Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spørgsmål til højttaler tilslutning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Det bedste er mit forslag ved at købe en ekstra forstærker. Så får du det som du lægger op til og gerne vil have. Det er nemlig nok ikke så smart, at køre med for mange højttalere på een udgang med en switch, heller ikke som du kører nu. Kun et sæt ad gangen. Med mit forslag, har du fuld styr på det. Så kan du også spille højt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 04:36 | IP-adresse registreret  

Mange moderne stereoforstærkere har ikke engang en monoknap, og jeg har aldrig hørt om en stereoforstærker, hvor man ligefrem kunne vælge at køre mono på kun det ene sæt udgange...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Mange moderne stereoforstærkere har ikke engang en monoknap, og jeg har aldrig hørt om en stereoforstærker, hvor man ligefrem kunne vælge at køre mono på kun det ene sæt udgange...
Hej Mollecon. Det er der heller ikke tale om her. Enten skal han bruge en switch og køre mono. Eller også skal han have en ekstra forstærker til de to andre rum. Nogle integrerede forstærkere har mono knap, især lidt ældre typer fra sen 80'erne og 90'erne. Onkyo har og visse fra Sony, Kenwood og JVC. Vælger han forstærkeren, kan han da fint køre stereo i stuen og mono i de to andre rum. Med HT switch kan han kun høre det i mono, men nu har hans forstærker ikke mono knap, så det må blive en kanal i de to andre rum og stereo i stuen . Der er jo forresten ikke noget, der hedder "een stereo højttaler". 

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

allanowichMed HT switch kan han kun høre det i mono[/QUOTE skrev:

Der er vist opstået lidt knas med meningen med HT-switchen. Med en HT-switch

Der er vist opstået lidt knas med meningen med HT-switchen. Med en HT-switch kan man skifte mellem flere forskellige højtalersæt. Derfor kan han vælge, om han vil bruge højtalerne i stuen, køkkenet eller på kontoret - alle 3 steder i stereo. Eftersom han næppe opholder sig i flere rum samtidig, så var min pointe sådan set den, at han skulle kunne vælge, i hvilket rum, han ville have lyd - ikke at han skulle have lyd alle 3 steder på en gang.

Hvis der skal være lyd i alle 3 rum samtidig, så er en ekstra forstærker en mulighed. Men så kunne han lige så godt købe et lille anlæg hhv. til køkken og kontor - så er det også lidt lettere med at trække kabler.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej NitroBlast

Der er selvfølgelig flere løsninger, men han vil gerne af og til spille i alle rum, men mest enten stue eller et af de to andre rum. Som han kører nu, er han nødt til at spille overalt. Derfor ville han så have en mulighed for at skifte. Men han er nødt til at vælge en ekstra forstærker, da han jo gerne vil kunne høre begge kanaler i den ene højttaler, der står i kontor/køkken. Derfor skal forstærkeren der købes, have mono knap. Jeg er helt klar over, hvad du har haft i tankerne med den switch.  

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hej NitroBlast

Der er selvfølgelig flere løsninger, men han vil gerne af og til spille i alle rum, men mest enten stue eller et af de to andre rum. Som han kører nu, er han nødt til at spille overalt. Derfor ville han så have en mulighed for at skifte. Men han er nødt til at vælge en ekstra forstærker, da han jo gerne vil kunne høre begge kanaler i den ene højttaler, der står i kontor/køkken. Derfor skal forstærkeren der købes, have mono knap. Jeg er helt klar over, hvad du har haft i tankerne med den switch.  

De fleste HT-switcher kan spille med flere højtalersæt samtidig, og hvis ikke der skal spilles højt, så kan man stadig have stereo enten i stue+køkken, stue+kontor, køkken+kontor eller alle tre steder. En ekstra forstærker med mono-knap vil kun give mulighed for stereo i stuen, og mono de andre steder - og så er der enten kun lyd i stuen eller alle tre steder

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hej Nitroblast

Trådstarter har jo kun een højttaler i hver af de to andre rum. Derfor kan han kun høre den højre kanal i det ene rum og den venstre i der andet. Der er derfor at en mono knap er ønskeligt, så man kan høre hvad der er fra  begge kanaler i kun een højttaler. Derfor er det bedst med en ekstra forstærker, der fødes med signal fra tape out fra den nuværende forstærker. Med en ht switch bliver det som han har nu, dog med den forskel, at kan vælge et af de tre rum alene og så er det stadigt med mulighed kun at høre det der er i den ene kanal men ikke den anden.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hej Nitroblast

Trådstarter har jo kun een højttaler i hver af de to andre rum. Derfor kan han kun høre den højre kanal i det ene rum og den venstre i der andet. Der er derfor at en mono knap er ønskeligt, så man kan høre hvad der er fra  begge kanaler i kun een højttaler. Derfor er det bedst med en ekstra forstærker, der fødes med signal fra tape out fra den nuværende forstærker. Med en ht switch bliver det som han har nu, dog med den forskel, at kan vælge et af de tre rum alene og så er det stadigt med mulighed kun at høre det der er i den ene kanal men ikke den anden.

Det kunne jo være, at han ville ind i en ny tidsalder, og derfor opgradere til stereo

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
allanowich skrev:
Hej Nitroblast

Det kunne jo være, at han ville ind i en ny tidsalder, og derfor opgradere til stereo

Se se, det kan man da æggehvide....... 

Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu tilsluttet min højttaler switch. Jeg kan nu slå kontor+køkken fra, men jeg har stadig kun mono lydbillede de to
steder. Så må jeg købe mig en gl forstærker med mono knap næste gang jeg falder over en.

Jeg skal nu skrue meget højere op end før jeg tilsluttede switchen, hvor jeg ellers havde samme setup - bare uden switch. Er
det ikke et signaltab hvilket = dårligere lyd?... Indikerer det ikke at switchen underpræsterer?

Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Koeffe skrev:
Jeg har nu tilsluttet min højttaler switch. Jeg kan nu slå kontor+køkken fra, men jeg har stadig kun mono lydbillede de to
steder. Så må jeg købe mig en gl forstærker med mono knap næste gang jeg falder over en.

Jeg skal nu skrue meget højere op end før jeg tilsluttede switchen, hvor jeg ellers havde samme setup - bare uden switch. Er
det ikke et signaltab hvilket = dårligere lyd?... Indikerer det ikke at switchen underpræsterer?

Hvilken switch bruger du?

Hvis den har en impedans-sikring (ohm-sikring), så slå den fra.

Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Rudolph Smidt - 2 way speaker control TC-2

Jeg ved ikke om den har en impedans sikring... ?
Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Koeffe skrev:
Rudolph Smidt - 2 way speaker control TC-2

Jeg ved ikke om den har en impedans sikring... ?

Jeg kan ikke finde ud af noget som helst om den switch, du har. Det kunne lyde som om, at den har inbygget kredsløb, der skal sørge for, at højtalerne fremstår som om de har en given impedans. I så fald vil dette kredsløb trække noget af energien fra forstærkeren. Det vil ligeledes trække energi fra forstærkeren, hvis der er volume-kontrol på switchen.

Jeg har selv haft en højtaler-switch engang, og der var kun omskiftere, og den sendte derfor signalet direkte og uformindsket igennem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes