| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du holdt en lavere profil om emner, du ikke er helt skarp i, ville konflikten måske ikke eskalere.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi nu ikke se lidt fremad.
NitroBlast, jeg fornemmede du var glad for undervisningen. Jeg er pensioneret skolelærer, ved lidt om næsten alting, og især rigtigt meget om pædagogik, specialundervisning, højttalerteori, foto og computere og it. Jeg havde glemt det om menbranudsving, og med min fortid, kan jeg næsten ikke lade være:
En bas/mellemtoneenhed der kører kraftigt frem og tilbage ødelægger præsision og timing i mellemtone området, bølgelængden i mellemtonen er kort og tonerne kommer derfor hele tiden ud af fase med hinanden, vores hjerne kompenserer delvist for det, men ved højt lydtryk og megen bas kan mellemtone området bryde komplet sammen, også pga opbrud i membranen. En tovejshøjtaler der spiller højt kan aldrig præstere en sublim mellemtone. Det går lidt bedre med en 2½ vejs, men bliver først rigtigt godt med 3 vejshøjtaleren. Men til hifi brug giver 2 vejshøjtaleren mange andre kvaliteter, fylder mindre og er billigere i forhold til kvaliteten.
Basmembranudsving, betinges af stivhed i ophæng, men især af kabinettype og tuning. Horn og transmissionlinie højtalerne giver en ekstrem høj dæmpning af membranen. Hornhøjttaleren er den af alle, der giver den kraftigste bas, men man kan næsten ikke se membranen bevæger sig. Basreflekshøjttaleren er den af allle der giver de største udsving, dæmpningen er meget lille, ja i et område af bassen giver den ligefrem en negativ dæmpning.
Derfor er en lille basreflekshøjttaler, der skal spille meget højt, med megen bas -- en dårlig cocktail for mellemtonen.
Viden er magt, hvis man bruger den rigtigt!
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en klar fornemmelse af, at jazzman & mellemtone er samme person  __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
- bare fordi du ikke er paranoid skal du ikke tro, at de ikke er efter dig!
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
- bare fordi du ikke er paranoid skal du ikke tro, at de ikke er efter dig!  |
|
|
Godt, at du indrømmer, at I er dig  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, det er ikke svært at støve to personer op der ved mere om højtalerteori end Nitro, og det skete da også her.
Hvis ikke din selvsikre stil kunne få folk til at tro på det sludder, du skriver, ville jeg heller ikke bruge så megen tid på
korrektioner.
En perle:
NitroBlast skrev:
3) Enhederne arbejder ikke anderledes, hvis du spærrer refleksen - de får stadig den samme
mængde strøm, og derfor er deres udslag upåvirkede. |
|
|
Heraf følger, at det er lige meget om en basenhed sidder i et 10 eller 100l kabinet - den får jo den samme mængde strøm og
må derfor spille ens! Altså, din fantasi er underholdende.
Det forholder sig imidlertid sådan, at refleksladning helt ændrer membranudsvingene. Jeg tør ikke foreslå en bog, men du kan
nok finde noget info på nettet.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Altså, din fantasi er underholdende. |
|
|
Jeg synes, at det er "underholdene" (snarere bekymrende), at du har så stor en trang til at få ret, at du åbenbart opretter falske profiler, så du kan skulderklappe dig selv, ved at give dig selv ret og ros.
I én tråd siger du, at en højtaler med bagudvendt bas-refleks skal have en afstand til væggen, der er mindst er det halve af refleksportens diameter (altså radius) for at fungere - og så er den fjong. I en anden tråd mener du, at man kan placere højtalere med bagudvendt refleks helt op ad væggen, og dermed opnå bedre bas. I en helt tredie tråd mener du (indirekte), at det at man placerer en højtaler med fremadrettet refleks i et hjørne, ikke giver mere bas.
Du modsiger dig selv i et omfang, der mildest talt virker vildledende. Du taler ned til folk, og forsøger konstant at fungere som en lærer, der fortæller sine elever, hvordan tingene hænger sammen. Derudover har du tydeligvist indledt en eller anden form for vendetta imod mig, hvor alle nedsættende midler og mobning er gangbare.
Det er menneskeligt at fejle, men det ved du jo tydeligvist intet om, da du (åbenbart) kommer fra en anden planet. Det er trist, at du ikke evner at tale TIL folk, men i stedet føler et behov for at tale NED TIL dem.. ITIGS? Bet'scha! __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja.. Jeg har godt bemærket, at du måske / måske ikke er uenig med dig selv  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 19 Januar 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige været indlagt med forstoppelse på Slagelse sygehus, så det er lidt trist at komme hjem, og se hvad det har udviklet sig til. Glæden ved viden kan åbenbart ikke konkurrere med Erasmus Montanuses univers. Så mine pædagogiske evner er åbenbart ikke tilfredsstillende. Men måske en gang i fremtiden, vil glæden ved viden indfinde sig.
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes at b&w cm 1 er en god højtaler , har haft den på kort visit og den spiller rigtigt godt , havde den i mit køkken sammen med en rotel rb 1070 den kræver rigtig meget strøm for at lyde godt.
Den lyder større end den er , silke blød mellemtone , rig diskant med mange detalier ikke hård på nogen måde.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
Jeg har en klar fornemmelse af, at jazzman & mellemtone er samme person  |
|
|
Jeg synes du optræder direkte uforskammet, Nitro. Har du nogen som helst belæg for at påstå, at Jazzman har oprettet en dobbeltprofil? Hvis ikke, vil jeg foreslå at du giver en uforbeholden undskyldning til manden, og seriøst overvejer, hvorfor du deltager på dette forum. Hvis du vælger at blive ved med at deltage herinde, hvilket jeg da håber du vil, kunne du overveje om det er vanvittigt smart også fremover at slynge rundt med begreber, uden forlods at have gjort sig den ulejlighed lige at sætte sig lidt ind i tingene. Det ville være klædeligt, og ville kunne løfte kvaliteten af de diskussioner du deltager i, betragteligt. __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Wolde Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
MANGE MANGE tak madmax for at du svare på det jeg har spurgt om i stedet for at diskutere hvorvidt man har 2 profiler eller har forstand på HIFI.
Jeg synes det er på sin plads at i har givet Nitro en tur, for at lyde klogere end han er. Men jeg ville ønske at det ikke var i den her tråd :)
Men skidt. Nu er i jo så godt i gang.
Ja og selvfølgelig også mange tak til jer andre som har svaret mig på spørgsmålet :)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wolde, jeg vil stadig mene at du skal teste CM1 direkte mod DM686. Sidstnævnte er ikke så flot, men jeg mistænker mere value for money.
|
| Til top |
|
| |