Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Digital eller analog forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hi-Fi bliver mere og mere digitaliseret. CD'en har mere eller mindre afløst pladespilleren , den analoge FM tuner bliver snart afløst af DAB tuneren. Men hvad med den analoge forstærker ? Er der noget der tyder på den bliver afløst af en digital forstærker?

Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Kunne sagtens forestille mig at de nuværende forstærkere stille og roligt bliver afløst af forskellige typer classe-D (alá Lyngdorf, ICEpower m.fl.) og at analog forstærkere bliver henvist til et rent high-end hifi segment, lidt ligesom LP'en og rørforstærkere er i dag.

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hele lydkæden bliver digitaliseret disse år. Fordelene er mange. Pris, strømforbrug, muligheder for at manipulere med lyden uden umiddelbart tab i lydkvalitet osv.

"ulemper" er at man går glib af forstærkernes "charmerende" egenlyd. Og dårlige inspildninger bliver næsten ulidelige at høre på.

Men ja, digital forstærkning i bred forstand vil blive mere og mere udbredt. Og billigere for os forbrugere

Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Klasse D er analogt, men har den store fordel at der næsten ikke er varmetab. Fordelene er små fysiske dimensioner, lav produktionspris og god lydkvalitet. Har man ikke brug for meget effekt kan en chip amp dog have nogenlunde samme fordele, bortsert fra strømforbruget.

Der er ingen tvivl om at i konsumprodukter vil klasse D vinde frem. Det ses allerede hos de fleste store producenter som Sharp, Sony, Philips og Panasonic.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hvis udviklingen går i retning af digitale forstærkere , vil jeg så stadig kunne bruge min gamle analoge forstærker til fremtidens medieafspillere etc. Vil den stadig være i stand til at forstærke lyden fra disse "fremtidens afspillere" på tilfredsstillende vis?

Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Klasse D er analogt, men har den store fordel at der næsten ikke er varmetab. Fordelene er små fysiske dimensioner, lav produktionspris og god lydkvalitet. Har man ikke brug for meget effekt kan en chip amp dog have nogenlunde samme fordele, bortsert fra strømforbruget.

Der er ingen tvivl om at i konsumprodukter vil klasse D vinde frem. Det ses allerede hos de fleste store producenter som Sharp, Sony, Philips og Panasonic.

Det er vist ikke helt korrekt at Klasse D er analog, signalet bliver omkonverteret til digitalt signal og forstærket og så konverteret tilbage til analog, den korrekte betegnelse er vist hybrid, og så er der selvfølgelig lyngdorf TDAI2200 som er klasse D og fuld digital. Måske tager jeg fejl, jeg er ikke super ekspert på området, men så kan en eller anden måske forklare lidt nærmere

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Kjeldsen skrev:

Det er vist ikke helt korrekt at Klasse D er analog, signalet bliver omkonverteret til digitalt signal og forstærket og så konverteret tilbage til analog, den korrekte betegnelse er vist hybrid, og så er der selvfølgelig lyngdorf TDAI2200 som er klasse D og fuld digital. Måske tager jeg fejl, jeg er ikke super ekspert på området, men så kan en eller anden måske forklare lidt nærmere

Du tager fejl. Selve klasse D princippet er 100% analogt. Der hvor det digitale kommer ind i billedet er den proces der skaber PWM signalet. Dette signalt føde klasse D forstærkeren med firkantimpulser og kan laves analogt og digitalt. Der er ikke enighed om hvilket teknologi der lyder bedst. Tact/Lyngdorf/Panasonic/Sharp benytter alle digital genereret PWM signal (dog også analogt på visse modeller).

Alle ICEpower, Tripath og Hypex, og iøvrigt de fleste andre producenter af klasse D anvender analogt genereret PWM signaler og er dermed 100% analog.

D'et i klasse D står ikke for digital men er blot det næste bogstav i rækken (Klasse A, Klasse B. Klasse C og nu Klasse D)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Ræven skrev:

Hvis udviklingen går i retning af digitale forstærkere , vil jeg så stadig kunne bruge min gamle analoge forstærker til fremtidens medieafspillere etc. Vil den stadig være i stand til at forstærke lyden fra disse "fremtidens afspillere" på tilfredsstillende vis?

