Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: leder efter billig rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej H4A

Jeg har efterhånden hørt en del der roser rørforstærkere og overvejer derfor at invistere i sådan en. Der er bare nogle ting jeg skal have på plads først. Hvorfor er det de altid kun er på omkring 30 watt og er det nok til at trække nogle store gulvhøjtalere ?
Kender i evt. nogle billige rørforstærkere der har god lyd ?
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

30W er i den populære prisklasse, men du kan få rørforstærkere i alle størrelser. Om 30W er nok afhænger slet ikke af om det gulv-højtalere eller reol højtalere, men derimod følsomheden på dem. Hvad er det for højtalere du har?

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du har Posselt Albatross kan du nøjes med denne, men den skal modificeres inden den lyder godt; http://www.dynavox.dk/index.php?page=shop.product_details&am p;flypage=flypage.tpl&product_id=36&category_id=10&a mp;option=com_virtuemart&Itemid=37

Hvis du vil ofre mere er der mange at vælge imellem.

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

De kommer til at trække lidt af hvert men det jeg tænker er bare at jeg synes de 50 watt jeg har nu fra min surround receiver ikke umidelbart er nok så at gå ned til 30 watt eller mindre må da blive alt for lidt.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i...jeg synes også en rørforstærker skal være på ca 80W, men når det er sagt så er der nogen forskel på rør og transistorer. Underlig nok spiller en 30W rør ofte let lige så højt som 60W transistor og det er svær at forklare. Jeg har dog forsøgt at belyse det med mine ringe evner i en anden tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73944&K W=tube+mania&PN=0&TPN=2

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

du skal lige vide at alle rør modeller kan lyde som nat og dag, så det vil være best at du selv går ud og bruger dine øre så får du vad du søger, prøv noget hjæm vis muligheden er til det, en rør på 30w kan godt spille højt vis den er skruget godt sammen  og med højttaler der er let dreven højttaler er der ikke noget problem, jeg har 9w og mine højttaler er på ca. 93db og det kan godt spille højt
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

jaja jeg ved godt jeg burde lytte men jeg kan jo lige høste noget af andres erfaring først :)

men det vil sige folk der har rør også køber højtalere derefter ? altså nogle letdrevne for at kompensenere for det lave watt antal ?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg hoppen selv på "rørvognen" for et halvt årstid siden - meget inspireret af diverse indlæg her i forumet.

Jeg er startet ud med en billig kineser, som så løbende er blevet tweaket. Dette har været en sjov og lærerig process, som jeg kun kan anbefale, hvis man ikke er bange for at eksperimentere, lodde og skrue lidt selv.

Jeg har haft mange forskellige højttalere på forstærkeren, og jeg synes ikke at dens udgangseffekt på 2x35w har været en begrænsning (måske lige bortset fra noget Pink Floyd på fuld udblæsing; men her  kan også en velrenomeret transistorforstærker løbe i problemer).

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

erlingt - hvilken forstærker valgte du så ?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jeg valgte en Dynavox VR 70, som er en kinesisk klon/kopi af en populær amerikansk forstærker Dynaco Stereo 70.

Du kan læse rigtigt meget mere om forstærkeren og diverse tweaks i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73054&P N=2

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

den VR 70 ser egentlig ret interessant ud og har noget mere power end det andet jeg har kigget på men der er også dobbelt så mange rør :)

http://cgi.ebay.com/MENG-X3-EL34-x2pcs-Vaccum-Tube-Integrate d-Amplifier-NEW_W0QQitemZ260469369367QQcmdZViewItemQQptZVint age_Electronics_R2?hash=item3ca52f2a17&_trksid=p3286.c0. m14

Er der nogen der tør komme med et kvalificeret gæt på om sådan en kina fætter vil lyde helt af H til ?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Jeg hoppen selv på "rørvognen" for et halvt årstid siden - meget inspireret af diverse indlæg her i forumet.

Jeg er startet ud med en billig kineser, som så løbende er blevet tweaket. Dette har været en sjov og lærerig process, som jeg kun kan anbefale, hvis man ikke er bange for at eksperimentere, lodde og skrue lidt selv.

Jeg har haft mange forskellige højttalere på forstærkeren, og jeg synes ikke at dens udgangseffekt på 2x35w har været en begrænsning (måske lige bortset fra noget Pink Floyd på fuld udblæsing; men her  kan også en velrenomeret transistorforstærker løbe i problemer).

Hej...

Jeg vil lige nævne, at det er livsfarligt at 'rode' i rørforstærkere også selvom "man ikke er bange for at eksperimentere, lodde og skrue lidt selv", som du skriver ovenfor..

HVIS MAN IKKE ER HELT SIKKER PÅ HVAD MAN HAR MED AT GØRE, BØR MAN HOLDE FINGRENE LANGT VÆK FRA ELEKTRONIKKEN..!

Man risikerer lidt mere end bare et rap over fingrene...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 03 September 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

lurer lige lidt

er selv for nogle måneder siden hoppet på rør

fik fat i en Michealson & Arstin TVA10 - til ikke det vilde.. fed forstærker...

ellers er der bud pt hos:

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=10835

så den lige og tænkte om det er dit pris leje...
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej...

Jeg vil lige nævne, at det er livsfarligt at 'rode' i rørforstærkere også selvom "man ikke er bange for at eksperimentere, lodde og skrue lidt selv", som du skriver ovenfor..

HVIS MAN IKKE ER HELT SIKKER PÅ HVAD MAN HAR MED AT GØRE, BØR MAN HOLDE FINGRENE LANGT VÆK FRA ELEKTRONIKKEN..!

Man risikerer lidt mere end bare et rap over fingrene...

Mvh.
Niels

Du har fuldstændigt ret - i min forstærker er der en spænding på 420V, så man skal selvfølgelig være forsigtig og vide lidt om, hvad man har med at gøre.
Helt generelt set, skal man ikke stikke fingeren indenfor i et elektrisk apparat med strømstikket sat i stikkontakten - dette gælder altså også for transistorforstærkere.

Der er jo så mange aspekter i livets forhold, som er livsfarlige; men det skal jo ikke afholde en fra at nyde sin hobby. Det er f.eks. også livsfarligt at spille fodbold - jeg er sikker på, at der er flere fodboldspillere, der er blevet dræbt eller invalideret af elektriskstød (lynnedslag) end HIFI nørder der er blevet slået ihjel af deres rørforstærker

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke lyden af den nævnte forstærker; men der er faktisk en anden på forumet, som har bestilt den fra kina. Så hans tråd er nok værd at følge med i, se her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76351&P N=1

Man kan jo sige, at denne forstærker er så billig, at det ikke burde ødelægge mange nætters søvn, hvis det viser sig at den er noget l**t. Og om ikke andet, så har man da de grundlæggende komponenter til at starte et spændende projekt ud fra.

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har fulgt med i den tråd fra starten men han har desværre ikke skrevet noget om lyden fra den endnu.

Jeg ved så ikke om jeg er den bedste DIY'er, eller jeg VED at jeg ikke den bedst DIY'er bør det vel nok skrives ;)

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Men 10W...det rækker ikke langt

mvh

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

der står da 24 watt, men det er måske kineserne der overdriver ?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

He he ...singel ended med EL34...det KAN ikke give mere.

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

ja jeg ved intet om rør :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne