Sendt: 17 August 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
En del ældre Phillips cd-afspillere havde periodiske fejl som følge af dårlige forbindelser i decoderprint og servoprint. Samme print benyttes i B&O CDX, som derfor havde samme problem. På opfordring vil jeg her prøve at beskrive fejlen og løsningen.

Billedet viser servoprintet. Det er et dobbeltsidet print og på den anden side ligner det et alm. print med tynde baner. I de to gule cirkler jeg har tegnet, er et lille rør loddet gennem printet for at forbinde de to sider. Fejlene opstår ved at lodningen af røret revner, oftest på den modsatte side af printet. Det ses som en meget tynd revne i kanten af lodningen, men kan være svært at se uden mikroskop, lup eller lign.
Løsningen er selvfølgelig at skabe en sikker forbindelse mellem de to sider. Hvis man bare varmer lodningen op, kan man være heldig at det virker, men det er ikke en holdbar løsning. Jeg rensede printbanen der går fra lodningen (på modsatte side) med en fiberpen så jeg fjernede den grønne farve på et stykke på ca 5 mm. Så sugede jeg tinnet ud af røret og trak et tyndt stykke kobbertråd igennem. Det kunne f.eks. være en enkelt tråd fra et stykke alm. netledning eller hvad man nu kan finde. Tråden bøjes så ind til printet og loddes på begge sider.
På servoprintet er der to som markeret på billedet. På decoderprintet er der, så vidt jeg husker, 9 stk.
De to print sidder i højre side af apparatet, over hinanden.
|