| Forfatter |
|
Razaad Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Jeg har efterhånden fået taget mig sammen, til at ville købe noget lyd til min lejlighed.
Jeg har et rimelig godt fjernsyn og medie center, men har indtil videre kun brugt fjernsynets indbyggede højtalere, eller min
computers højtalere til musik og film, hvilket i begge tilfælde er MEGET ringe kvalitet.
Det skal siges, at jeg nærmest ingen erfaring har på lydområdet, og kræver nok heller ikke det vilde, men har forsøgt at
læse mig frem til hvordan det fungerer :)
Sættet skal bare være til stereohøjtalere, da jeg kan ikke kan få et surroundsound anlæg til at passe ind i rummet,
selvfølgelig gør det intet hvis forstærkeren understøtter mere, og det kan jo være man får plads en gang :)
Det skal primært være til afspilning af musik i rimelig kvalitet, men ser da også film en gang i mellem, og lyden er jo nok
bedre end TVets.
Da der skal kunne tilsluttes både mediecenter, blu-ray afspiller og TV via HDMI så er det selvfølgelig et krav med et par af
dem.
Rummet er ca. 20 kvm. og mit budget ligger på 5-6k.
Jeg har haft kig på følgende reciever:
Onkyo TX-SR508
Og 2x disse højtalere:
BX 2.
Mine spørgsmål går så på, Vil dette være fungere og være et fornuftigt køb? Kan det betale sig at opgradere til
RX-1 eller noget helt
andet? Eller er forstærkeren ikke engang god nok til, at det kan betale sig med BX 2?
Håber nogen vil hjælpe en nybegynder, og komme med gode råd eller svar på mine spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkyo on Monitor Audio er generelt en god blanding. BX2 er en meget rost højtaler (se her og videoen her), og hvis ikke du har planer om at anskaffe en subwoofer, så ville jeg tage BX2. Skal du have en subwoofer, så ville RX1 være et bedre valg. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du så godt, at han skal have HDMI-indgange til at tilslutte sit grej, ikke?  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det smuttede åbenbart i min iver efter at hjælpe , men hvorfor ikke bare bruge nogle RCA kabler, og HK 3490 har indbygget DAC, og har derfor både coax og toslink indgang.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten; Du kan få den Onkyo receiver billigere ved tapeconnection, som også forhandler Monitor Audio. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Razaad Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarerne, tror jeg holder mig til BX2 og onkyoen indtil videre :)
@Dk11706, Tak for svaret :) kan godt ske jeg får mere for pengene, hvad angår lyd, men vil som sagt gerne køre det hele via
HDMI, og jeg har ikke rigtig kunnet se stereo forstrærkere med samme funktioner.
NitroBlast skrev:
Forresten; Du kan få den Onkyo receiver billigere ved tapeconnection, som også forhandler Monitor
Audio. |
|
|
Takker, syntes ellers jeg havde tjekket :D Men du har ret kan jeg se :)
|
| Til top |
|
| |
Thyme Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt kan man bare tage alt lyden igennem fjernsynet, og hive den ud igen via toslink. Så kan du bruge 3490'eren og få god
stereo. Generelt har surround receivere det ikke fantastisk med stereo medmindre man køber nogen i et noget højere prisleje.
__________________ Vh
Brian Thyme
|
| Til top |
|
| |
Razaad Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thyme skrev:
Evt kan man bare tage alt lyden igennem fjernsynet, og hive den ud igen via toslink. Så kan du bruge
3490'eren og få god
stereo. Generelt har surround receivere det ikke fantastisk med stereo medmindre man køber nogen i et noget højere prisleje.
|
|
|
Ved godt det lyder som en total dårlig grund til ikke at gøre det  men dårligt design af mit fjernsynsophæng betyder at det
optiske lydstik som det eneste er umuligt at få adgang til, så ville helst kunne gøre det via HDMI :P
|
| Til top |
|
| |
Thyme Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, men det betyder jo med mindre du har hdmi 1.4 i dit fjernsyn kan du ikke få lyden fra fjernsynet ud af den på en
tilfredsstillende måde. Det ville jeg personligt få lavet om på ;)
Men ok, næsten lige meget hvad du gør er en betydeligt opgradering i forhold til det du har nu :D
__________________ Vh
Brian Thyme
|
| Til top |
|
| |
Razaad Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thyme skrev:
ok, men det betyder jo med mindre du har hdmi 1.4 i dit fjernsyn kan du ikke få lyden fra fjernsynet ud af
den på en
tilfredsstillende måde. Det ville jeg personligt få lavet om på ;)
Men ok, næsten lige meget hvad du gør er en betydeligt opgradering i forhold til det du har nu :D |
|
|
Jeg har HDMI 1.4 i mit fjernsyn, ellers kunne det selvfølgelig ikke lade sig gøre. Syntes det virker så meget nemmere at køre
det hele via HDMI nu når man har muligheden, så slipper man for forskellige kabler til lyd og billedesikre og sikrer god kvalitet
så vidt jeg har forstået.
Og ja, lige præcis mine tanker, det kan umuligt blive værre :)
|
| Til top |
|
| |