Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstærker til Luxman M-12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg er den heldige ejer af en Luxman M-12 effektforstærker, og går nu med tanker om at finde den matchende forforstærker Luxman C-12.

Da de to jo er lavet som et sæt må man vel også antage de er afstemt til hinanden og burde lyde godt sammen. Det er bare altid rart at høre lidt erfaring fra folk der har haft apparaterne!

Så hvis der er nogen der har erfaring med C-12, M-12 eller sættet sammen, hører jeg meget gerne fra jer
Derudover vil jeg gerne spørge hvad jeg bør betale for sådan en svend?

(...Jeg har dog på fornemmelsen at det kan blive vanskeligt at finde en C-12.)

Så giv endelig også andre forslag til forforstærkere der ville matche en M-12.
(af højttalere bruger jeg Pioneer HPM-110)

Med venlig hilsen, og go' søndag!
Krog
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hej Krog.

Jeg har spillet på C12/M12 i en periode på et par år. Det er dog efterhånden nok en 5-6 års tid siden jeg solgte det. Så der er dels problemet med den akustiske hukommelse, og mine krav har også ændret sig gennem de senere år. Jeg kan dog huske at jeg var ganske glad for det sæt, og ja, de passer naturligvis godt sammen. Jeg solgte mit sæt til en vens ven, og han er så vidt vides også stadig meget glad for det (Men han er ikke hifi freak).

C12 ses sjældent på det danske marked. Hvis du finder en hærget een som virker til 500 er du heldig. Selv ville jeg nok max give et sted mellem 1500 og 2000 for et velholdt eksemplar. Til 2000 så vil jeg mene at du skal være topmotiveret for at give så meget. De ses undertiden på ebay til rimelige priser.

Den senere C120 som har flere features og var billigere er IKKE et alternativ. Den er langt ringere, både i byggekvalitet og lyd.

Et muligt alternativ kunne være en Onkyo P308. Den er ordenligt lavet, og lyder i forhold til dens relativt beskedne pris (Max 1500 for en flot een) ganske fornuftigt. Så vidt jeg husker lød P308/M12 faktisk bedre end C12/M12.

Andre forslag til forforstærker kommer i høj grad an på om du spiller vinyl. Der er masser af udemærkede halvgamle preamps som ikke har riaa til fornuftige priser. Hvis det skal være Luxman så kunne en C300 også være en mulighed, den er dog desværre også ret sjælden, særligt hvis den både skal være ok og nogenlunde billig. Jeg ville som sagt undgå de billige Luxman preamps, efter min mening er C120, C 02 og C 03 noget ragelse. Du bør også undgå Luxman 5C50. Den er toplækker, men lyden er altså ret kedelig, særligt på riaa indgangen. Jeg husker Avance Z 502 (Den hed Luxkit i de fleste lande hvor den blev leveret som byggesæt, her i landet blev de dog solgt færdigtbyggede under Avance navnet) som rimeligt vellydende. Hvis du kan finde een er den sikkert billig, men den er i modsætning til det meste andet Luxman ikke lækker.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Kanon godt svar, det kan jeg bruge til noget!
specielt også rart at vide hvad man bør styre uden om.. det er nemt at gå i en "Luxman fælde" da det meste ser ud som kvalitet og jeg nok ikke får mulighed for at prøve på forhånd..men opgraderingen skulle jo nødigt blive en nedgradering
Interessant at du finder p308eren bedre end C12eren til formålet.. Jeg vil prøve og kigge efter begge modeller.

mvh. Krog

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Flere forslag modtages meget gerne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes