| Forfatter |
|
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render
rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart -
eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et
signal, der oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu,
men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men
i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem.
FLAC -> aktivt FIR deling -> I2S to PWM chip -> højtalerenhed - se det virker smukt i min verden. Og meget billigere endda.
|
|
|
Ved du (eller andre) om der er kits tilgængelige med disse chips (eller tilsvarende). Kunne være sjovt at lave en sådan forstærer.
Mvh. __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der var havde jeg været indehaver allerede - hvis prisen var opnåelig naturligvis
Jeg tror ikke det kommer før de første kommercielle produkter med teknologien er slået igennem. Sådan plejer det at gå efterhånden som flere og flere af disse teknologier kræver betydelige produktionskvanta af chips før der falder noget af til diy verdenen. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes modifikationskit til Panasonics SA-XR modeller. Dog er det digitale input SPDIF (en per stereokanal) og ikke I2S. Tilsvarende findes der modifikationskit til Behringer DCX2496, så den får SPDIF indgang og undgange således man kan have en 100% digital signalvej.
Der er også Apogee
http://www.apogeemems.com/ddx/ddx_evaluation.html
Men, jeg tror ikke de producerer og sælger mere, men der er en gut der har opkøbt restlageret og sælger disse. Måske kan de findes på ebay
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg glæder mig til udtrykket digitaleøre ... og bliver det så en møntfod
kan man ikke sige at det arbejder analogt men opføre sig digtalt ... for ten sluk og 0 og 1 er er i min verden digital..
det betyder at der er"software" teknologi bag styringen , der for navnet Digital
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart - eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et signal, der oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu, men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem. FLAC -> aktivt FIR deling -> I2S to PWM chip -> højtalerenhed - se det virker smukt i min verden. Og meget billigere endda.
|
|
|
Jeg "kører" fuldt digitalt, ganske vist ikke med hjemmebyggede forstærkere, men med to styk Lyngdorf TDA2200, Flac, Squeezebox, Linuxbaseret korrektionspc, faselineære og tidskompenserede delefiltre - beregnet med Acourate, lukkede hjørnebasser samt 1½m lange båndhøjttalere -og det virker.
På grund af den gode impulsgengivelse er det meget klarere/naturligere end normal højttalergengivelse.
Normale højttalere tværer lyden ud i tidsdomænet, og "mudrer" det til en større eller mindre "lydkage".
Det er ikke muligt at opnå denne gode impulsgengivelse uden faselineære digitale delefiltre. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Siankovic skrev:
Der kommer digitale forstærkere - det er nemlig meget smartere end det analoge pjat med DAC og hvad vi ellers render rundt og ødelægger lyden med. Der findes adskillige ic's i TI's Purepath teknologi der anvender PWM direkte fra I2S og der er jo sindssygt smart - eller rettere når man ser på dén topologi, så virker den nuværende jo temmelig tåbelig hvis man gerne vil anvende PWM forstærkning på et signal, der oprindelig er digitalt. Der findes også adskillige andre, der laver disse chips mange med indbygget DSP - dog ikke faselinært endu, men med IIR filtre, som synes at være den nuværende standard til aktiv deling. Jeg kan næsten ikke vente til vi får disse chips at lege med, men i første omgang er det meget få produkter der er kommet med dem. FLAC -> aktivt FIR deling -> I2S to PWM chip -> højtalerenhed - se det virker smukt i min verden. Og meget billigere endda.
|
|
|
Jeg "kører" fuldt digitalt, ganske vist ikke med hjemmebyggede forstærkere, men med to styk Lyngdorf TDA2200, Flac, Squeezebox, Linuxbaseret korrektionspc, faselineære og tidskompenserede delefiltre - beregnet med Acourate, lukkede hjørnebasser samt 1½m lange båndhøjttalere -og det virker.
På grund af den gode impulsgengivelse er det meget klarere/naturligere end normal højttalergengivelse.
Normale højttalere tværer lyden ud i tidsdomænet, og "mudrer" det til en større eller mindre "lydkage".
Det er ikke muligt at opnå denne gode impulsgengivelse uden faselineære digitale delefiltre.
|
|
|
Tror det indlæg kræver oprettelsen af en billed og beskrivelsestråd!  __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Boman skrev:
Siankovic skrev:
|
|
|
Det er ikke muligt at opnå denne gode impulsgengivelse uden faselineære digitale delefiltre.
|
|
|
Tror det indlæg kræver oprettelsen af en billed og beskrivelsestråd! 
|
|
|
Jeg glemte, at jeg/Acourate også korrigerer den direkte/først ankomne lyd både for fase og amplitude, dvs korrigerer for eventuelle fasedrej i højttaleren.
I øjeblikket er jeg lidt handikappet af par brækkede fingre, men jeg vil gerne overveje en nærmere beskrivelse af systemet/fremgangsmåden. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
I øjeblikket er jeg lidt handikappet af par brækkede fingre, men jeg vil gerne overveje en nærmere beskrivelse af systemet/fremgangsmåden. |
|
|
MEGET gerne  Edit: Overvejer selv en HTX blæserløs PC med RME AES32 digitalt lydkort og Acourate. Dog er der mange andre projekter der liiige skal laves først.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Faktisk er der opfundet en "digital" fjeder/svingspole som kan tage et PWM signal direkte, det kan en almindelig enhed ikke - dvs. svingspolen kan i teorien benyttes istedet for spolen i forstærkeren, men der er stadig en spole i signalevejen. Problemet med den digitale fjeder er følsomheden, og at jeg kun har set den omtalt for nogle år siden og har desværre ikke hørt om den herefter. |
|
|
Har du mere infor på denne svingspole - jeg troede nemlig ikke at det var lykkes nogen at lave en. Der skal jo 16 forskellige svingspoler til et 16-bit system og det kan jo bl.a skabe lidt trængsel i luftgabet Der er også debaten om at få signalet kraftigt nok.
Her er en 7-bit vesion beskrevet:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=8298
Lidt overvejelser på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_speakers
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Kjeldsen skrev:
| Faktisk er der opfundet en "digital" fjeder/svingspole som kan tage et PWM signal direkte, det kan en almindelig enhed ikke - dvs. svingspolen kan i teorien benyttes istedet for spolen i forstærkeren, men der er stadig en spole i signalevejen. Problemet med den digitale fjeder er følsomheden, og at jeg kun har set den omtalt for nogle år siden og har desværre ikke hørt om den herefter. |
|
|
Har du mere infor på denne svingspole - jeg troede nemlig ikke at det var lykkes nogen at lave en. Der skal jo 16 forskellige svingspoler til et 16-bit system og det kan jo bl.a skabe lidt trængsel i luftgabet Der er også debaten om at få signalet kraftigt nok.
Her er en 7-bit vesion beskrevet:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=8298
Lidt overvejelser på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_speakers
Hilsen
Thomas
|
|
|
Det er mange år siden jeg læste om det. Fjederen var ikke realiseret som højttalerenhed og blandt andet var følsomheden er temmeligt stort problem.
|
| Til top |
|
| |