Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 06:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere med mange enheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har ledt lidt efter nogen der har gjort forsøget men uden held så nu kommer der en lille tråd her.

Jeg har længe været meget fascineret af højttalere med mange enheder. Så kom jeg på tanken om at mange små højttalere koblet sammen måske kan give noget af samme oplevelse. Er der nogen der har prøvet det? F.eks. 3-4 små reolhøjttalere stablet ovenpå hinanden?
Bassen burde selvsagt ikke blive dybere men størrelsen af lydbilledet vokser måske?

Jeg er spændt på at høre om erfaringer!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Jeg har ledt lidt efter nogen der har gjort forsøget men uden held så nu kommer der en lille tråd her.

Jeg har længe været meget fascineret af højttalere med mange enheder. Så kom jeg på tanken om at mange små højttalere koblet sammen måske kan give noget af samme oplevelse. Er der nogen der har prøvet det? F.eks. 3-4 små reolhøjttalere stablet ovenpå hinanden?
Bassen burde selvsagt ikke blive dybere men størrelsen af lydbilledet vokser måske?

Ohh well -  det bringer lige minder frem om HighFi udstillingen i Bella Centret tilbage i 1974, hvor Philips havde fyldt en hel sal med deres MFB højttalere - fy for den et kæmpe lydbillede :)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Mener du mange ens enheder eller mange forskellige enheder?

Folk med hang til Dynaco A-25 har det med at stakke dem, som her

http://www.viborghifi.dk/peter_r_2009.htm

Også Cerwin Vega folket stakker f. eks. AL1000, så diskanterne er tættest på hinanden - dvs. to AL1000 per side.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Eksempler på højttalere med mange enheder kunne være nogle af de Infinity med mange båndenheder, McIntosh, Gryphon mfl.
Dvs. højttallere med mange ens enheder.

Min tanke var at få fat i nogle ældre små standerhøjttalere og stakke dem. I første omgang bare for at høre hvordan det lyder. Men der er sikkert andre der har gjort det samme eksperiment, derfor hører jeg gerne deres erfaringer.

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Problemet med at stakke flere højttalere er risikoen for negativ bølge-interferens. Det sker i praksis ved at diskanternes afstand med hinanden er større end bølgelængden, og derved kan lydbølger fra dem hver især udligne hinanden. En stak højttalere kan derved komme til at spille lavere diskant en én højttaler!  Derfor skal diskanterne så tæt på hinanden som muligt. Der vil altid være den slags cancellering mellem flere diskanter, men i en line-source højttaler, hvor diskanterne sidder helt tæt (lodret) kan resultatet blive godt. Jeg har selv bygget nogle højttalere med 3 båndiskanter i hver side, og det fungerer efter hensigten.

Gryphon har valgt at ha' en hulens masse enheder, men kun én diskant - så er problemet løst (medmindre man spiller meget højt. )
Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Dali megaline er et eksempel på præcis det du efterspørger, hvis jeg har forstået dem rigtigt. 3 ens kabinetter stakket oven på
hinanden. Det skulle vidst fungere ganske fedt. Har aldrig fået hørt dem.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Sådan rent teoretisk vil jeg nu mene der er mange problemer med det. F.eks. - som Theis nævner - at enhederne ophæver hinanden. Og hvad med stepresponsen?

Derudover har jeg nu prøvet det med nogle gamle B&O'er, og det lød sgu okay.. hvis man sådan lagde teorien væk og bare lyttede.. :)

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Om resultatet bliver godt eller skidt, kommer helt an på højttaleren.
I line source højttalere laver man netop højttalerne til at blive sat sammen i en linje, og sørger for at placere enhederne så
tæt på hinanden som muligt, så de kobler sammen til et samplet lydfeldt frem for flere små.
Problemerne opstår når man forsøger at sætte højttalere sammen som ikke er lavet til det, da man kan opleve kamfilter
effekten. Der skal være under en halv bølgelængde mellem center på enhederne før de kobler, er der ikke det, vil man
opleve to separate lydfelter som interferere via kamfilter effekten.

Kamfilter effekten betyder at de to lydkilder vil interferere med hinanden på forskellige måder alt efter frekvensen. Man kan
for eksempel risikere at man får positiv interferens ved 2K hz men negativ interferens ved 2,5k Hz, så man skifte vis vil
opleve toppe og dale i lydniveauet efterhånden som man bevæger sig rundt i frekvensspektret over den højeste koblings
frekvens. Disse toppe og dale vil også flytte sig alt efter hvor man befinder sig i forhold til højttaleren da det er forsinkelsen
mellem de to enheder som afgøre hvordan interferensen udformer sig, altså har du lige stor afstand mellem begge enheder
vil du opleve et lydbilled, hvor hvis du rejser dig op så den øverste enhed er tættere på end den nederste enhed, så vil du
opleve et helt andet lydbillede.

Det er netop derfor line source producenter gør hvad de kan for enten at presse flere enheder ind oven på hinanden i
samme kabinet, eller at gøre kabinettet så lavt så muligt, så der er kortest mulig afstand op til den næste enhed i det næste
kabinet. Dette behøver man ikke bekymre sig om hvis man laver pointsource, da hvert kabinet har sit eget lydfelt det skal
spille op, og man derfor ikke kan høre nabohøjttalerne.

Så på papiret er det en dårlig ide at bruge pointsource som linesource, men om problemerne er så store i virkeligheden, kan
man jo kun finde ud af ved at lytte. Jeg kan dog sige at de producenter som bruger linesource bruger rigtigt mange resurser
på at finde metoder hvorpå man kan "snyde" og få enhederne til at koble ved højere frekvenser, så problem området bliver
rykket så højt op som muligt.

Bare for at tage et eksempel med mine egne dynaudioer, så er der fra center af diskanten til toppen af kabinettet 7cm, det
vil sige at hvis jeg stabler en højttaler mere oven på, som står på hoved, så vil der være 14 cm mellem center på
diskanterne. det vil sige at den højeste frekvens hvor enhederne kobler, skal have den halve bøjlgelængde på 14cm, det
svare til 1214hz hvis vi regner med lydens hastighed er 340m/s. Vælger jeg at ligge højttalerne ned eller stille dem ved
siden af hinanden så er der 18cm mellem diskanterne, og så starter problemerne allerede ved 944hz. Så jeg vil altså få
problemer hele vejen op gennem frekvensspektret allerede fra mellemtonen.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Christian har helt ret - stakkede domer giver problemer med udfasning.

For en del år siden designede jeg en line source for en ven. 6 stk. 6,5" med kevlarmembran og 9 stk. små domer - aller enheder fra Monacor. Dynamikken var forbløffende og stort set det hele fungerede. Der manglede dog helt tydelig diskant på trods af at de 9 domer (uden frontplader) sad helt tæt sammen og tilsammen dannede en ca. 30 cm. linesource.

Målinger viste at de udfasede hinanden fra ca. 9 kHz og op. Vi satte så en 10. dome på - lavede et simpelt 1. ordens filter og voila! Det hele spillede perfekt sammen.

Bånd spreder ikke op/ned (vertikale plan) så her går det meget bedre.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ellers må du på jagt efter en af disse

Revox

Infinity

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes