| Forfatter |
|
Koeffe Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har en stereo forstærker i stuen, men har højttalere i stue, kontor og køkken.
Lige nu har jeg stereolyd i stuen, men kun mono lyd i kontor og køkken. Kan jeg tilslutte højttalerne som på illustrationen,
sådan at jeg praktisk set stadig kun har mono lyd i kontor og stue, men at det er hele signalet jeg får i mono begge steder? Se
illustrationen.
Det er nemlig lidt irriterende nogle gange hvis jeg sidder i kontoret og hører musik, hvor sangen fx er panoreret helt ud i den
ene side (ofte i ældre musik), og kun kan høres i køkkenet.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så jeg kommer til at ødelægge noget hvis jeg gør sådan? Så er det godt jeg lige fik spurgt først, inden jeg prøvede det af :)
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har 2 batterier. Du fører en ledning fra begge batteriers plus-pol, og til de 2 poler på en pære. Lyser pæren? Niks!
Det eneste du får ud af det der, er at du kortslutter forstærkeren (du får mono i stuen, og ingen lyd andre steder). Køb en højtalerswitch, hvor du kan skifte mellem flere sæt højtalere = problem løst. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk været på jagt efter en, men har svært ved at finde en der kan klare 2 x 100W.
Og så har jeg fået tilsnusket mig en switch, men jeg kan ikke finde ud af hvor mange watt den kan klare. Har været hele
internettet igennem, både forlæns og baglæns. Det er en 'Rudolph Smidt - 2 way speaker control TC-2". Siger det nogen noget?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da også købe en lille integreret forstærker mere bruge og bruge tape out på den nuværende og ind i AUX in i den nye, men brugte forstærker. Den brugte skal have en mono knap, så du kan høre begge kanaler. Så har du tilmed uafhængie volumen kontrol.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var selvfølgelig en ide, og smart med separat volume justering... Lige nu bruger jeg godt nok tape out til RIAA-
>pladespiller.
Men jeg har:
Out (bruges til aktiv sub)
Rec.1
Aux
VCR
Tape
Tuner
DAT
CD
'Out' er så vidt jeg ved til subwoofer, men ellers ved jeg ikke om der er forskel på de andre udgange, ud over de er
navngivet forskelligt så man ved hvad man stiller forstærkeren ind på? Kan jeg bruge en hvilken som helst af udgangene
over til en anden forstærker?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Nitro. Har faktisk været forbi den side før. Men er det kun Ohm'ene man skal kigge på? Er det underordnet hvor mange
watt man smider ind i omskifteren?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med mindre du spiller hysterisk højt, så kan de omskiftere fint bruges. Det er ampere, man skal kigge på. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Koeffe skrev:
Ja det var selvfølgelig en ide, og smart med separat volume justering... Lige nu bruger jeg godt nok tape out til RIAA- >pladespiller.
Men jeg har:
Out (bruges til aktiv sub) Rec.1 Aux VCR Tape Tuner DAT CD
'Out' er så vidt jeg ved til subwoofer, men ellers ved jeg ikke om der er forskel på de andre udgange, ud over de er navngivet forskelligt så man ved hvad man stiller forstærkeren ind på? Kan jeg bruge en hvilken som helst af udgangene over til en anden forstærker?
|
|
|
Hvis du har flere end een tape out, evt out på DAT, så kan du snildt bruge dem. Ellers burde du kunne bruge et fordeler phono kabel, så du både kan bruge riaa og en ekstra forstærker. Det sker der intet ved. Tuner, cd, dat vcr og tape, er indgange ikke udgange. Men det er forbindelse med kilder du kan optage på, at der udgange til signal og medhør under optagelse. Der skal stå "rec out" eller tape out. Det er disse du kan bruge.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha nå ja, det er mig der sover... Men rec.1 kunne jeg vel så bruge...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Koeffe skrev:
| Haha nå ja, det er mig der sover... Men rec.1 kunne jeg vel så bruge... |
|
|
Yezzer.....  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
| Køb en højtalerswitch, hvor du kan skifte mellem flere sæt højtalere = problem løst. |
|
|
Hov, nu blev jeg lige i tvivl - altså hvis jeg bruger en højttaler switch, kan jeg så godt sende et blandet mono signal ud i mit
køkken og mit kontor? Eller vil jeg stadig brænde det af?...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, bare du ikke bruger forslag 2 vedr forbindelsen. Det er switch'en du brænder af, hvis den er for lille. Altså ikke kan tåle effekt nok.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan skal jeg så tilslutte køkken og kontor højttaler til switchen, for at få hele signalet i begge højttalere?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare som det er nu på din forstærker. Dimsen har ht signal in, der skal du forbinde fra forstærker til dimsen. Fra dimsen er der så ht signal ud, det er her du så forbinder som du har på forstærkeren nu uden dimsen. Tryk mono når du hører musik i køkken/kontor. Det er ht kablerne du skal gøre det med, ikke phono kablerne.
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min switch har ikke nogen knap med mono.
Og jeg vil gerne kunne høre stereo i stuen, samtidig med der er et blandet mono signal i både køkken og kontor (til når man
holder fester - så har man musik rundt i hele lejligheden)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er på forstærkeren, du skal skifte mellem mono/stereo. Du kan ikke som det er nu, høre stereo i andet end stuen. Du har jo kun een højttaler i hvert af de to andre rum. Du skal have et sæt højttalere mere, desværre.
|
| Til top |
|
| |
Koeffe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja er klar over at jeg ikke kan høre stereo i køkken og kontor med én højttaler, men tænkte om jeg kunne feede de to
højttalere med stereo signal, så jeg får hele lydbilledet med, men som så kun bliver afspillet i mono.
Men som jeg hører det, så kan det kun lade sig gøre hvis jeg tilslutter en ekstra forstærker, men en knap til mono. Min
nuværende forstærker har ingen mono knap. Og hvis den havde, ville det også kun give mig mono lyd i alle fire højttalere går
jeg ud fra.
|
| Til top |
|
| |