Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: leder efter billig rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 September 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at mange lader sig dupere af den megen forkromning og relativt høje vægt på kinagrejet. (I forhold til prisen). Og nogen gange også plexiglas og blåt lys!
Men der findes ikke mange firmaer, der formår at lave nogle ordentlige udgangstransformatorer. Det er desværre på dette vitale punkt der spares. Og skal kvaliteten være i orden....bliver det aldrig helt billigt!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

jeg har da også i lengere tid læst om rør dimse .. men er også som mange andre på bare bund ,,, hvad min første rør-amplifer skal være...

mand bliver nem fristet af de kina ting da de er billige men virker de som de skal og giver de den lyd de burde går er en stor ???

Til top Vis sonny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonny73

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 04 September 2009 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Well, jeg hopper nok på den sidstnævnte. Det bliver dog bare for spas og løjer.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 September 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hvis man har en vis træning i at arbejde med elektronik, så er vr 70'eren en i mine øjne god forstærker af flere årsager. Den er billig, den er grundlæggende sund og dette er dokumenteret:

Trafoerne er i orden, det største problem den har er meget nemt at tweake sig ud af (man lodder én komponent løs pr. kanal) og begge dele er dokumenteret på tube manias pine bænk http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73054&K W=BoPtiljudrop&PN=0&TPN=4 .

Derimod har tube mania også vist på en anden tråd, at der bygges kineserslæder der bare grundlæggende set er skruet galt sammen http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76707&P N=1&TPN=3, så det kan være risikabelt at købe kinesisk.

Vr 70'eren er grim og kan naturligvis ikke følge med moderne megagrej, men til 3000 kr + 500 til forbedret strømforsyning og lidt småting, så er man kommet utroligt langt (tror ikke jeg vil bytte med noget fra klubben i samme prisklasse). Men om bæstet så passer til ens lydfilosofi?

Så det handler bare om at bruge ørerne, prøv at komme til at høre forskellige folks setups og snak om hvorfor de har valgt som de har. Der er mange der har fordomme om rør, f.eks. den om mudderbas, tubes Luxman med gulvhorn har mega stram bas! Mit setup har pløret bas - men det hænger sammen med rumresonanser. Sådan er der så meget...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Skulle det vise sig, at de 2 x 10w er for lidt til at drive dine højttalere, så er den måske helt fin som hovedtelefonforstærker

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Skulle det vise sig, at de 2 x 10w er for lidt til at drive dine højttalere, så er den måske helt fin som hovedtelefonforstærker

Eller måske en god grund til at starte noget hornexperiment...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 04 September 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
erlingt skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Eller måske en god grund til at starte noget hornexperiment...

Det er jeg alt alt for ung og moderne til! :D (Læs: et kollegieværelse på 20 kvm er ikke oplagt til det )

Tror nu heller ikke den kommer til at afløse min NAD.. den er wunderbar! :P Og ville helt sikkert kræve højttalere der kræver mere følsomhed.. VR-70 var ved at brække sig over dem! :P

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hmm, havde den original strømforsyner med serielle lytter?

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Åh ja, lige en ting der. En rørforstærker har det typisk bedst med en højtaler der har et lineær impedansforløb.

En spole har jo stigende modstand ved stigende frekvens. Svingspolerne i højttalerne har netop samme karakterristik. En basenhed kan være rimeligt liniær mellem 50 og 500 Hz, hvorefter den stiger stille og roligt til måske 50 ohm ved 20.000 Hz. Defiltre skabe også ofte impedansspring ved delefrekvensen og således kan en højtaler nok have en gennemsnitlig impedans i nærheden af 8 ohm, men ved nogle frekvenser kan den falde til under det halve og andre steder være temmelig meget højere.

Rørforstærkeren levere sit output over en stor trafo, der netop også er en spole, trafoen tilpasser at udgangen skal kunne arbejde op mod f.eks 8 ohm. Igen: frekvens og modstand er gensidigt afhængige for spoler. Det betyder at udgangens arbejdsforhold ændres i forhold til frekvensen hvis højttalerimpedansen svinger i forhold til frekvensen. derfor placerer man ofte en impedanskorrektion i delefilteret hvis man udvikler højttalere til rørforstærkere.

Så en tung højttaler er ikke nødvendigvis det værste, men hvis dette kombineres med en besværlig impedanskurve kan det give problemer. Transistorforstærkere har ikke denne problematik, men så er der noget med hvor villige de er til at levere strøm i stedet...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes