Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Mentor 6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg overvejer at købe Dali Mentor 6 højtaleren til min stue på 60 m2 til erstatning for de fronthøjtalere jeg har i mit suround system (Energi Encore), fordi jeg ønsker noget bedre til musik. Prisen er i det område jeg synes jeg vil betale for et par højtalere. Jeg har ikke brug for at spille meget højt og min musik ligger på en Ipod og forbindes til min suround receiver via Onkyo ND-S1 (Digital media transport). Min receiver er en Yamaha RX-V630RDS (output 75 W i 8 ohm).

Mine spørgsmål til alle jeg eksperter er følgende:

1) Vil Yamahaen være tilstrækkelig til at få god lyd ud af Mentor 6 højtalerne.

2) Er Mentor 6 højtalerne tilstrækkelige til at spille min stue op (I realiteten skal de kun spille sofagruppen op, som er ca. 30 m2).

3) Kan Mentor 6 højtalerne producere rigtig god lyd og tilstrækkelig bas, så jeg ikke behøver en subwoofer. Jeg har dog en subwoofer men jeg vil helst kunne spille musik uden (Jeg hører meget blandet musik lige fra klassisk til metalica og dance music).

Takker for svar.

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

1. Afhængig af dine forventninger, men umiddelbart - ja

2. Afhængig af dine forventninger, men umiddelbart - ja

3. Afhængig af dine forventninger, men umiddelbart - ja

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Du vil nok få lyd ud af mentor´ne med din Yamaha der er til at holde ud at høre på , men til en stue på 60 m2 skal der spændes en god stømstærk forstærker på for at få fuld udbytte af højttalerne...

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Det vil fungere fint, men du vil ikke kunne spille ret højt, før det begynder at forvrænge. Men inden du smider penge efter Mentor 6, så ville jeg anbefale dig at prøvelytte et par B&W CM9, MA RX8, eller SA Aura 60. Dynaudio X32 er også lækker i lyden.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Så er spørgmålet så om jeg vil kunne få en mærkbar forbedring af lyden ved at skifte min Yamaha receiver ud og hvor meget skal man så regne med at betale for en receiver der giver en mærkbar forbedring i lyden.

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Du skal ret højt op i pris, hvis du skal have en surround-receiver, der giver en god stereo-lyd. Du kan for langt mindre få en strømstærk stereo-forstærker, der vil give dig bedre lyd - med en switch kan du bruge dine højtalere på begge systemer, og dermed beholde din yammi til surround.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jackinvestor skrev:

Så er spørgmålet så om jeg vil kunne få en mærkbar forbedring af lyden ved at skifte min Yamaha receiver ud og hvor meget skal man så regne med at betale for en receiver der giver en mærkbar forbedring i lyden.

Helt sikkert en mærkbar forbedring, en NAD M3 til ca. 15000 kr. vil efter min mening passe godt på et par mentor 6.

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Kan i komme med et eksempel på en strømstærk stereo forstærker incl. pris.

Umiddelbart er jeg tilfreds med lyden til film i mit nuværende system, så en stereo forstærker synes som en god løsning til musik.

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

B&W CM9 ser også gode ud. Er der nogen reel forskel på Mentor 6 og CM9 eller er det igen smag og behag.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jackinvestor skrev:
B&W CM9 ser også gode ud. Er der nogen reel forskel på Mentor 6 og CM9 eller er det igen smag og behag.

Der er en kæmpe forskel, og jeg vil råde dig til at prøvehøre dem. Men jeg synes sådan set, at du skulle prøvelytte nogle flere højtalere, inden du handler.

Hvis din yamaha har pre-out, og hvis du er tilfreds med lyden i den, så kunne du nøjes med at smide et effekttrin på fronterne:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c2 75bee-_effektforstarker_standard.htm

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

En Nad M3 til 15.000 kr. er så vidt jeg kan se den anden dyreste stereo forstærker fra Nad som Hifiklubben har.

Er det virkelig nødvendigt men en så "dyr" forstærker for at få en markant bedre lyd en det jeg har i forvejen via Yamahaen.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jackinvestor skrev:
En Nad M3 til 15.000 kr. er så vidt jeg kan se den anden dyreste stereo forstærker fra Nad som Hifiklubben har.

Er det virkelig nødvendigt men en så "dyr" forstærker for at få en markant bedre lyd en det jeg har i forvejen via Yamahaen.

Nej.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Jackinvestor skrev:

Køb brugt der er mange penge at spare....

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Tak for svar alle sammen.

Det ser ud til, at der er en pre-out på Yamahaen, så umiddelbart ser en mulig løsning ud til at være, at forbinde en NAD c275 eller lignende til håndtering af fronthøjtalerne så jeg kan få noget bedre stereolyd til musik.

Med hensyn til højtalerne så ser B&W M3 også interessante ud.

Nu vil jeg så tage på besøg i Hifiklubben, lidt mere forberedt takket være jer, og høre hvad de har at sige.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

B&W M3?

En anden ting; Der er andre seriøse hifi-butikker end HFK

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale dig at se nærmere på den Primare SPA 21 der er til salg på forummet. Har selv lige købt en magen til
brugt, og du får en EKSTREM god surround forstærker til prisen, som spiller ikke mindre end fantastisk i stereo også. Så har
den i øvrigt mere strøm end nødvendigt til enten Mentor eller hvad højttaler du ender med.

Forstår slet ikke der ikke er andre der er sprungen på den endnu... (husk på det en forstærker som har kostet tæt på de 30
k).

Hvad højttaler valg angår, så vil jeg ikke anbefale SA til sådan en som dig, du lyder til at være utrolig basafhængig, og det
er der som ikke noget galt med. Tror faktisk Mentor vil passe godt på dig, evt. Audiovector, men nok en tak for dyrt.

B&W kan lyde meget nasale i det, ikke en foretrukken højttaler til din genre, efter min mening.

:)

Mvh
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
B&W kan lyde meget nasale i det

Lyder B&W som næse, eller hvad mener du?

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hvordan finder jeg denne primare Spa 21 her på forummet ?

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Ja, de lyder meget nasale i det, du ved, lidt ala hvis du prøver på at snakke, og så holder to hænder op foran munden og
former en trompet :D.

Under køb salg bytte, søg på primare. Så dukker den op.
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Nu begynder prisen efterhånden at komme der op ad. Det fik mig til til, at tænke hvordan Mentor 6 sammen med en god forstærker kan sammenlignes med lyden i Beosound 8000. Mine forældre har nemlig disse højtalere og jeg vil da gerne have en væsentlig bedre lyd, særligt mht bassen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes