| Forfatter |
|
jensebhansen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
For et lille stykke tid siden brændte min klasse-A forstæker bas-/mellem-tone enheden i den ene af min B&W Matrix 805'ere af. Det giver så umiddelbart to problemer:
1) Kan der skaffes nye enheder til min B&W højrttalere?
2) Hvorfor var det nu lige at den enhed brændte af i første omgang?
I først omgang så vil jeg bekymre mig om 2, for det giver ikke meget mening at lede efter nye enheder, hvis forstærkeren er defekt, så er det muligt vha. et multimeter at måle sig frem til om den ene kanal på forstærkeren er stået af?
På forhånd tak for hjælpen.
Jens
|
| Til top |
|
| |
musiklab Branchemedlem

Musik Lab Danmark
Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- bare tænd den ( uden højtalere tilsluttet !) og se om der er jævnspænding på den udgang. for at brænde enheden af skal der nok være mere end 10V - MEN du kan jo også have spillet for højt ... et billigt multimeter fra Harald Nyborg kan vise det. de har også et forbavsende godt digital meter til ca 120,-kr!!!
hvis der er jævnspænding på udgangen , må du regne med at udgangstrinet er stået af.
hvad hedder forstærkeren ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Tak for tippet - det vil jeg checke med mit multimeter, som godt nok er fra Biltema :-) Jeg var ikke til stede da, det skete, så der er lidt svært at vurdere om der er blevet spillet for højt, men plejere det så ikke typisk at være diskanten der står af først (hvilket den jo selvfølgelig også godt kan være).
Forstærkeren er en L'Audiophile Le Classe A, og den har tidligere været årsagen til at jeg skulle have nye højttalere. Den gang for snart 10 år siden mener jeg at det var udgangstransistorene, der var stået af. Nogen der kender et fornuftigt og seriøst sted, hvor jeg eventuelt kunne få forstærkeren serviceret?
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen
Så fik jeg målt.
Med forstærkeren tændt uden noget indgangssignal, så siger begge udgang ca. 0V (eller 0,02V, men det er nok indenfor multimeteres måleusikkerhed). Når forstærkeren fødes med et indgangsignal, så er der ca. 0,25V på begge udgange.
Det kunne umiddelbart tyde på at for forstækeren har overlevet - eller?
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
det lyder som om der er røget DC strøm genem systemet men vorfra ved jeg ikke, prøv og få din forforstærker målt i genem og cd.
har selv haft problemet fra en forforstærker rør vor jeg fjærnet et par kondensator efter røret og det skal man ikke gøre for så kommer der DC strøm ud i forstærkeren men den overlevede men højttalerne røg kun diskandten overleved da der er en kondensator der tager DC strømmer vis den er stor nok
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
det lyder som om der er røget DC strøm genem systemet men vorfra ved jeg ikke, prøv og få din forforstærker målt i genem og cd.
|
|
|
Hej jensebhansen, har du haft din computer koplet på dit audioanlæg,det er et ret så velkedt fænomen at udtaget fra en PC til et audioanlæg kan giver problemer !...
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Guldtuborg
Ja, det kan godt tænkes at der har været en labtop forbundet på det tidspunkt - det er efterhånden noget tid siden, så der er lidt svært at huske. Alternativt har der været en iPod forbundet (forhåbentlig bliver jeg ikke black-listet for at indrømme at have forbundet en iPod til en klasse A-forstærker).
Er der nogen måde måde hvorpå man kan undgå at PC'en brænder ens højttaltere af? Har iPod'en sammen uheldige "egenskab"?
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville gøre kort process og få sat forstærkeren på et scop . v. 100 - 1kHz - 10kHz - og lave fuld udstyring m. dummyload. Så kan man jo se, hvordan dyret skaber sig og udelukke, om der lusker sig firkanter ind ved mellemtonenfrekvenserne.
Kan jo også være, at man bare har spillet for højt?
Kan jo også være, at den bemeldte enhed har været defekt eller delefiltret i højttaleren har været defekt, så frekvenser under mellemtoneregistret fiser med ud i mellemtonen - det er set før..
Hvis du måler ca. 0V dc på begge udgange i "tomgang" - så er der i hvert fald ikke noget i dén måling, som kan pensionere en mellemtone. Samtidig fortæller DC-målingen her, at vi er tæt på at have en meget rask forstærker v. "tomgang".
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensebhansen skrev:
Er der nogen måde måde hvorpå man kan undgå at PC'en brænder ens højttaltere af? Har iPod'en sammen uheldige "egenskab"? nej
Mvh Jens |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Jeg ville gøre kort process og få sat forstærkeren på et scop . v. 100 - 1kHz - 10kHz - og lave fuld udstyring m. dummyload. Så kan man jo se, hvordan dyret skaber sig og udelukke, om der lusker sig firkanter ind ved mellemtonenfrekvenserne.
Kan jo også være, at den bemeldte enhed har været defekt eller delefiltret i højttaleren har været defekt, så frekvenser under mellemtoneregistret fiser med ud i mellemtonen - det er set før..
Hvis du måler ca. 0V dc på begge udgange i "tomgang" - så er der i hvert fald ikke noget i dén måling, som kan pensionere en mellemtone. Samtidig fortæller DC-målingen her, at vi er tæt på at have en meget rask forstærker v. "tomgang".
Vh
Freddy
|
|
|
Bemærk at han skriver bas-/mellem-tone enheden. Det er en 2-vejs højttaler, så vi kan godt udelukke delefilteret.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
fredmarantz skrev:
|
Vh
Freddy
|
|
|
Bemærk at han skriver bas-/mellem-tone enheden. Det er en 2-vejs højttaler, så vi kan godt udelukke delefilteret. |
|
|
kondensatoren til diskandten kan godt lidt skade vis det er DC strøm der er feset i genem systemet, så dem skal man lige måle igenem og se om de holder værdien, vis de ikke har den værdig de skal have så skal der nye til
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Stanley skrev:
|
Bemærk at han skriver bas-/mellem-tone enheden. Det er en 2-vejs højttaler, så vi kan godt udelukke delefilteret. kondensatoren til diskandten kan godt lidt skade vis det er DC strøm der er feset i genem systemet, så dem skal man lige måle igenem og se om de holder værdien, vis de ikke har den værdig de skal have så skal der nye til
|
|
|
|
|
|
Det er korrekt, men tråden handler om hvad der kan være årsagen til at bas/mellemtoneenheden er defekt. Som svar på det spørgsmål, kan vi udelukke delefilteret.
Ps. Selvom vi er enige vil jeg helst ikke citeres for noget jeg ikke har skrevet. Vil du ikke godt skrive nedenunder citater istedet for at tilføje noget til det du citerer mig for at sige. 
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
fredmarantz skrev:
|
Vh
Freddy
|
|
|
Bemærk at han skriver bas-/mellem-tone enheden. Det er en 2-vejs højttaler, så vi kan godt udelukke delefilteret.
|
|
|
Ja- det havde jeg lige overset - sorry!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
musiklab Branchemedlem

Musik Lab Danmark
Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
med nul komma eet eller andet på udgangene ville jeg prøve forstærkeren med en anden ( billig) højtaler Har du prøvet at se på højtaler enheden - man kan somme tider se hvordan den er død. det kan jo være af alderdom ( eller træthed)
jeg har hørt om tilfælde hvor der kan være selvsving i forstærkeren hvis HT kabel og forstærker ikke kan li hinanden - det kan nemt tage pippet fra mange forstærkere- og diskanter - der er en del der ikke har taget højde for alle de sære kabler der findes.
|
| Til top |
|
| |