| Forfatter |
|
56wilson Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 03:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske et mærkeligt spørgsmål, men skal alt det støv og skidt, der samler sig på gummimembranerne på højtalerelementerne,
jævnligt fjernes, eller er det fuldstændig ligegyldigt, hvor meget støv og møg der samler sig? Og i så fald, hvad er den mest
hensigtsmæssige måde at fjerne det med?
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 03:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spille højere
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En opvredet sulfoklud gør underværker. Tør efter med et viskestykke. Diskantdomen holder jeg dog kluden fra, den får en tur med en fin blød pensel.m Efter denne omgang ser enhederne ud som nye, pg spiller ligeså (du ved, en ren bil kører altid bedre).  Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg vilogså mene at du ikke spiller højt nok hvis der samles støv og skidt på dine ophæng og membraner :D Er det eneste
rigtige at gøre...
Mht. diskanter, der findes pensler som man bruger til rensning af optikker, disser er super til opgaven! En "lenspen" koster
typisk en 50´er og kan fås i alle fotobutikker og i feks. Bilka.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en kopbørste bruger jeg osse til hele skidtet, med lav sugestyrke. Fulgte oven i købet med min støvsuger.
beta: hvis man bruger en mikrofiberklud, behøver der ikke at være sulfo i, vand er nok.
Et tip til sidst: puds acryllåget til pladespilleren i metallic-lakforsegler. Det bliver spejlblankt og meget lettere at holde rent.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, hvad med domer, der er klæbrige? Der er man da lige vidt med støvet?? Man ser godt nok ikke så mange domer med denne klæbrige masse på mere, eller gør man?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
56wilson Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 01 Januar 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Her i går, nytårsaften, kom et barn til at røre lidt ved den ene basmembran. Der ser ikke ud til, at der er sket noget med
membranen, men kan selve berøringen med membranen i sig selv været et problem, eller sker der ikke noget ved det set?
Godt nytår!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 01 Januar 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
man må godt røre ved membraner, bare ikke presse centerdomer ind!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Januar 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hav altid frontstof på, når der er børn tilstede! Det gælder osse visse voksne...
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 01 Januar 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Sådan en kopbørste bruger jeg osse til hele skidtet, med lav sugestyrke. Fulgte oven i købet med min støvsuger.
beta: hvis man bruger en mikrofiberklud, behøver der ikke at være sulfo i, vand er nok.
Et tip til sidst: puds acryllåget til pladespilleren i metallic-lakforsegler. Det bliver spejlblankt og meget lettere at holde rent.
|
|
|
Jazzman. Kan lakforsegler/voks-tricket ikke også bruger til højttalere i pianolak, så man undgå at de suger støv til sig samt så nemt får fedtefingre.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 01 Januar 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Jazzman. Kan lakforsegler/voks-tricket ikke også bruger til højttalere i pianolak, så man undgå at de suger støv til sig samt så nemt får fedtefingre.
|
|
|
Pianolak er AFAIK præcist det samme som autolak, og derfor burde man godt kunne bruge bilvoks til højtalere, for at give dem en dybere glans, samt at fjerne små, fine ridser.
Men højtalere har et svagt statisk felt, der skabes som følge af enhedernes elektromagnetisme og / eller som følge af den gnidningsenergi der opstår, når membranerne vibrerer, og derfor vil de altid virke som "støvmagneter", og det kan ikke undgåes. Det med fedt-fingre findes der en simpel løsning på, og det er sådan set også den eneste løsning der virker: Lad være med at røre ved dem  __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert. Det er jo enhedernes bevægelser af luften omkring den, der skaber lidt statisk elektrisitet. Man kunne jo pudse lakken een gang og så bruge en kulfiber antistat børste til lp'er til at støve dem af, så afledes de samtidig. Kunne det ikke være en god ide?
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
jazzman skrev:
puds acryllåget til pladespilleren i metallic-lakforsegler. Det bliver spejlblankt og meget lettere at holde rent.
|
|
|
Jazzman. Kan lakforsegler/voks-tricket ikke også bruger til højttalere i pianolak, så man undgå at de suger støv til sig
samt så nemt får fedtefingre. |
|
|
Det ville jeg da bestemt prøve. De er så også meget nemmere at holde rene. Jeg har valgt metallic-lakforsegler, da det
ridser/sliber mindre.
|
| Til top |
|
| |