Ingen problem. De er fuldt kompatible

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Dk11706 skrev:
Kjeldsen skrev:

Du tager fejl. Selve klasse D princippet er 100% analogt. Der hvor det digitale kommer ind i billedet er den proces der skaber PWM signalet. Dette signalt føde klasse D forstærkeren med firkantimpulser og kan laves analogt og digitalt. Der er ikke enighed om hvilket teknologi der lyder bedst. Tact/Lyngdorf/Panasonic/Sharp benytter alle digital genereret PWM signal (dog også analogt på visse modeller).

Alle ICEpower, Tripath og Hypex, og iøvrigt de fleste andre producenter af klasse D anvender analogt genereret PWM signaler og er dermed 100% analog.

D'et i klasse D står ikke for digital men er blot det næste bogstav i rækken (Klasse A, Klasse B. Klasse C og nu Klasse D)

Så fik jeg det på plads, tak

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart - eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et signal, der oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu, men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem.
FLAC -> aktivt FIR deling -> I2S to PWM chip -> højtalerenhed - se det virker smukt i min verden. Og meget billigere endda.

Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart - eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et signal, der kommer oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu, men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem.
FLAC -> aktivt FIR deling -> I2S to PWM chip -> højtalerenhed - se det virker smukt i min verden. Og meget billigere endda.

TI laver equibit som jo også er digitalt på det niveau, men udgangstrinnet i en klasse D forstærker vil altid være analogt, men jeg er helt enig i at det er den rigtige vej at gå.

Faktisk er der opfundet en "digital" fjeder/svingspole som kan tage et PWM signal direkte, det kan en almindelig enhed ikke - dvs. svingspolen kan i teorien benyttes istedet for spolen i forstærkeren, men der er stadig en spole i signalevejen. Problemet med den digitale fjeder er følsomheden, og at jeg kun har set den omtalt for nogle år siden og har desværre ikke hørt om den herefter.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Dk11706 skrev:
Det er vist ikke helt korrekt at Klasse D er analog, signalet bliver omkonverteret til digitalt signal og forstærket og så konverteret tilbage til analog, ...

Du tager fejl. Selve klasse D princippet er 100% analogt. ...    ... D'et i klasse D står ikke for digital men er blot det næste bogstav i rækken (Klasse A, Klasse B. Klasse C og nu Klasse D)

Der er vist basis for en diskussion om definitioner af begreber og opfattelser af hvad der er analogt og digitalt.

Indledningsvis er jeg ikke helt enig med Kjeldsen i udsagnet "Selve klasse D princippet er 100% analogt". Ud fra en snæver definition af "analog" som siger at en given amplitude i lyd skal have en tilvarende amplitude i spænding på forstærkeren til enhver tidspunkt, er PWM-signalet som eksemplificeret på den nederste kurve her ikke analogt i den forstand:

men betragtet som "gennemsnitlig spænding over et vist tidsrum" - altså en lavpasfiltreret udgave af samme signal bør det svare nøje til det analoge amplitudesignal som skal reproduceres. På den måde ender det med at være analogt.

Er PWM-signalet så digitalt? - Nej, ikke i den forstand at det er et PCM-signal hvor et digitalt "ord" på f.eks. 16 bit repræsenterer en værdi i et bestemt tidrum f.eks 1/44,1 sekund. Men PWM-signalet kan kun antage to diskrete værdier "høj" eller "lav" (eller 1 og 0), omend i et kontinuert tidsforløb, så jeg mener det er lidt af en tilsnigelse at kalde det "100% analogt".

Jeg kalder det klasse-D, "kolde forstærkere" eller PWM, for at undgå diskussionen, men vil gerne som Kjeldsen understrege at D'et ikke står for "digitalt", og at jeg ikke opfatter dem som digitale forstærkere ud over den den teknologi der ligger i Equibit-converterne, som Kjeldsen rigtigt redegjorde for.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

I starten gjorde producenter opmærksom på at Klasse D forstærkere ikke var digitale men analoge. Idag har de opgivet, og kalder det for digitale forstærkere. De teoretiske diskussioner om hvorvidt man kan kalde et PWM udganstrin for digitalt, er netop teoretiske. Jeg har ikke set en eneste producent hævde at deres PWM udganstrin er digitalt, tværtimod gjorde de i starten opmærksom på at det var analogt.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

PWM er 100% analogt, men det er ikke lineært, og slet ikke nyt. Selv i 60'erne eksperimenterede man med teknikken til forstærkere (Sony), og til motorstyring anvendes ikke andet (tror jeg)

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
I starten gjorde producenter opmærksom på at Klasse D forstærkere ikke var digitale men analoge. Idag har de opgivet, og kalder det for digitale forstærkere. De teoretiske diskussioner om hvorvidt man kan kalde et PWM udganstrin for digitalt, er netop teoretiske. Jeg har ikke set en eneste producent hævde at deres PWM udganstrin er digitalt, tværtimod gjorde de i starten opmærksom på at det var analogt.

Du har ret i at det ikke giver mening at kalde noget for en digital forstærker, det er selvmodsigende. Selvfølgelig kan man ikke forstærke et digitalt signal, men kun et analogt. Dog er det ikke det samme som at sige at der ikke bruges digital teknologi i forstærkeren, fordi det gør der.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Vi er stort set enige - det er kun om at karakterisere PWM som "100 % analog" jeg ikke vil være så skråsikker som du. Som sagt kommer det an på ens opfattelse af udtrykket "analog" Jeg er nok tilbøjelig til at forlange at det også skal være lineært for at få hæftet "100%" på sig.

Wikipedia bruger denne definition: Analog elektronik er elektronik der behandler/benytter elektriske signaler i et kontinuert område. Dette i modsætning til digital elektronik, der benytter diskrete niveauer (typisk 2 = binært).

Og for mig at se er PWM-signalet binært idet det opererer med to faste niveauer. Det er illustreret fint ovenfor.

Som sproglig definition: Analog kommer fra græsk analogos med betydningen "tilsvarende, lignende".

Der er ingen tvivl om at PWM-signalet er "tilsvarende" men for at få et "lignende" signal skal der for mig at se være en overensstemmelse mellem kurveformen for amplitude/tid og spænding/tid. (Som det røde inputsignal på illustrationen ovenfor) Ellers vil jeg ikke kalde det 100% analogt. Men måske er definitionen blandt fysikere end anden en min.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Der findes mange populære definitioner på wikipidia, og man skal passe på med at bruge den som opslagsværk

Her er en definition fra en anden kilde på nettet, som jeg fremviser helt uden kildekritik

In analog electronics, the signals to be manipulated take the form of continuous currents or voltages. The information in the signal is carried by the value of the current or voltage at a particular time t. Some examples of analog electronic signals are amplitude-modulated (AM) and frequency-modulated (FM) radio broadcast signals, thermocouple temperature data signals, and standard audio cassette recording signals. In each of these cases, analog electronic devices and circuits can be used to render the signals intelligible.

http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/electronics

Note: FM og PWM ligner hinanden

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Note: FM og PWM ligner hinanden

Rigtigt, i begge tilfælde oversættes amplituden til noget andet:

Ved FM oversættes signalamplituden til en frekvensværdi og Ved PWM oversættes signalamplituden til pulsbredde (eller længden af tiden for værdien "høj"), så jeg kan godt se analogien(!)

FM:

Man skal bare ikke have den opfattelse at signalet i en PWM-forstærker ligner indgangssignalet på samme måde som membranbevægelserne eller rillerne i en LP gør det.

Jeg synes stadig det lugter ikke-analogt (jeg vil ikke bruge d-ordet) når der er diskrete værdier på spil (omend det heller ikke kan lade sig gøre i praksis da flankerne ikke kan være lodrette).

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun tilslutte mig de foregående indlæg vedr. klasse D forstærkere - de er ikke digitale i den forstand, som vi normalt opfatter noget for værende digitalt - som f.eks. en MP3 fil.

Skal man forstærke et digitalt signal digitalt - og her tænker jeg rent progamatisk, er det det jo noget med at gange det digitale signal med den forøgelse af niveauet, som man ønssker. Dette betyder jo så, at for hvergang man vil gange niveauet med en kaktor 2 (6 db signal hævning) skal der tilføjes en ekstra bit.

En klasse D forstærker, er en forstærker, som "kører" sine transistorer i to modes enten helt åbne eller helt lukkede (switched mode) - og det er vel denne skiften mellem lukket/åben, som man i markedsførings øjemed kalder "digitalt".

I sidste ende, er det da også et rent analogt signal der kommer ud af højttalerudgangen - det bliver spændende at se, hvornår nogen opfinder udtrykket "digital højttaler"

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

klasse D fortæller udelukkende at udgangstransistorene arbejder i switched mode. de kan fødes af et digitalt eller analogt generet signal,signalet kan være pwm eller andre modulations former fx pdm. udover det synes jeg det er meget mere interessant at kigge på modulationsformer , opbygningen af udgangstrinnet og feedback implementering

og for dem der er interesseret i den "aktive højttalerenhed"

http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/convention/4259.p df

og mere generelt

http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/technology/publicati ons/

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum