| Forfatter |
|
Soundlike Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle :-)
- Jeg er rimelig ny ang. surround lyd og sådan noget. Nu laver jeg bare 1 lidt større debat, for ikke at skulle oprette flere.
Jeg skal have mig et nyt anlæg. Jeg havde tænkt mig til og starte med, 2 gulv/fronthøjtalere, receiver, til at starte med!
Jeg gider ikke give alverdens penge for det. Men self hænger pris & kvalitet også sammen :-)
- Jeg har kigget på en receiver --> Onkyo 607 7.1 DTS. <-- Brugt.
- Og af højtalere har jeg kigget på B&W 684 <- Brugte / eller Dali Lektor 6.
& Vil så vente med subwoofer, & centerhøjtaler.
...... Jeg søger ren høj lyd, og god bass.
- Jeg har så også hørt en del positivt omkring XTZ 99.36. Hvad mener i om dem?
Ville det passe sammen med receiveren Onkyo 607 7.1 DTS?
- Og så lige et spørgsmål mere; er det vigtigere at receiveren er dyre/god kvalitet end de højtalere mand køber?
Håber på svar :-) , Og sorry hvis jeg spørger dumt, er ikke totalt inde i det. :-)
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt afgjort meget vigtigere at lytte - ikke til os her - men til det du ønsker at investere i!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Soundlike Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja self janils, har du da helt ret i :-) Men jeg vil forhøre mig om hvad jeg skal kigge efter, når jeg bl.a. skal i HIFI og høre.
Så vil da lige forhøre mig, for at høre hvad der er vigtigt også :-)
|
| Til top |
|
| |
Stephan.Brandt Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til Soundlike
Jeg læser dit spørgsmål som du gerne vil have et anlæg som kan spille rigtig godt stereo(altså 2 højttalere) og samtidig kunne lave lidt surround.. Dette scenarie er meget svært at opnå uden at bruge store summer penge på det.( Læs har lært dette på den hårde måde) Men huske det dog således at onkyo's recievere skulle være gode til at spille ren stereo. Jeg har personligt lavet det kompromis at jeg har investeret i en mindre surroundreciever, dvs ikke så stor strømforsyning, ikke så mange watt, men sørget for at den kan spille de nyeste formater inden for lyd til film og samtidigt sørget for at den har preout til front højttalerne. På denne måde kan jeg sætte en stor effektforstærker til, som kan give den kraft som et sæt gulv højttalere har brug for, især når de skal spille højt og stadigt rent. Men som janils skrive ud og lyt gerne sæt sving i salgsekspedienter så du høre en masse kombinationer. Jeg vil dog gøre opmærksom på at du kan få ufatteligt meget god bas og ren lyd hvis du køber ren stereo end hvis du begynder at investere i surround..
Mvh Stephan
__________________ Naim unitiqute 2
Emotiva XPA-2
|
| Til top |
|
| |
Soundlike Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svar Stephan! :-) Men jeg har før hørt forskellen på på stereo & surround, og jeg syntes at surround lød meget
bedre, da jeg syntes at stereo havde em svag lyd, og surround havde en mere massiv lyd. Så jeg søger nok surround :-)
- Jeg vil lige stille et hurtigt andet spørgdsmål i denne debat: Ang Cerwin-Vega.
Jeg har kigget på Cerwin-Vega, da det lyder som en spændende højtaler. Er Cerwin-Vega bare en højt bravene højtaler? Eller
er der høj klar lyd som Dali Lektor, eller er der stooor forskel der?
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cerwin-Vega er mest bare en bravende højttaler. De er sikkert fine hvis du bare vil spille højt, men de spiller ikke nær så godt som B&W og Dali.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også iblandt CW er der store forskelle. Jeg har ikke hørt mange B&Wer som kan spille så højt som en CW, men ikke nogen CW som jeg selv gad have, undtaget da jeg var yngere. Jeg havde på et tidspunkt et sæt AT100, klassisk CV, en 15" bass vist nok, og en kasse som vejede ingenting. De kunne flytte meget luft, men det var også det. Rigtig gode var de nu ikke, og jeg afleverede dem igen i "klubben". Man bliver klogere, så prøv, og bruge den returret hvis du synes det spiller ringe. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Soundlike Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak for svar, det er så ikke CV jeg skal ha :-)
Okay, nu vil jeg lige prøve og stille noget op:
- Jeg tror jeg vil købe mig et par Dali Ikon 6 højtalere eller Dali Ikon 5 MK2. Jeg har så kigget på en brugt receiver (DENON
AVR-2809 Surround) (Jeg ventet med sub, & center) (Og har 2 små baghøjtalere)
Vil DENON AVR-2809 Kunne trække Dali Ikon 6 / 5 MK2? --> Og i fremtiden sub & center?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du vil få nogen problemer med at trække et sæt Ikon 6 med den Denon. Om lyden så passer sammen de to imellem er en anden ting. Heldigvis kan du jo prøve at høre det inden, i klubben. Ang. sub så er langt de fleste i dag med indbygget forstærker, og klarer derfor sig selv effektmæssigt, så der er der ingen problemer. Og centeren burde heller ikke give problemer, men det kommer selvfølgelig også an på hvor højt du vil spille. Jeg har engang brændt en udgang af på min Denon Avr 2105 (2x90 watt) og den træk kun center og rear (Dali c1000 og nogle mindre rear højttalere). Det skal så også siges at der var tryk på, det er ikke et problem mere da jeg ikke spiller så højt mere, så det er alt efter behov om den er nok. Og med Denonen har du også altid den mulighed at koble en effektblok på, evt. en intg. forstærker hvis du engang vil have et separat stereo anlæg til de fine Ikon 6 udover dit surround.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valg af højtaler er meget individuelt.. Nogen er til blondiner, andre til brunetter - nogen til brune øjne, andre til blå.. Derfor er det dine ører, der skal afgøre valget af højtalere.
Valget mellem Onkyo eller Denon er et religions-spørgsmål, da de 2 mærker lyder og fungerer meget ens, og begge giver en kvalitetsmæssig god lyd - dog uden at være særligt kraftige. Skal du virkeligt hive det bedste ud af disse mærker, så skal du nok have nogle små, letdrevne fronter og en kraftig, aktiv subwoofer.
Hvis du gerne vil have en strømstærk receiver, som kan gøre helvede hedt for et par tunge fronter, så skal du nok nærmere kigge på Marantz eller NAD. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |