Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Digital eller analog forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 August 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render
rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart -
eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et
signal, der oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu,
men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men
i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem.
FLAC -> aktivt FIR deling -> I2S to PWM chip -> højtalerenhed - se det virker smukt i min verden. Og meget billigere endda.

Ved du (eller andre) om der er kits tilgængelige med disse chips (eller tilsvarende). Kunne være sjovt at lave en sådan forstærer.

Mvh.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 August 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hvis der var havde jeg været indehaver allerede - hvis prisen var opnåelig naturligvis
Jeg tror ikke det kommer før de første kommercielle produkter med teknologien er slået igennem. Sådan plejer det at gå efterhånden som flere og flere af disse teknologier kræver betydelige produktionskvanta af chips før der falder noget af til diy verdenen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Der findes modifikationskit til Panasonics SA-XR modeller. Dog er det digitale input SPDIF (en per stereokanal) og ikke I2S. Tilsvarende findes der modifikationskit til Behringer DCX2496, så den får SPDIF indgang og undgange således man kan have en 100% digital signalvej.

Der er også Apogee

http://www.apogeemems.com/ddx/ddx_evaluation.html

Men, jeg tror ikke de producerer og sælger mere, men der er en gut der har opkøbt restlageret og sælger disse. Måske kan de findes på ebay

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

jeg glæder mig til udtrykket digitaleøre ... og bliver det så en møntfod

kan man ikke sige at det arbejder analogt men opføre sig digtalt ... for ten sluk og 0 og 1 er er i min verden digital..

det betyder at der er"software" teknologi bag styringen , der for navnet Digital

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 11 August 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart - eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et signal, der oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu, men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem.
FLAC -> aktivt FIR deling -> I2S to PWM chip -> højtalerenhed - se det virker smukt i min verden. Og meget billigere endda.

Jeg "kører" fuldt digitalt, ganske vist ikke med hjemmebyggede forstærkere, men med to styk Lyngdorf TDA2200, Flac, Squeezebox, Linuxbaseret korrektionspc, faselineære og tidskompenserede delefiltre - beregnet med Acourate, lukkede hjørnebasser samt 1½m lange båndhøjttalere -og det virker.

På grund af den gode impulsgengivelse er det meget klarere/naturligere end normal højttalergengivelse.

Normale højttalere tværer lyden ud i tidsdomænet, og "mudrer" det til en større eller mindre "lydkage".

Det er ikke muligt at opnå denne gode impulsgengivelse uden faselineære digitale delefiltre.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 11 August 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Siankovic skrev:
Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart - eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et signal, der oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu, men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem.

Jeg "kører" fuldt digitalt, ganske vist ikke med hjemmebyggede forstærkere, men med to styk Lyngdorf TDA2200, Flac, Squeezebox, Linuxbaseret korrektionspc, faselineære og tidskompenserede delefiltre - beregnet med Acourate, lukkede hjørnebasser samt 1½m lange båndhøjttalere -og det virker.

På grund af den gode impulsgengivelse er det meget klarere/naturligere end normal højttalergengivelse.

Normale højttalere tværer lyden ud i tidsdomænet, og "mudrer" det til en større eller mindre "lydkage".

Det er ikke muligt at opnå denne gode impulsgengivelse uden faselineære digitale delefiltre.

Tror det indlæg kræver oprettelsen af en billed og beskrivelsestråd!

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 11 August 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Boman skrev:

Siankovic skrev:

Tror det indlæg kræver oprettelsen af en billed og beskrivelsestråd!

Jeg glemte, at jeg/Acourate også korrigerer den direkte/først ankomne lyd både for fase og amplitude, dvs korrigerer for eventuelle fasedrej i højttaleren.

I øjeblikket er jeg lidt handikappet af par brækkede fingre, men jeg vil gerne overveje en nærmere beskrivelse af systemet/fremgangsmåden.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 11 August 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

I øjeblikket er jeg lidt handikappet af par brækkede fingre, men jeg vil gerne overveje en nærmere beskrivelse af systemet/fremgangsmåden.

MEGET gerne

Edit: Overvejer selv en HTX blæserløs PC med RME AES32 digitalt lydkort og Acourate. Dog er der mange andre projekter der liiige skal laves først.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 August 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Faktisk er der opfundet en "digital" fjeder/svingspole som kan tage et PWM signal direkte, det kan en almindelig enhed ikke - dvs. svingspolen kan i teorien benyttes istedet for spolen i forstærkeren, men der er stadig en spole i signalevejen. Problemet med den digitale fjeder er følsomheden, og at jeg kun har set den omtalt for nogle år siden og har desværre ikke hørt om den herefter.

Har du mere infor på denne svingspole - jeg troede nemlig ikke at det var lykkes nogen at lave en. Der skal jo 16 forskellige svingspoler til et 16-bit system og det kan jo bl.a skabe lidt trængsel i luftgabet  Der er også debaten om at få signalet kraftigt nok.

Her er en 7-bit vesion beskrevet:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=8298

Lidt overvejelser på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_speakers

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Kjeldsen skrev:
Faktisk er der opfundet en "digital" fjeder/svingspole som kan tage et PWM signal direkte, det kan en almindelig enhed ikke - dvs. svingspolen kan i teorien benyttes istedet for spolen i forstærkeren, men der er stadig en spole i signalevejen. Problemet med den digitale fjeder er følsomheden, og at jeg kun har set den omtalt for nogle år siden og har desværre ikke hørt om den herefter.

Har du mere infor på denne svingspole - jeg troede nemlig ikke at det var lykkes nogen at lave en. Der skal jo 16 forskellige svingspoler til et 16-bit system og det kan jo bl.a skabe lidt trængsel i luftgabet  Der er også debaten om at få signalet kraftigt nok.

Her er en 7-bit vesion beskrevet:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=8298

Lidt overvejelser på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_speakers

Hilsen

Thomas

Det er mange år siden jeg læste om det. Fjederen var ikke realiseret som højttalerenhed og blandt andet var følsomheden er temmeligt stort problem.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes