Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 08:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Første "rigtige" anlæg, fungerer dette? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Razaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har efterhånden fået taget mig sammen, til at ville købe noget lyd til min lejlighed.
Jeg har et rimelig godt fjernsyn og medie center, men har indtil videre kun brugt fjernsynets indbyggede højtalere, eller min
computers højtalere til musik og film, hvilket i begge tilfælde er MEGET ringe kvalitet.

Det skal siges, at jeg nærmest ingen erfaring har på lydområdet, og kræver nok heller ikke det vilde, men har forsøgt at
læse mig frem til hvordan det fungerer :)

Sættet skal bare være til stereohøjtalere, da jeg kan ikke kan få et surroundsound anlæg til at passe ind i rummet,
selvfølgelig gør det intet hvis forstærkeren understøtter mere, og det kan jo være man får plads en gang :)
Det skal primært være til afspilning af musik i rimelig kvalitet, men ser da også film en gang i mellem, og lyden er jo nok
bedre end TVets.
Da der skal kunne tilsluttes både mediecenter, blu-ray afspiller og TV via HDMI så er det selvfølgelig et krav med et par af
dem.
Rummet er ca. 20 kvm. og mit budget ligger på 5-6k.

Jeg har haft kig på følgende reciever:   
Onkyo TX-SR508
Og 2x disse højtalere:
BX 2.
Mine spørgsmål går så på, Vil dette være fungere og være et fornuftigt køb? Kan det betale sig at opgradere til
RX-1 eller noget helt
andet? Eller er forstærkeren ikke engang god nok til, at det kan betale sig med BX 2?

Håber nogen vil hjælpe en nybegynder, og komme med gode råd eller svar på mine spørgsmål.
Til top Vis Razaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Razaad

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Onkyo on Monitor Audio er generelt en god blanding. BX2 er en meget rost højtaler (se her og videoen her), og hvis ikke du har planer om at anskaffe en subwoofer, så ville jeg tage BX2. Skal du have en subwoofer, så ville RX1 være et bedre valg.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren du har linket til er en 7 kanals, og uden at kende den nærmere så ville jeg finde en 2 kanals, du får meget mere for penge på den måde.

Sherwood har ry for at være godt til pengene, så denne her kunne være et godt bud, på en budget forstærker:

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_83& amp; amp; amp;products_id=422

Hvis det skal være en reciever, så laver Harman Kardon nogle ganske gode 2 kanals til prisen.

http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-hk-3797p.html

De laver også en lidt mindre model HK3390.

http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-hk-3796p.html

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Forstærkeren du har linket til er en 7 kanals, og uden at kende den nærmere så ville jeg finde en 2 kanals, du får meget mere for penge på den måde.

Sherwood har ry for at være godt til pengene, så denne her kunne være et godt bud, på en budget forstærker:

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_83& amp; amp; amp; amp;products_id=422

Hvis det skal være en reciever, så laver Harman Kardon nogle ganske gode 2 kanals til prisen.

http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-hk-3797p.html

De laver også en lidt mindre model HK3390.

http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-hk-3796p.html

Du så godt, at han skal have HDMI-indgange til at tilslutte sit grej, ikke?

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

nej det smuttede åbenbart i min iver efter at hjælpe , men hvorfor ikke bare bruge nogle RCA kabler, og HK 3490 har indbygget DAC, og har derfor både coax og toslink indgang.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Forresten; Du kan få den Onkyo receiver billigere ved tapeconnection, som også forhandler Monitor Audio.

Razaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Takker for svarerne, tror jeg holder mig til BX2 og onkyoen indtil videre :)

@Dk11706, Tak for svaret :) kan godt ske jeg får mere for pengene, hvad angår lyd, men vil som sagt gerne køre det hele via
HDMI, og jeg har ikke rigtig kunnet se stereo forstrærkere med samme funktioner.

NitroBlast skrev:

Forresten; Du kan få den Onkyo receiver billigere ved tapeconnection, som også forhandler Monitor
Audio.

Takker, syntes ellers jeg havde tjekket :D Men du har ret kan jeg se :)

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Evt kan man bare tage alt lyden igennem fjernsynet, og hive den ud igen via toslink. Så kan du bruge 3490'eren og få god
stereo. Generelt har surround receivere det ikke fantastisk med stereo medmindre man køber nogen i et noget højere prisleje.

Razaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Thyme skrev:
Evt kan man bare tage alt lyden igennem fjernsynet, og hive den ud igen via toslink. Så kan du bruge
3490'eren og få god
stereo. Generelt har surround receivere det ikke fantastisk med stereo medmindre man køber nogen i et noget højere prisleje.

Ved godt det lyder som en total dårlig grund til ikke at gøre det men dårligt design af mit fjernsynsophæng betyder at det
optiske lydstik som det eneste er umuligt at få adgang til, så ville helst kunne gøre det via HDMI :P

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

ok, men det betyder jo med mindre du har hdmi 1.4 i dit fjernsyn kan du ikke få lyden fra fjernsynet ud af den på en
tilfredsstillende måde. Det ville jeg personligt få lavet om på ;)

Men ok, næsten lige meget hvad du gør er en betydeligt opgradering i forhold til det du har nu :D

Razaad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Thyme skrev:
ok, men det betyder jo med mindre du har hdmi 1.4 i dit fjernsyn kan du ikke få lyden fra fjernsynet ud af
den på en
tilfredsstillende måde. Det ville jeg personligt få lavet om på ;)

Men ok, næsten lige meget hvad du gør er en betydeligt opgradering i forhold til det du har nu :D

Jeg har HDMI 1.4 i mit fjernsyn, ellers kunne det selvfølgelig ikke lade sig gøre. Syntes det virker så meget nemmere at køre
det hele via HDMI nu når man har muligheden, så slipper man for forskellige kabler til lyd og billedesikre og sikrer god kvalitet
så vidt jeg har forstået.

Og ja, lige præcis mine tanker, det kan umuligt blive værre :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes