Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nyt anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg er ganske ny når det gælder hifi, og har derfor læst en hel masse på dette forum.

Sådan som det nu ser ud, ønsker jeg mig en brugt Dali højtaler til under 4000,- sættet, samt en kraftig Nad forstærker. Stereoen skal kunne spille højt med en god dyb præcis bas, samt skal også kunne fungere som allround-højtaler.

Har læst lidt om at Dali Evidence 870 skulle være en af de bedste af billig-klassen. Ser at de er 4 Ohm. Hvad betyder dette i praksis når man skal ud og vælge forstærker? Tænker på en NAD 2700, hvor du får meget for en billig penge. 870, hvis jeg har fået det rigtig med mig, er en 3-vejs 2*8" højtaler, som spiller neutralt og med en god dyb bas, som ikke buldrer og dominerer det samlede lydbillede. Korrekt?
Hvad bør jeg maks betale for en funktionel 2700, og hvad skal jeg være obmærksom på, når jeg skal se på en brugt?

Ved der findes mange preamps, men skal jo gerne ha fundet mig en model, som i fremtiden har mulighed for 2 pre-out til f.eks. bi-amp, eller køre 2 stk. 2700, som Monoblokke.
Hvad var det lige der skete med impedansen når man brokobler er forstærker? Og hvorfor får den pludselig 400 Watt i 8 Ohm og ikke 2 * 150 = 300 Watt? Er det farligt at køre en Dali Evidence 870 (4Ohm) med Nad 2700 forstærkeren?

Mange spørgsmål, men er meget spændt på at få dem besvaret!
Til top Vis troelskc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskc

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 November 2010 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå noget andet, nemlig disse Elac højtalere hos Vassago: http://www.vassagohifi.com/products/2nd_hand__demo/elac_122_ jett.html

eller disse TNT: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=172473

Efter min mening langt bedre end Dali'erne....

Som effektforstærker vil jeg foreslå disse:

Tact effekt: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=172627

Bertram Ice effekt: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=172252

Holfi: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=171327

EAR Ice effekt: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=170199

Ice forstærkerne har rigeligt effekt... og både Tact og Holfi bør også være tilstrækkeligt

Brokobling giver teoretisk en 4 dobling af effekten, og ikke en fordobling. Som jeg erindrer det, så er det n fordobling fordi forstærkere kun skal føde en kanal og en fordobling fordi højtalerens impedans halveres set fra den brokoblede forstærkers side. Nad 2700 bør ikke have problemer med en 4 ohms højtaler.

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tak for fyldigt svar!

Har du selv prøvet Dali Evidence 870 f.eks.? Hvordan er bassen i de du henviser til? TNT-en er jo kun 2*6,5" enheder. Vassagohifi.com ser MEGET useriøs ud?!

Ønsker en udbredt tilgængelig amp, så jeg altid kan købe en til, hvis jeg må ha mere effekt. Også fordi det er lettere at sælge dem igen osv. NAD kender alle jo til. De du har henvist til, ser jo ikke ud til at være særlig kendte. Hvilke argumenter har du mod NAD?

Er dette korrekt: En højtaler er opgivet til 4 Ohm. Ser forstærkeren den da som 2 Ohm, når ampen er brokoblet?

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet Dali 870, men jeg har hørt Elac og her er bassen præcis og kontrolleret. Samtidig har de en diskantenhed der langt bedre end Dali's. Det samme gælder også TNT'en, omend det er en ældre version end den jeg har linket til, som jeg har hørt. De kan spille rigeligt højt efter min mening. Spørg om ikke du kan få dem demonstreret. Elac kan helt sikkert demonstreres, måske lånes, Vassago er en velrennomeret highend forhandler, så dem kan du trygt kontakte. Hvis du efter at have hørt dem stadig foretrækker Dali, så er det selvfølgelig dem du skal købe...

Holfi'en er iøvrigt et godt match til Elac'en.

Vedr. højtalerimpedans, så er det er som jeg har forstået teorien bag brokobling. Men hvis forstærkeren er specificeret til at kunne håndtere 4 ohm brokoblet, så er det intet problem i praksis.

Mit anlæg...

troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Dali Evidence SE-serien har diskanter fra Helicon-serien! De må da være noget værdt? http://www.hifi4all.dk/avguide/detaljer.asp?id=86&titel= Dali+Evidence+870+SE

Nogen som ved om den normale Evidence 870 har samme diskanter som 870 SE?

Efterlyser erfaringer fra flere personer i denne tråd.

Møffe-manden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 November 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

troelskc skrev:

Vassagohifi.com ser MEGET useriøs ud?!

Men der tager du så ufatteligt meget fejl. Vassago er nok en af de mest respekterede hifi forhandlere i danmark.

Bare fordi at hans hjemmeside ikke er ultra moderne, betyder det ikke at han ikke ved hvad der er godt.

Tag nu hifiklubben. De har en flot hjemmeside og pæne butikker. Men personalet er jo de mest uvidende der findes inden for branchen. Så lad dig endelig ikke snyde.......

Til top Vis Møffe-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe-manden

troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Ok. Tak for info om vassagohifi.com. Har du kun 1 butik i DK (Odense)?
Bor i Holstebro, så der er jo godt og grundig langt at køre.

Mbull, hvor kraftig er bassen i de Elac 122 højtalere du henviser til? Er det 6" eller 8" enheder? Må nemlig ha en højtaler som spiller god kraftig bas, hvor jeg ikke trænger en sub i første omgang.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

troelskc skrev:
Ok. Tak for info om vassagohifi.com. Har du kun 1 butik i DK (Odense)?
Bor i Holstebro, så der er jo godt og grundig langt at køre.

Mbull, hvor kraftig er bassen i de Elac 122 højtalere du henviser til? Er det 6" eller 8" enheder? Må nemlig ha en højtaler som spiller god kraftig bas, hvor jeg ikke trænger en sub i første omgang.

Det er 6" enheder og i det kabinet rækker de ganske langt ned, se specs. her: http://www.elac.com/en/tests/showid.php?64

Spørgsmålet er nok snarere hvad du mener med "god kraftig bas" og det kan kun afklares ved et lyt om bassen er, som du ønsker. Placeringen af højtalerne påvirker dette ganske væsenligt, men du slipper nok ikke for at tage køreturen og lytte med egne ører.

Vær opmærksom på, at Jet diskanten er god, men afslørende og stiller derfor krav om god forstærker. Holfi'en som jeg linkede til ovenfor er et rigtig godt match i det prisleje. Men jeg har set vassago også har en Rega Maia 3 og en Roksan Caspian som du kan prøve at lytte til hvis du tager turen.

Mit anlæg...

troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Vil gerne købe brugt, så leder lidt efter nogen højtalere som er let tilgængelige.Dali er jo en god højtaler der.

Nogen som har erfaringer med højtalere fra Dynaudio, KEF, System Audio, Dali, B&W, i prisklassen 2-6000,- ? Jeg er virkelig interesseret i at høre fra folk som har erfaringer med disse brands, som jeg ved er let tilgængelige.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 November 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

Jeg har ikke prøvet Dali 870, men jeg har hørt Elac og her er bassen præcis og kontrolleret. Samtidig har de en diskantenhed der langt bedre end Dali's. Det samme gælder også TNT'en, omend det er en ældre version end den jeg har linket til, som jeg har hørt. De kan spille rigeligt højt efter min mening. Spørg om ikke du kan få dem demonstreret. Elac kan helt sikkert demonstreres, måske lånes, Vassago er en velrennomeret highend forhandler, så dem kan du trygt kontakte. Hvis du efter at have hørt dem stadig foretrækker Dali, så er det selvfølgelig dem du skal købe...

Vedr. højtalerimpedans, så er det er som jeg har forstået teorien bag brokobling. Men hvis forstærkeren er specificeret til at kunne håndtere 4 ohm brokoblet, så er det intet problem i praksis.

Hvordan i alverden kan du udtale dig om Dalien, når du ikke har hørt den
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
mbull skrev:

Hvordan i alverden kan du udtale dig om Dalien, når du ikke har hørt den

Det var da ikke særligt svært  

Nu nævner jeg Elac højtaleren fordi jeg mener den er super god til prisen. Og at dens Heil diskant er bedre end diskanten i Dali fastholder jeg, uanset om jeg har hørt den specifikke model eller ej. Heil enheden er bedre en de fleste domer i markedet, efter min mening.

Mit anlæg...

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 29 November 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Det er da en mærkelig holdning at have, man kan da ikke udtale sig om noget man ikke har hørt, og fordi du mener at Elac er bedre, er det jo ikke sikkert at andre syntes det. Jeg kan jo heller ikke sige at Elac lyder dårligere end Dali når jeg ikke har hørt dem

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Det er da en mærkelig holdning at have, man kan da ikke udtale sig om noget man ikke har hørt, og fordi du mener at Elac er bedre, er det jo ikke sikkert at andre syntes det. Jeg kan jo heller ikke sige at Elac lyder dårligere end Dali når jeg ikke har hørt dem

Tja, jeg synes ikke at der er noget underligt i at give et par forslag til højtalere som jeg selv synes er gode, uanset om jeg har hørt de Dali som først var i tankerne. Ingen kan høre alt og personlig smag er umuligt at tage højde for.

I den sidste ende bør ens egne øre afgøre valget, ikke hvad alle andre synes, uanset om "andre" så har hørt det hele og har modsat holdning!

Mit anlæg...

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

troelskc skrev:
Vil gerne købe brugt, så leder lidt efter nogen højtalere som er let tilgængelige.Dali er jo en god højtaler der.

Nogen som har erfaringer med højtalere fra Dynaudio, KEF, System Audio, Dali, B&W, i prisklassen 2-6000,- ? Jeg er virkelig interesseret i at høre fra folk som har erfaringer med disse brands, som jeg ved er let tilgængelige.

Jeg har haft Dynaudio over flere omgange og varm anbefale mærket. Meget præcis bas og ren diskant. Er samtidig en let belastning for forstærkeren. De ældre modeller er generelt lidt lysere i lyden end de nyere modeller.

System Audio har jeg også prøvet, også et godt mærke. Anvender som regel forholdsvis små basenheder for at få en hurtig gengivelse. Giver meget for pengene, også som nyt.

De øvrige har jeg ikke selv ejet, men er alle mærker med et glimrende ry. Prøv evt. at se om du kan finde et godt tilbud og så google modellen for test på nettet.

Mit anlæg...

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 November 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Som ny i hifi faget skal du gøre dig selv den tjeneste at komme ud og lytte til noget forskelligt. Se hvad der er af hifi butikker i dit område også nogle af de mere useriøse som Fona og expert, og se hvad der er af lyd i forskellige prisklasser. På den måde får du også et indblik i hvad du selv sætter pris på af lyd, og du får mulighed for at få nogle samtaler med andre folk omkring hifi hvilket kan sætte nogle tanker i gang ang. dit næste køb.

Jeg ville aldrig give så mange penge for noget, uden at have været ude og fysisk studeret hvad markedet tilbyder. Der er mange spørgsmål i dit første indlæg, og ting som jeg står uforstående overfor. Bl.a. hvorfor du vil parrer en af Dali's dyrere højttalere med en halvbillig gammel NAD forstærker? Samtidig kan man ikke komme udenom at størrelsen af højttaler, samt størrelsen af enhederne i højttaleren hænger sammen med størrelsen af ens lytterum, og det er en ting som slet ikke er blevet nævnt ovenfor så vidt jeg kan se.

Det er klart at Dali 870 vil være én af de bedste højttalere i dens klasse, hvis de lydidealer den giver og størrelsen passer perfekt til ens lytterum og lydfilosofi. Derimod vil højttaleren hurtigt grænse sig til det uacceptable hvis lytterummet er under 12 kvm. Her skal der altså en anden højttaler på banen og dermed er Dali 870 en dårlig højttaler i prisklassen.

Derfor vil jeg klart anbefale dig at tage ud og lytte dig frem, læs evt. lidt omkring hifi generelt og få dine egne erfaringer og lytteindtryk. Jeg siger ikke at du nødvendigvis skal købe det du hører, bare finde ud af hvad god lyd er for dig, og hvordan du på den billigste og bedste måde kan opnå det. Det er meget fint at spørge folk herinde hvad de mener er det bedste i et givent prisleje, men det vil altid være subjektive udsagn som kun til en hvis grad er brugbare. Samtidig kommer man også let ud for at folk udtaler sig om noget de ikke ved noget om, f.eks som mbull, der fortæller at diskanten i en given højttaler er bedre end den i en anden, uden at have hørt begge. Disse ting slipper man let for ved selv at bedømme hvad der i ens egne øre er bedst.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Samtidig kommer man også let ud for at folk udtaler sig om noget de ikke ved noget om, f.eks som mbull, der fortæller at diskanten i en given højttaler er bedre end den i en anden, uden at have hørt begge. Disse ting slipper man let for ved selv at bedømme hvad der i ens egne øre er bedst.

Nu har jeg selv ejet højtalere med Heil diskant og jeg har ejet/hørt tilstrækkeligt med højtalere med domediskanter til, at jeg faktisk ved hvad taler om  Men min mening er egentlig uinteressant, svaret finder trådstarter kun ved selv at lytte til Elac'erne.

Bortset fra det, er dit indlæg glimrende

Mit anlæg...

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 29 November 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror godt du kan glemme at forklare ham hvad vi mener Ascari, der er hvis også så meget sne der ovre på øen, så det er nok det der er galt

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Møffe-manden skrev:

troelskc skrev:

Vassagohifi.com ser MEGET useriøs ud?!

Men der tager du så ufatteligt meget fejl. Vassago er nok en af de mest respekterede hifi forhandlere i danmark.

Bare fordi at hans hjemmeside ikke er ultra moderne, betyder det ikke at han ikke ved hvad der er godt.

Tag nu hifiklubben. De har en flot hjemmeside og pæne butikker. Men personalet er jo de mest uvidende der findes inden for branchen. Så lad dig endelig ikke snyde.......

Selv i Hifiklubben er der faktisk folk som ved hvad de taler om. Pas på med at generalisere

troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle de fine svar! Det var glædeligt at der kom lidt liv i tråden!

#Ascari det var virkeligt nyttig visdom du kom med der! Jeg leder dog efter andre butikker end Hifiklubben, ikke fordi de ikke ved hva de taler om, men for at få et bredere udvalg af mærker. Nu var der en der nævnte Fona og Expert, men findes der ikke andre udbredte "hifi"-butikker i det ganske danske juleland? Den halvgamle NAD forstærker (2700), tænkte jeg på at købe fordi den ikke koste alt mulig og jeg fik en hel del watt at gå på. Mener du da at lyden i en sådan er direkte dårlig pga. den er halvgammel?

Jeg kommer nok til at bosætte mig på et kollegieværelse de næste 3 år, så derfor bør jeg nok købe mig en mindre højtaler? Lidt svært at sige til folkene i butikken at jeg gerne vil høre disse højtalere i et 12 kvm stort rum. Har set mig varm på System Audio, da de er elegante og har mange enheder, (tror at de kan spille højt). Selvom jeg skal bo på et lille værelse, ønsker jeg stadig en solid bas, til dance, trance og hip-hop osv. Ikke at jeg skal spille mit lille rum op til fest, men alligevel så bassen kan fornemmes. Ville en XTZ sub ikke være en god match til et par SA højtalere?

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 November 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Ville personligt ikke købe en gulvhøjttaler til 12m2. Det ville bare være svært at få plads til bag og side væge, har lidt svært ved at se hvordan men får det til at gå op med seng evt. skrivebord og anlæg på 12 m2.

Prøv nu at lytte til noget 2vejs nu hvor du skal omkring, mange er blevet positivt overrasket over hvad en 2 vejs højttaler kan klare.

Jeg kan ikke komme med mange forslag til hvad spændene en 2vejs højttaler der kan tåle lidt tæsk og som ville gå godt på 12m2 er. Men jeg kan fortælle at for et par år siden var vi en flok der havde en lille bar i et 20m2 stort rum mener anlæget var noget gammelt luxman med en mixer med cd afspiller, høttalerne var noget hjemmebyg med en 8" og en diskant, altså en 2 vejs der hængte på vægen. Det klarede opgaven med stor overbevisning på trods af det kun var en 2 vejs højttaler. Måske der er andre der har forslag til spændene 2 vejs.

Er det mig der husker forkert eller er der noget med nogle af de system audio højttalere med 5 enheder "kun" har 3 aktive enheder og 2 slave?

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes