Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 19:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stander+subwoofer vs. Gulvhøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kom igang med at fyre nogle argumenter af for og imod standerhøjtalere med subwoofer kontra gulvhøjtalere uden subwoofer. Plads og WAF er irrelevant!

Min 5-øre er, at 2-vejs standerhøjtalere med en subwoofer og en fornuftig crossover, vil give "det samme" resultat som en 3-vejs (eller "flere-vejs") gulvhøjtaler uden sub til samme pris - men er det ude i hampen?

Emnet gælder egenskaber, der omfatter både musik og film.

PFT!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

I en gulvhøjttaler har du det hele samlet og det er nemmere at styre fasen på de forskellige enheder.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Standerhøjtalere kan have bedre mellemtone og bedre perspektiviske egenskaber. Hvis man har problematisk akustik, kan standerhøjtalere + subwoofer med med en form for roomequalizer gør det nemmere at kontrollere basgengivelsen. I rum med "nem" akustik kan gulvhøjtalere være en fordel. Måske mere homogen lyd. Kan se enklere og mere æstetisk ud. Til film er en sub nærmest obligatorisk. men en sub kan også forbedre det samlede lydbillede i forbindelse med gulvhøjtalere - man fornemmer sub'en mere end man egentlig hører den, og lydbilledet kan forekomme større..
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Tjah, den almindelige opfattelse er vist, at det er nemmere at opnå en integreret lyd med to stereohøjtalere, fremfor et anlæg med sub. Og, til musikbrug kan et par gode gulvhøjtalere sagtens have bas nok.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja jeg er også af den opfattelse af en god gulvhøjtaler er at foretrække, da lydbilledet efter min mening hænger bedre sammen. Har dog også prøvet den anden løsning med sub,med udmærket resultat. Men hvis pladsen, akustik etc er til det. vil jeg altid vælge en god gulv ht fremfor st ht og sub, mvh Søren

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Kom igang med at fyre nogle argumenter af for og imod standerhøjtalere med subwoofer kontra gulvhøjtalere uden subwoofer. Plads og WAF er irrelevant!

Min 5-øre er, at 2-vejs standerhøjtalere med en subwoofer og en fornuftig crossover, vil give "det samme" resultat som en 3-vejs (eller "flere-vejs") gulvhøjtaler uden sub til samme pris - men er det ude i hampen?

Emnet gælder egenskaber, der omfatter både musik og film.

PFT!

Problemstillingen er forkert eller ligegyldig. Det du spørger om er: aktiv eller passiv og svaret afhænger af hvad du vil, og hvad du kan leve med. Alt andet lige vil en korrekt subwoofer løsning give bedre resultater = mindre forvrængning end en passiv 3-vejs.
Men det du skal spørge dig selv er; hvad er det ved mine højttalere der generer mig?

Derudover er påstanden om at der er bedre fase på en gulvhøjttaler forkert. Her er der kun ringe mulighed for at korrigere fasen. Desuden når vi taler sub, så er vi så langt nede i frekvens, at fasen påvirkes af både enhedens egenresonans og rummets resonanser.

Hvis du har lyttet til en HT løsning du synes var bedre end din egen, eller på anden måde interessant så del den med os andre. Ellers bliver disse diskussioner om stander vs gulvhøjttaler vs subwoofer etc etc fuldkommen ligegyldige.

Mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes