| Sendt: 19 Juli 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krog.
Jeg har spillet på C12/M12 i en periode på et par år. Det er dog efterhånden nok en 5-6 års tid siden jeg solgte det. Så der er dels problemet med den akustiske hukommelse, og mine krav har også ændret sig gennem de senere år. Jeg kan dog huske at jeg var ganske glad for det sæt, og ja, de passer naturligvis godt sammen. Jeg solgte mit sæt til en vens ven, og han er så vidt vides også stadig meget glad for det (Men han er ikke hifi freak).
C12 ses sjældent på det danske marked. Hvis du finder en hærget een som virker til 500 er du heldig. Selv ville jeg nok max give et sted mellem 1500 og 2000 for et velholdt eksemplar. Til 2000 så vil jeg mene at du skal være topmotiveret for at give så meget. De ses undertiden på ebay til rimelige priser.
Den senere C120 som har flere features og var billigere er IKKE et alternativ. Den er langt ringere, både i byggekvalitet og lyd.
Et muligt alternativ kunne være en Onkyo P308. Den er ordenligt lavet, og lyder i forhold til dens relativt beskedne pris (Max 1500 for en flot een) ganske fornuftigt. Så vidt jeg husker lød P308/M12 faktisk bedre end C12/M12.
Andre forslag til forforstærker kommer i høj grad an på om du spiller vinyl. Der er masser af udemærkede halvgamle preamps som ikke har riaa til fornuftige priser. Hvis det skal være Luxman så kunne en C300 også være en mulighed, den er dog desværre også ret sjælden, særligt hvis den både skal være ok og nogenlunde billig. Jeg ville som sagt undgå de billige Luxman preamps, efter min mening er C120, C 02 og C 03 noget ragelse. Du bør også undgå Luxman 5C50. Den er toplækker, men lyden er altså ret kedelig, særligt på riaa indgangen. Jeg husker Avance Z 502 (Den hed Luxkit i de fleste lande hvor den blev leveret som byggesæt, her i landet blev de dog solgt færdigtbyggede under Avance navnet) som rimeligt vellydende. Hvis du kan finde een er den sikkert billig, men den er i modsætning til det meste andet Luxman ikke lækker.
Mvh. Lars.
|