Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Indbygningshøjtalere, gode råd... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ridderdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal igang med et lille projekt som går ud på at tilføje en væg uden på den eksisterende hvor tv og højtalere er placeret.
Dette for at forsøge  at gøre det pænere og skjule kabler.
Jeg regner med at sætte 10x5cm trælægter op som skelet og beklæde med 2x13mm gipsplader.

Så kommer vi til mine spørgsmål:
Jeg er i tvivl om mine Monitor Radius 225 vil "tage skade" af at blive "bygget ind i væggen, de passer jo fint i dybden (knap 11cm stikker de ud) og kan snildt skjules i væggen med et gitter limet/skruet på væggen. Vil det være en meget skidt ide at forsøge?? 
Jeg tænker det kan sammenlignes med at placere dem i en reol. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at "sniglytte" når skelet og væg er sat på, og hvis lyden er blevet ringere så må jeg ty til nogle deciderede indbygningshøjttalere.
Jeg vil også gerne bruge min XTZ 10.16 subwoofer til min Sonos forstærker istedet, så i den forbindelse er det jo nærliggende også at tænke på en eller 2 passive indbygnings subwoofere.
Jeg kan selvfølgelig købe en subwoofer der sælges som at være en indbygnings subwoofer, eksempelvis Jamo IW 1060 SW.
Når jeg kigger på de forskellige indbygnings subber der findes, så ser de alle utroligt simple ud, derfor overvejer jeg simpelthen "bare" at købe et par basenheder og en ekstern effekt forstærker, koble sub pre out til denne og derfra kabler direkte i basenhederne.
På den måde vil jeg (går jeg ud fra) slippe for at skulle bruge delefilter, og lade min Yamaha rx-v3067 tage sig af alt undtagen subben, er det ikke korrekt??
Mange indbygnings subber bliver jo solgt med instruktioner om bare at skrue plasic pladen hvorpå enheder og delefilter sidder ind i en væg, og ingen steder står noget om hvilke væg egenskaber der skal være tilstede.

Lyder den plan helt hen i vejret?
Hvordan vil det lyde med et lukket kabinet til sw bestående af 4 trælægter (5x10cm) en gasbeton væg som bagplade og 2x1,3cm gips som forplade??

Håben nogen vil give sig tid til et par inputs?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

ridderdk skrev:
Jeg er i tvivl om mine Monitor Radius 225 vil "tage skade" af at blive "bygget ind i væggen

De tager ikke skade, men det vil ikke fremme lyden, som jeg tror bliver væsentligt anderledes.. I stedet kunne du overveje, om ikke det var bedre, at lave nogle afrundede alkover i væggen, som du kan placere dem i - de er jo ikke grimme at se på.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

ridderdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Tak for input, ja det skal overvejes, hullerne skal jo være der under alle omstændigheder

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jo, men var det ikke bedre at købe et sæt der er til formålet?
Ligesom sub til indbygning.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

ridderdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Jo, men var det ikke bedre at købe et sæt der er til formålet?
Ligesom sub til indbygning.

Jo, helt sikkert
Men jeg håbede egentlig at mine nuværende højttalere kunne genbruges, idet de passer perfekt i dybden, det jeg så er i tvivl om er simpelthen bare om lyden ville blive dramatisk ændret. 

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Højtaleren sender også (lavfrekvent) lyd ud fra bagsiden, som reflekteres af den væg, den hænger på. Hvis du bygger den ind i en væg, så vil det gå ud over lyden, idet den lyd der kommer fra bagsiden vil blive fanget. Enten vil det lyde hult, eller også vil det brumme - men klangen vil helt sikkert ændre sig.

Du kan måske slippe afsted med, at lave en alkove / en undersænket hylde, hvor du kan placere den i og så dække af med stof, men lyden vil stadig ikke være optimal, fordi du ændrer lydens udbredelse.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

ridderdk skrev:

gli- skrev:
Jo, men var det ikke bedre at købe et sæt der er til formålet?Ligesom sub til
indbygning.

Jo, helt sikkertMen jeg håbede egentlig at mine nuværende højttalere kunne genbruges, idet de passer perfekt i dybden,
det jeg så er i tvivl om er simpelthen bare om lyden ville blive dramatisk ændret. 

Det vil den. en højttalers lyd afhænger meget af kabinettets dimensioner - ved bølgelængder mindre end den dobbelte
kabinetbredde vil forpladen reflektere og forstærke den udstålede lyd, det såkaldte 6dB step eller baffelstep.
Det korrigerer konstruktøren for i delefilteret. Hvis du så planmonterer højttaleren, vil de få en relativt mere mørk klang,
eftersom den effektive baffel nu er meget større. Jeg har det problem med et par små højttalere, beregnet til at stå frit, som
jeg har stillet mellem bøger i en reol. Der er mere bas og nedre mellemtone end godt er.
Derfor kan indbygningshøjtalere være et bedre valg - filteret er beregnet til vægmontering.

At kabinettet har en bagsideudstråling er sandt nok, men det har intet at sige i denne sammenhæng at den bliver "spærret
inde". For det første ligger kabinetudstrålingen ~40dB under den direkte udstråling, for det andet vil bagudstrålingen
absorberes af de omkringliggende strukturer - præcis som den stråling, enheden sender IND i kabinettet, som oven i købet
udgør 50% af energien!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

ridderdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Tak for den præcise beskrivelse jazzman :-)

Jeg vover nok pelsen til at starte med ihvertfald, mine Monitor Radius højttalere har en temmelig skinger klang, noget a'la B&W M1, så umiddelbart tror jeg det ville kunne accepteres hvis det ikke er for udtalt.

Hvad med ide'en om en hjemmebygget subwoofer?
Er det helt i skoven eller ville det give mening at prøve med et lukket kabinet (35-60l) og montere en basenhed heri som passer til volumen?

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Jeg ville godt vove pelsen ved at indbygge dine Monitor Radius, det er korrekt, at klangen vil ændres lidt, men det gør klangen på en hver anden højtaler også, når den eksempelvis monteres på spikes eller rykkes helt ind i et hjørne.

Mht. hjemmelavet indbygningssubwoofer, så vil jeg umiddelbart mene, at en front på selve kabinettet af 2x13mm gips bliver noget skidt. I stedet bør du vælge MDF plader.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

ridderdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Jeg ville godt vove pelsen ved at indbygge dine Monitor Radius, det er korrekt, at klangen vil ændres lidt, men det gør klangen på en hver anden højtaler også, når den eksempelvis monteres på spikes eller rykkes helt ind i et hjørne.

Mht. hjemmelavet indbygningssubwoofer, så vil jeg umiddelbart mene, at en front på selve kabinettet af 2x13mm gips bliver noget skidt. I stedet bør du vælge MDF plader.

Fint, det starter jeg så ud med :-)
mon ikke jeg kan sætte 12mm mdf plader inderst og montere enheden på den, og udenpå mdf pladen montere gipspladen? selvfølgelig skal udskæringen i gipspladen være lidt større så højttaleren ikke kommer i berøring med den. Jeg er klar over alt skal fastgøres meget præcist så det kan holde til svingningerne.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vover hatten og påstår, at hvis du laver små hylder / kasser ind i din nye væg, hvor top og bund vinkler 90 grader til væggene, og siderne vinkler 45 grader, så vil der bliver sendt mere bas fra HT'en og ud i rummet, og dermed vil den miste lidt af sin skingre karakter.

----------- > original væg
   / H \    > hylde / kasse med højtaler
---     --- > ny væg

Set ovenfra, hvis I forstår.. Det vil så være muligt at fastgøre et stykke stof hen over det hele, så det bliver "usynligt"..

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Bassen kommer fra enheder+frontplaceret port. "lommen" bidrager ikke med mere bas .

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Bassen kommer fra enheder+frontplaceret port. "lommen" bidrager ikke med mere bas .

Så højtaleren er m.a.o. tavs fra bagsiden? Ingen rundstråling af lave frekvenser? Verden må være gået af lave, når du påstår sådan noget 

ridderdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil alligevel gøre som du foreslog Nitroblast :-)
At skære en vinkel på 45 grader i et stykke træ på 10cm er jo ikke den store tidsrøver  ;-)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

jazzman skrev:
Bassen kommer fra enheder+frontplaceret port. "lommen" bidrager ikke med mere
bas .

Så højtaleren er m.a.o. tavs fra bagsiden? Ingen rundstråling af lave frekvenser? Verden må være gået af lave, når du
påstår sådan noget 

Den er tavs fra bagsiden, hvis den er planmonteret i en væg med tilpasset åbning.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Den er tavs fra bagsiden, hvis den er planmonteret i en væg med tilpasset åbning.

Jamen jazzman da.. HT'en går ned til 55Hz - det er en bølgelængde på 6,24 meter i et rum med alm. luftfugtighed og en temperatur på 20 grader.. Sådanne bølger stopper da ikke for et sølle kabinet på 10 cm..?

Det du foreslår er jo at "kvæle" udbredelsen af de lave frekvenser, der emitteres fra bagsiden - og så bliver lyden da først skinger. Giv dem lidt plads til at komme af med de lave frekvenser - det kan i hvert fald ikke skade..

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Der emitteres ikke lave frekvenser fra bagsiden af kabinettet, Nitro. Der er hverken port eller enheder.

Når en højtaler er rundstrålende ved lave frekvenser, er det udstrålingen fra port og enheder, der bøjer omkring kabinettet.

Nitro: Dine indlæg giver indtryk af stor påståelighed og meget ringe viden. Det er en underholdende kombination, kun vil jeg
advare trådstarter og folk, der søger gode råd, om at tage dig alvorligt. Det er i bedste fald spild af tid.

Nu vil jeg gå ned og se Toy Story I sammen med den yngste. Jeg elsker, der hvor Buzz siger:
"You are a sad, strange man, and you have my pity. Farewell."

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Der emitteres ikke lave frekvenser fra bagsiden af kabinettet, Nitro. Der er hverken port eller enheder.

Når en højtaler er rundstrålende ved lave frekvenser, er det udstrålingen fra port og enheder, der bøjer omkring kabinettet.

Nitro: Dine indlæg giver indtryk af stor påståelighed og meget ringe viden. Det er en underholdende kombination, kun vil jeg
advare trådstarter og folk, der søger gode råd, om at tage dig alvorligt. Det er i bedste fald spild af tid.

Nu vil jeg gå ned og se Toy Story I sammen med den yngste. Jeg elsker, der hvor Buzz siger:
"You are a sad, strange man, and you have my pity. Farewell."

Der var noget med at gå efter bolden, og ikke manden, ikke? God fornøjelse med Toy Story. Kabinettet i sig selv tillader gennemgang af lave frekvenser - ligesom en væg gør det, og derfor vil der være lyd på kabinettets bagside, som enten kan rettes fremad eller blive opfanget i væggens hulrum.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Der var noget med at gå efter bolden, og ikke manden, ikke?

I den sidste tråd forsøgte en højtaleringeniør fra SB Acoustics og Scan-Speak at overbevise dig, uden held. Et bedre bevis på
kombinationen af din uvidenhed og påståelighed har jeg svært ved at finde.

NitroBlast skrev:
Kabinettet i sig selv tillader gennemgang af lave frekvenser - ligesom en væg gør det, og derfor vil der
være lyd på kabinettets bagside, som enten kan rettes fremad eller blive opfanget i væggens hulrum.

40dB under niveau, uden betydning.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Ved at lave 45 graders sider på hylden, vil der blive sendt rundstrålende frekvenser fremad, som ellers ville blive sendt hen langs væggen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes