| Forfatter |
|
hhartmann Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Jeg har brug for lidt hjælp, jeg har et sæt HT som jeg gerne vil opgrader lidt for at få en bedre lyd (indlysende ik´), mit spørgsmål er så, er det nok "kun" at udskifte enhedderne til nogle bedre, eller skal jeg også udskifte delefiltret, jeg tænker at delefilteret deler godt nok, men har bare behov for lidt mere rund og blød lyd, hvad skal jeg gøre??
Mvh.
Henrik
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke uden videre fifle med filteret i en højtalerkonstruktion, og forvente bedre/anderledes lyd - medmindre man kender konstruktionen godt og har forudsætningerne for at lave en kvalificeret ændring. Og selv i det tilfælde kan det være ret tricky.
Hvis din forstærker har tonekontroller, vil jeg foreslå, at du starter med at dæmpe lidt på diskanten, et par dB måske. Så bliver lyden lidt rundere, og du kan vurdere, om andre ændringer er påkrævet.
|
| Til top |
|
| |
hhartmann Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at justere på diskanten og mellemtonen, men syntes det ikke er nok, vil en eq med flere bånd være bedre?
Hvis nu jeg kun skifter enhedderne ud, vil det så ikke ændre på lyden?
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig vil det ændre lyden med andre enheder, men det er helt sikkert du også skal ændre delefilter, når du skifter enheder
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Det er jo ikke sikkert at det højtalerne der er noget "galt" med, hvis dit anlæg er for lyst-klingende! Prøv at skriv hvad du har af anlæg og højtalere - så kan det jo være at der er nogen der har forslag til forbedringer eller udskiftninger. VH
|
| Til top |
|
| |
hhartmann Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar, systemet er fra IMG og hedder Triton 600, der et et aktiv sat/sub system, jeg bruger det til PA
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg nok bange for at sige at det er der problemet ligger.
Mange af de billigere PA systemer har et boost i bas og diskant området, den såkaldte diskosmilie i frekvensresponset for at
få mindre til at lyde af mere.
Det bedste du kan gøre er at få fat i noget hifi frem for PA. Og det behøver ikke koste en bundegård for at spille bedre end
det du har nu.
Pa højttalere har detsværre en tildens til at være ret skingre og hårde i lyden med mindre man virkeligt betaler kassen for et
sæt højttalere.
Det hjælper ikke bare at skifte enheder da disse skal være afstemte til kabinet og delfilter. Ellers svare det lidt til at presse
en volvo motor ned i en opel, delene passer simplet hen bare ikke sammen.
En ting du dog kan prøve er at sætte en større horndriver i, noget 1,5" eller 2" de plejer at være blødere i lyden end en 1".
Men dette kræver at du ved hvordan der skal deles mellem mellemtone og diskant, og at du ved hvordan mellemtonen skal
deles. Dette er en større opgave, og er ikke noget jeg vil råde dig til at gøre.
Brug hifi der hjemme og Pa til fest.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
hhartmann Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger dem kun til fest, men jeg kan godt se det ikke er "bare" at udskifte enhedderne, men så må jeg vel kigge på en eq, men en større driver på 1,5" der dækker det samme frekvens område, men bare i en bedre kvalitet, skal jeg så også ændre på delefiltret?
Tak for jeres svar
Mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige meget hvad, stort set, ændre du enheder er du også nød til at ændre filteret. Modstanden på enhederne skifter alt efter
hvilke frekvenser de spiller, og dette mønster er forskellige fra enhed til enhed, det er man nød til at tage højde for når man
designer et filter, derfor kan man ikke bare skifte enheder. der ud over risikere du at der bliver niveau forskel mellem
enhederne ved nogle frekvenser og ikke ved andre hvis du bare skifter enhed. Du kan også risikere at den 1,5" driver bliver
for kraftig i forhold til mellemtonen så du er nød til at dæmpe den i delfilteret.
Mit bedste råd er nok at leje en 31 bånds EQ med hjem for en dag, det kan ikke koste meget mere end 50kr, så kan du høre
om det er det der skal til eller ej efter at have leget lidt med den.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
hhartmann Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar, jeg vil leje en EQ og se om jeg kan gøre noget med den.
Godt nytår
|
| Til top |
|
| |