af sjæl og kvalitet, med den blanke forplade og Vu-metre.

Freddy, du har fat i noget helt essentielt; charme og sjæl. Jeg er fuldstændig enig med dig i, at æraen for det virkeligt gode og gedigne grej sluttede med 80'erne. Skal vi være mere specifikke, toppede det omkring 1985. Herefter aftog konkurrencen mellem de store mærker, og man begyndte at skære ned på watt'ene, spare på finish,  samt forenkle tidligere tiders diskrete (transistor) kredsløb med IC'er.

Kan I huske, at der verserede en langvarig diskussion i samtlige hifi-magasiner om, hvorvidt transistorer eller ICér lød bedst? Igen afhænger dette jo ørene der hører, men det er min opfattelse, at det helt afhænger af kredsløbenes konstruktion samt kvaliteten af transistorer/Ic'er. Derfor er det jo relativt nemt at sammenligne nyt og ældre grej mht lyd. Som én angiver, er produkter idag kun designet til en levetid på 2 år - derfor skriger det jo til himlen, at kvaliteten og dermed materiale-valget er langt under, hvad det var i 80érne

Lad os vende tilbage til tråden; Kan I huske, at fabrikanterne udgav såkaldte produktblade? En del af oplevelsen var at få produktblade med hjem efter at have lyttet til grejet i forretningen. Jeg fandt på ebay produktbladet over mit forstærkersæt Denon PRA-1000 / POA-1500 - sikke en oplevelse, at læse om forstærkerne igen. Endvidere var der også i diverse hifi-kataloger gjort meget ud af produktbeskrivelsen. Nogle vil sikkert mene, at man skal være radiomekaniker eller svagstrømsingeniør for at forstå disse produktblade - men fakta er jo, at teknikken var en ligeså stor konkurrence-parameter, som finish og lyd.

Visca: Der er ikke tale om at gøre en god handel, men blot at understrege, at ældre produkter holder prisen den dag idag. Dette er jo en indikation på, at folk er ved at forstå, at deres gamle grej ER i en kvalitet, som ikke er tilgængelig idag - medmindre man vil ofre maaange tusinde kroner.

- MrBakmann

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 04:47 | IP-adresse registreret  

Ja  i dag tror jeg at en gennemsnitsreceiver vejer 3 kg og højttalerene er 5 gange 10cm og lavet i 3mm plastik og så skal man oven i købet plages af 5 af slagsen+ en subwoofer der i mange tilfælde spiller mere mellemtone end subbas
Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hifi har nok også fået det sværere idag. Dem der var interesseret i teknik i 70'erne og 80'erne, diskuterede jo som regel knallerter eller musik anlæg. Da PCen, i starten af 90'erne, gik fra at være en avanceret skrivemaskine til mere multimedie orienteret, tog den sikkert en stor gruppe af disse "teknikere" med sig. Så kom mobiltelefonen mm. At diverse hifi producenter nu bygger flere funktioner ind i apparaterne, sker sikkert i et forsøg på at hente nogle af de frafaldne tilbage igen.

Endelig er hifi også blevet et discount fænomen idag, hvilket helt sikkert har haft en virkning.
Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Den var fed, dam jeg var stolt da jeg fik min da jeg var 18år.

http://www.audio-database.com/SANSUI/amp/b-2302vintage.jpg

Og hvis der er en der har en eller to tilsalg så pm mig lige.

Hvade også Luxmann LV109 LD109.

http://gigapod.free.fr/Images/Luxman/LV-109/front_1.jpg

Og Alpine AL90

http://www.blatata.com/uploads/posts/2008-06/1212333657_al-9 0.jpg

Min 505 har min mor endnu.

http://en.audiofanzine.com/utilities/a.provider,m.106896,mod .media,down.true,th.normal,s.pictures.jpg

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Alpine AL90 var en gedigen maskine. Jeg har haft Alpine AL65 med spejlgalvanometre. Den var dejlig klaverfast.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Alpine AL90 var en gedigen maskine. Jeg har haft Alpine AL65 med spejlgalvanometre. Den var dejlig klaverfast.

Alpine/Alpage lavede bestemt meget godt grej,  også i OEM til f.eks Luxman

min AL80

og AL90'eren

Begge er desværre i dag forlist -   FUBAR efter flytning

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2011 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ja Alpage, det navn havde jeg da helt svedt ud. Det var på Al65 jeg lavede mine egne kunsthoved optagelser, med små mics i ørene. Den var tip top, da den blev solgt. Det ærgre mig lidt i dag. Kunne da være sjovt at have den stående. Netop derfor har jeg valgt ikke at sælge min HighPhonic HP-7 mc trafo. Det vil jeg nok også ærgre mig over.   

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:

Hifi har nok også fået det sværere idag. Dem der var interesseret i teknik i 70'erne og 80'erne, diskuterede jo som regel
knallerter eller musik
anlæg. Da PCen, i starten af 90'erne, gik fra at være en avanceret skrivemaskine til mere multimedie orienteret, tog den
sikkert en stor gruppe af
disse "teknikere" med sig. Så kom mobiltelefonen mm. At diverse hifi producenter nu bygger flere funktioner ind i
apparaterne, sker sikkert i
et forsøg på at hente nogle af de frafaldne tilbage igen.

Endelig er hifi også blevet et discount fænomen idag, hvilket helt sikkert har haft en virkning.

Meget enig heri. Jeg har været med siden 1980. Jeg har set og hørt en del, ikke alt, men en del. Og kan klart
genkende ovenstående...der er simpelthen flere interessetilbud i dag, men det varmer at se billeder af de gamle ting. Men
om de er bedre rent lydmæssigt....det tvivler jeg meget på.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
.....Meget enig heri. Jeg har været med siden 1980. Jeg har set og hørt en del, ikke alt, men en del. Og kan klart
genkende ovenstående...der er simpelthen flere interessetilbud i dag, men det varmer at se billeder af de gamle ting. Men

Som værende teknikker, udlært dengang i sen-halvfjerdserne har man nok fået lejlighed til at have fingrene nede i utroligt mange af tingene,  der var bestemt også mange utroligt gode ting, men katteme også et stort marked til hr og fru Danmarks behov. 

Jeg tror vi nok glemmer at "det store" anlæg dengang kostede relativt meget mere, end et standard anlæg i dag koster - de fleste bedre anlæg fra dengang, med ting som Sansui, Luxman, Pioneer, Marantz, Acuphase .... kan jo stadig give direkte tørre tæsk til nutidens plastikkasser, men sat overfor rigtigt gode moderne ting, bliver det svært.

I dag er man jo også i uhyggelig grad underlagt designere og indretningsarkitekter's besynderlige ideer  ( og måske er antallet af tøffelhelte også vokset ?)

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jan.

Du har ret med at anlæg kostede meget mere dengang.Min første forstærker,en Marantz 1030 kostede 1995-kr. i 1970.(for mig en md.løn dengang) I 1976 køber jeg nogle kæmpe kasser med JBL LE14a osv.i KT Radio.til 16.500-kr.

Føj hvor var den stak girokort tyk,da jeg modtog dem med posten fra KT..

Det skal dog ærlig siges at konen var ikke glad for girokortene,men hun lærte dog at holde af Studiomonitorerne.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jan.

Du har ret med at anlæg kostede meget mere dengang.Min første forstærker,en Marantz 1030 kostede 1995-kr. i 1970.(for mig en md.løn dengang) I 1976 køber jeg nogle kæmpe kasser med JBL LE14a osv.i KT Radio.til 16.500-kr.

Føj hvor var den stak girokort tyk,da jeg modtog dem med posten fra KT..

Det skal dog ærlig siges at konen var ikke glad for girokortene,men hun lærte dog at holde af Studiomonitorerne.

carsten

Åehh jo ..........  stakken af Giro kort .......  Billede GÅ VÆK !!

jeg købte i 75 en Technics SA5560 receiver, en Technics RS676, og 2 stk Beovox M70

5495 + 4995 + 3895  --   fratrukket vores personalerabat på 25% blev stakken ubehageligt stor alligevel -  månedslønnen som lærling var 1225.   -  Havregrød kunne blive en nødvendig vane,  men hold kæft det kunne spille

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om hifi var sjovere i gamle dage, men det var nok mindst ligeså godt og vellydende som idag.

Idag betaler man bare for raketvidenskab, kabelringe på gulvet der gør rummet større og tilbehør der kan gøre minianlæg
til high-end a la netkabler
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Synes nu eks. Højtalere bliver bedre og bedre.. Har kun fulgt udviklingen de sidste 15 år men på high end markedet sker der ting og sager!

Hvis man kan slukke pladespilleren et øjeblik er lyden og musikoplevelser også blevet bedre med blu Ray koncerter og film generelt!

Synes den største udfordring i dag er at finde musikken.. Alt det i internet handel har kvalt mange gode butikker!

Men tør godt sige at mange der piver over nutidens mangel på kvalitet aldrig har hørt high end musik og film i 5.1 med fedt billede til!

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

MGTF skrev:
.....Meget enig heri. Jeg har været med siden 1980. Jeg har set og hørt en del, ikke alt, men en del. Og kan klart

Som værende teknikker, udlært dengang i sen-halvfjerdserne har man nok fået lejlighed til at have fingrene nede i utroligt mange af tingene,  der var bestemt også mange utroligt gode ting, men katteme også et stort marked til hr og fru Danmarks behov. 

Jeg tror vi nok glemmer at "det store" anlæg dengang kostede relativt meget mere, end et standard anlæg i dag koster - de fleste bedre anlæg fra dengang, med ting som Sansui, Luxman, Pioneer, Marantz, Acuphase .... kan jo stadig give direkte tørre tæsk til nutidens plastikkasser, men sat overfor rigtigt gode moderne ting, bliver det svært.

I dag er man jo også i uhyggelig grad underlagt designere og indretningsarkitekter's besynderlige ideer  ( og måske er antallet af tøffelhelte også vokset ?)

He he....ja og tænk blot hvad en ipod og et sæt aktive højtalere kan præstere i dag.....men det er ikke så sjovt at blive overhalet indenom.....hifi var sjovere i gamle dage.

Men al hifi er jo også et produkt af tiden...ligesom alt andet, dens teknologi, musikken, tidens sound, trends og især også de penge der flyder i samfundet. Vi bliver allesammen påvirket. Jeg er ikke teknikker, men der er sikkert megen teknik der er blæst op af reklametrommerne, som i virkeligheden blot er teknik i nye indpakninger.

Ingen kan spå om fremtiden, men blot se tilbage og betragte det vi havde og hvor godt det var og dermed har vel også en tendens til at rose grejet til skyerne, måske uden at der er hold i virkeligheden idag. Men det gør os glade og det er det det handler om.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

allanowich skrev:

Alpine/Alpage lavede bestemt meget godt grej,  også i OEM til f.eks Luxman

min AL80

og AL90'eren

Begge er desværre i dag forlist -   FUBAR efter flytning

Ja havde også Luxmanns topmodel på prøve dengange mend min AL90 var klasser bedre, min AL90 køre endnu...

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
He he....ja og tænk blot hvad en ipod og et sæt aktive højtalere kan præstere i dag.....men det er ikke så sjovt at blive overhalet indenom.....hifi var sjovere i gamle dage.

Jeg er på ingen måde imponeret af den lyd de små spilledåser giver.

Citér:
....Men al hifi er jo også et produkt af tiden...ligesom alt andet, dens teknologi, musikken, tidens sound, trends og især også de penge der flyder i samfundet. Vi bliver allesammen påvirket. Jeg er ikke teknikker, men der er sikkert megen teknik der er blæst op af reklametrommerne, som i virkeligheden blot er teknik i nye indpakninger.

Enten er der sket et skred i den måde man idag nok opfatter musik, eller også er det blevet mere synligt i dag, hvor mange finder tilfredsstillelse i en skrattende mobiltelefon ?  Jeg har lagt mærke til at tøserne længe var godt tilfredse med at have en støjende telefon liggende medens de enten skulle lægge makeup, eller skrælle kartofler, eller "sidde på potten" -  det betyder jo ikke en mangel på lyst til at høre musik, nok mere et ønske om at have musikken til rådighed, der hvor de er -  det kan jeg sagtens forstå -  de har så åbenbart ikke stillet nogen større krav til kvaliteten, men haft ønske om kvantitet. 

mht reklametrommerne taler de i dag, vist ikke meget anderledes end i gamle dage.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Der var utroligt meget "bling" i gamle dage. Crom og forgyldning, entusiaster som selv byggede forstærkere med blå printplade, gule kondensatorer osv. Det spillede fortrinligt sagde de kloge.
 Jeg længes ikke tilbage til de "gode gamle dage".
Jeg har bygget højttalere siden 1966, det meste noget skrammel især når man sammenligner med de konstruktioner man kan lave i dag. Man kan hente oplysninger på nettet, bruge sund fornuft og få en lydgengivelse som man kun kunne drømme om for 10-20år siden.
Komponent kvaliteten er også blevet meget bedre når man selv bygger.
Det eneste jeg kan skuffes over i dag er "software", magen til komprimeret pumpet digitaliseret skrammel oplevede vi ikke for 30 år siden. Godt at man stadigvæk kan finde LP plader i genbrug til 3 stk for en flad tier.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Jeg har lagt mærke til at tøserne længe var godt tilfredse med at have en støjende telefon liggende medens de enten skulle lægge makeup, eller skrælle kartofler, eller "sidde på potten" -  det betyder jo ikke en mangel på lyst til at høre musik, nok mere et ønske om at have musikken til rådighed, der hvor de er -  det kan jeg sagtens forstå -  de har så åbenbart ikke stillet nogen større krav til kvaliteten, men haft ønske om kvantitet. 

Det er åbenbart ikke kun her hjemme det forgår .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes