Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ny sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 December 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Man kan vel roligt vælge det lukkede system, da brumbassen kan stille tæt mod et hjørne og udnytte den blødere afrulning for at få så dyyyb bas som muligt. Man kan vel bruge de lyd indstillinger, der er på surround set-up'et, så det siger bumbumbumbum til film. Og en neutral indstilling til musik, så det siger bum bum bum bum. Ellers kan man sætte sig i et hjørne og brumme  

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Korrekt. Luften i en lukket subwoofer virker som en støddæmper, der hjælper membranen til hurtigere at falde til ro - præcist som en støddæmper på en bil. Dette giver en mere præcis gengivelse af den bas, der er i det materiale man hører, men dette sker på bekostning af den dybeste bas. Er kabinettet åbent, så vil membranen frit kunne "blafre" frem og tilbage, imens den flytter luft ind og ud af reflekshullerne, og dette gør bassen mindre præcis - til gengæld bliver den dybere.

Et eksempel kunne være, at man hører noget musik, hvor der kører en hurtig bas (bum bum bum bum) - her vil det lukkede kabinet gengive hver enkelt bastryk præcisere end det åbne kabinet, fordi membranen vil være "hvilende" ved hvert nyt bastryk. I det åbne kabinet kan membranen stadig vibrere fra det forrige bastryk (pga. den manglende støddæmpning), hver gang der kommer et nyt - og så bliver bassen mudret og upræcis, og fornemmes mere som en lang sammenhængende "bummbummbummbumm" i stedet for individuelle tryk "bum bum bum bum".

Dette passer jo så ikke helt. Reflekserne begrænser jo netop enhedens udslag omkring afstemningen og over fungere den som en lukket konstruktion. Under afstemningsfrekvensen vil enheden til gengæld være unloaded og ikke have modstanden fraluften i kabinettet, og derfor kunne "blafre" frit.
Og så er bassen fra reflekserne jo ikke bare trykket fra bagsiden af enheden, men derimod luft i refleksen der resonere.

Det andet vil jeg ikke kommentere da det vist mest er baseret på præferencer.

Men til trådstarter, der er jo nok en grund til at de helt store højttaler-systemer tit er bassrefleks. Så der er ikke et entydigt facit på det med åben kontra lukket højttaler.

Mht. selvbyg så er min opfattelse at der hvor der kan spares idag er hvis man vil op og bruge 10k+ på sin konstruktion. Så kan man pludseligfå nogle helt ekstreme 18-21" der kan sætte de fleste kommercielle sub´s i skammekrogen.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

En refleks virker på samme måde, som når man puster i en flaske.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Dette passer jo så ikke helt. Reflekserne begrænser jo netop enhedens udslag omkring afstemningen og over fungere den som en lukket konstruktion. Under afstemningsfrekvensen vil enheden til gengæld være unloaded og ikke have modstanden fraluften i kabinettet, og derfor kunne "blafre" frit.
Og så er bassen fra reflekserne jo ikke bare trykket fra bagsiden af enheden, men derimod luft i refleksen der resonere.

Det andet vil jeg ikke kommentere da det vist mest er baseret på præferencer.

Men til trådstarter, der er jo nok en grund til at de helt store højttaler-systemer tit er bassrefleks. Så der er ikke et entydigt facit på det med åben kontra lukket højttaler.

Mht. selvbyg så er min opfattelse at der hvor der kan spares idag er hvis man vil op og bruge 10k+ på sin konstruktion. Så kan man pludseligfå nogle helt ekstreme 18-21" der kan sætte de fleste kommercielle sub´s i skammekrogen.

Mvh. l´Blundt

Reflekserne er da ikke andet end trykket fra bagsiden af enheden. Når enheden slår ud, suger reflekserne luft ind, som bliver trykket ud igen, når enheden falder tilbage - det er da hele fidusen i basrefleks.. Se denne video, hvor det tydeligt kan ses, at det halløj, der er sat på refleks-åbningerne, blafrer ind og ud af åbningerne:

http://www.youtube.com/watch?v=O0VBQ0r_0ZY

I et lukket kabinet, vil der opstå undertryk, når enheden slår ud, og overtryk når den falder tilbage, og dette er samme princip som i en støddæmper, og derfor vil bassen i et lukket kabinet være mere veldefineret.

Men ja, det er et spørgsmål om, hvad man er til

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

NitroBlast: Reflekserne er meget mere end trykket fra bagsiden af enheden. Reflekserne fungere nogenlunde som en enhed, bare i et meget begrænset område.
Din video viser ikke at det bare er trykket fra bagsiden af enheden. Sæt et stykke stof eller papir op foran din bassenhed og skru højt nok op, så vil det blafrer lige så meget frem og tilbage.

Desværre kunne jeg ikke finde en god illustration lynhurtigt, men wikipedia kan sikkert forklare det.

I en bassrefleks konstruktion vil der skabes over og undertryk i kabinettet over tuningsfrekvensen for refleksen når enheden bevæger sig ind og ud, præcis ligesom i det lukkede kabinet. Det er derfor man ikke bare laver et hul i kabinettet, men tuner et rør(eller hvad man nu vælger) med bestemt længde og areal, for at opnå et bestemt virkningsområde for refleksen.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

l´Blundt: Der er ikke andet en enheden til at skabe resonans-effekten i reflekserne, og derfor er reflekserne intet andet end trykket fra bagsiden af enheden.. Nåh ja.. Med mindre der sidder en lille trold og skaber sig inde i kabinettet

Jeg har læst følgende: http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex

Og som jeg forstår det, så er bas-refleks intet andet end et spørgsmål om, at hive de nederste frekvenser ud af en enhed, der ikke formår at gengive dem i et lukket kabinet. Desuden underbygger wiki, at bas-reflekserne gør bassen mere upræcis og "boomy" (buldrende) end det, der kan opnåes med en lukket kabinet.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvis man tager den originale J og E fra Snell, samt type C den første, de har alle porten foran. Når man lytter til disse ordentligt opstillet med stoffet på, så kan pga afstemningen ikke spore dem til at være refleks højttalere. Det er lavet så godt, at selvom de også har den forsinkelse et reflekssystem har, er de yderst præcise og impuls villige. Det kan lade sig gøre.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 December 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Blundt har i princippet ret hér, selvom Allanowich osse har en pointe - i praksis kan et reflekssystem godt være meget præcist, og en lukket boks ret upræcis. Men, tager man to bokse med samme følsomhed (helst tæt ved maksimum for størrelsen) og størrelse, og det ene er lukket, det andet refleks, så vil det lukkede være mest præcist, og refleksen gå dybest.

NitroBlast, i en reflekskonstruktion vil enheden og luften i porten bevæge sig i takt omkring resonansen - når enhedens membran bevæger sig fremad og skubber til luften foran, vil luften i porten osse bevæge sig ud af boksen! Det skyldes, at enheden ikke bare puffer luften frem & tilbage i dette frekvensområde, nej, den anslår resonansen. Det medfører, at trykændringerne i boksen bliver meget store, hvilket igen fører til, at membranens bevægelser reduceres kraftigt, typisk til 1/4 omkr. refleksboksens Helmholzresonans.

Det er præcis derfor, at refleksbokse i form af konstruktioner med en såkaldt slaveenhed (der i realiteten fungerer præcis som en port, blot med et nødvendigt større areal) er så populære i kompakte subwoofere - ellers kan de enheder, der i praksis er plads til, ikke flytte den fornødne mængde luft.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

mollecon: Resonansen skal opbygges af enheden, og dette tager nogle svingninger / hertz at opnå. Den tid det tager fra at enheden sættes i bevægelse, og indtil resonansen i refleksen er opbygget, der vil frekvensafgivelsen være upræcis. Og igen; Når enheden falder i hvile, så vil den opbyggede resonans fortsætte et par hertz, hvilket påvirker enheden samtidig med, at der afgives "falsk frekvens".

Princippet kan sådan set sammenlignes med en elektrisk kondensator, der først skal lades, før den kan yde, og når den er ladet, så vil den yde et stykke tid efter, at opladningen standses - altså med en smule forsinkelse.

Hvis bas-refleks var den perfekte løsning til præcis gengivelse af lave frekvenser, så kan man undre sig over, at de fleste high-end subwoofere, der henvender sig til privat brug, som regel er lavet med lukkede kabinetter..

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at enheden 'driver' resonansen, ingen tvivl om det. Jeg har nu ikke hørt, at refleksbokse var sløve m.h.t. at starte, det er som regel evnen til at stoppe, der klages over.

Jeg véd ikke af, at jeg skulle have udnævnt noget kabinetprincip til 'perfekt' i nogen henseende. Jeg påpeger bare, at der altid skal indgås nogle kompromisser - det være sig omkr. pris, boksstørrelse, frekvensområde etc. Personligt ville jeg nok foretrække lukkede bokse (eller akustisk ventil) til musik, medens jeg nok sagtens kunne leve med en refleksboks til surroundbrug.

High end subs får ofte 'lov' til at være forholdsvis store, og så er der jo plads til begejstring i form af større enheder & amps - og større pris.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Spændende debat:)

Jeg er enig med indlægget omkring DIY. Glansen er gået lidt af det mht økonomien i det.

Selv med subs kan det være vanskeligt at slå finish, kvalitet og output på subs fra fx SVS og XTZ.

Jeg har selv valgt at bygge 2 18" subwoofers med pro amps spændt for. Inden jeg er færdig (har en enhed på vej fra USA - LMS ultra) ender mine 2 subwoofers i ca 20k. Jeg tør ikke spå om hvad der kan matche dem, men der er ikke langt til fx to stks SVS PB13 ultra som virkelig er en god subwoofer.

Fordelen med DIY, specielt til subs er, at du kan bygge en KÆMPE kabinet! og dermed få helt vanvittig output til relativt få penge.

Jeg foretrækker også selv lyden fra et lukket kabinet hvad angår subs uden, at kunne give en helt konkret korrekt forklaring på det. Integrationen med mine fronter, samt punchen blev væsentlig bedre med min DIY lukket sub. Dermed ikke sagt at der ikke findes helt fantastiske basrefleks subs, fordi det gør der bestemt:)

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 December 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Efter mange timers research på nettet og læsning på fora etc. besluttede jeg mig, for nogle år siden, for at bestille en SVS SB12-Plus uden at ha' hørt den. Alle folk skrev jo om SVS. Når man køber på nettet er risikoen jo ikke så stor p.g.a. den udvidede returret. Jeg var himmelhenrykt over lyden og det løft den gav det samlede lydbillede. Helt vildt! Jeg betegner det stadig som mit bedste hifi-køb og glæder mig dagligt over den. Jeg valgte netop også en lukket konstruktion p.g.a. hurtigheden.

Finishen er desværre tarvelig, med en rigtig dårlig vinyl. Men nu har jeg købt noget zebrano finér som jeg vil lægge på og derefter højglanslakere med skibslak (når tiden engang tillader det, suk).

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 20 December 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

l´Blundt skrev:
Dette passer jo så ikke helt. Reflekserne begrænser jo netop enhedens udslag
omkring afstemningen og over fungere den som en lukket konstruktion. Under afstemningsfrekvensen vil enheden til
gengæld være unloaded og ikke have modstanden fraluften i kabinettet, og derfor kunne "blafre" frit.Og så er bassen fra
reflekserne jo ikke bare trykket fra bagsiden af enheden, men derimod luft i refleksen der resonere.Det andet vil jeg ikke
kommentere da det vist mest er baseret på præferencer.Men til trådstarter, der er jo nok en grund til at de helt store
højttaler-systemer tit er bassrefleks. Så der er ikke et entydigt facit på det med åben kontra lukket højttaler.Mht. selvbyg så
er min opfattelse at der hvor der kan spares idag er hvis man vil op og bruge 10k+ på sin konstruktion. Så kan man
pludseligfå nogle helt ekstreme 18-21" der kan sætte de fleste kommercielle sub´s i skammekrogen.Mvh. l
´Blundt

Reflekserne er da ikke andet end trykket fra bagsiden af enheden. Når enheden slår ud, suger reflekserne luft ind, som
bliver trykket ud igen, når enheden falder tilbage - det er da hele fidusen i basrefleks.. Se denne video, hvor det tydeligt kan
ses, at det halløj, der er sat på refleks-åbningerne, blafrer ind og ud af åbningerne:

http://www.youtube.com/watch?v=O0VBQ0r_0ZY

I et lukket kabinet, vil der opstå undertryk, når enheden slår ud, og overtryk når den falder tilbage, og dette er samme
princip som i en støddæmper, og derfor vil bassen i et lukket kabinet være mere veldefineret.

Men ja, det er et spørgsmål om, hvad man er til

Haha. Ja hvis det fungrede sådan ville det bare være p***e smart Det ville jo betyde at du har et bidrag fra porten i
modfase med det signal fra enheden - og hvordan er det nu lige når man adderer 2 signaler som er 180 grader ude af fase??
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Haha. Ja hvis det fungrede sådan ville det bare være p***e smart Det ville jo betyde at du har et bidrag fra porten i
modfase med det signal fra enheden - og hvordan er det nu lige når man adderer 2 signaler som er 180 grader ude af fase??

Man kan forsøge at forklare noget på en simpel, forståelig måde, men så kommer der en flok perfektions-bøller og gør det hele så utroligt avanceret, at det vildleder mere end det vejleder

Hvad angår det med inverterede faser, så kommer det meget an på, om de sendes afsted med hinanden eller mod hinanden. I det første tilfælde, vil de interferere med hinanden, og i det andet tilfælde vil de ophæve hinanden, når de mødes.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej
Mine subs og mine front har Reflex port på fronten.
Lige meget hvor hårdt jeg belaster dette system høre jeg ingen mislyde fra port.
Ang subs. Synes jeg ordet sub er blevet misbrugt udvasket gennem tiden.
Man kan i dag købe såkaldte subs der intet har med begrebet sub at gøre.
Alt for mange kompromis. En sub må helst ikke fylde Heller ikke kunne ses i stuen.
Efter min mening er der kun en vej frem.
Stor enhed, stort kabbinet. Masser af strøm. Og frem for alt Musik/film der indeholder de dybe toner.
V.H
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Er boksen stor, kan porten osse blive det, og så skal der meget til, før der opstår mislyde. Når slaveenheder er så udbredte i mindre subs der går dybt, er det netop fordi, der ikke er plads til en ordentlig størrelse port.

Små subs kan godt levere en fin lyd, men de kræver de meget effekt, og vil under alle omstændigheder komme til at lide under en eller anden form for dynamikbegrænsning. Store bokse, stort membran- og evt. portareal er svært at slå.

Perfektionsbøller???

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 December 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Interessant drejning. Nu tror jeg at jeg efterhånden må være gået væk fra DIY.

For det første bliver det ikke et projekt til 10k+ som nævnt herinda var hvor det begyndte at kunne betale sig.

For det andet, så må man da godt kunne se min sub men den skal altså holdes under 1m3 så det må nok blive noget købt noget.

Nu snakker i dog en del om åben vs lukket og jeg tænkte på om der var nogle alternativer i prisklassen som også havde lyden med sig som var helt lukkede? Sammenlignet med http://www.danstv.dk/shop/xtz-99w12-16-3785p.html

Eller bare generelt konkurrenter i den prisklasse. Tager nok et smut i hifi-klubben her henover julen.

Til top Vis Uldar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uldar

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Uldar skrev:
Interessant drejning. Nu tror jeg at jeg efterhånden må være gået væk fra DIY.

For det første bliver det ikke et projekt til 10k+ som nævnt herinda var hvor det begyndte at kunne betale sig.

For det andet, så må man da godt kunne se min sub men den skal altså holdes under 1m3 så det må nok blive noget købt noget.

Nu snakker i dog en del om åben vs lukket og jeg tænkte på om der var nogle alternativer i prisklassen som også havde lyden med sig som var helt lukkede? Sammenlignet med http://www.danstv.dk/shop/xtz-99w12-16-3785p.html

Eller bare generelt konkurrenter i den prisklasse. Tager nok et smut i hifi-klubben her henover julen.

Der er ingen tvivl om, at du får "most bang for the buck" med en åben konstruktion. Af lukkede konstruktioner, er der den B&W ASW610, som jeg har omtalt, til ~4500,- Desuden er der Monitor Audio BXW10 til samme pris. ASW610 går dog efter sigende ned til 20Hz, hvorimod BXW10 "kun" når ned omkring 27hz.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_a sw610_subwoofer_satin-sort.htm

http://www.monitoraudio.co.uk/products/bronze-bx/bxw10/speci fication

http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=43& amp;product_number=1046171

Hvis du primært skal bruge din sub til film, techno, rock, pop mv., så ville jeg nok smide 3200,- efter XTZ'en.

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 December 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Ja altså herinde får B&Ws sub jo rosende ord med på vejen :D

http://www.whathifi.com/Review/BandW-ASW610/

Men de har så heller ikke anmelt xtz'en :D Tror valget står mellem de to nu.

Til top Vis Uldar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uldar

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er spændt på at høre, hvad du vælger (og hvorfor), så husk at vende tilbage med dit valg i dette emne :)

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes