Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Equalizer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hvilke af de viste aparater på denne side

http://www.aage.dk/shoppingsystem/produkter.asp?search1=equa lizer

kan anbefales til hjemmebrug?

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

En Behringer DEQ2496 og en målemikrofon vil du kunne få meget sjov med. Der er næsten ubegrændsede muligheder for at justere og "lege" med lyden.
Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=22517

Den der er (teoretisk) heller ikke helt dårlig hvis man bruger den korrekt 

Teoretisk med det forbehold så mener jeg, at det er begrænset hvor god lydkvalitet der kan fåes for det beløb som den koster. ..., en Klark EQ'er med passive RCL filtere og lige så mange bånd er jo temmelig! dyr 

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Billigere alt.

http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=22516

nok ikke ringere end do. mht. lydkvalitet ..., lidt sværere at betjene pga. kortere skyde-pot's

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Tak, men hvad skal jeg med en mikrofon?
Den kan jo ikke fortælle mig, hvordan jeg synes det lyder?

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

En mikrofon er i forbindelse med blandt andet equzlisere et super værktøj til meget hurtigt at lave nogle målinger og få en så lineær frekvensgang som muligt. Herefter kan man justere lidt alt efter om man ønsker lidt mere bas eller hvad man er til.

Man kan selvfølgelig også bare bruge ørerne, men det sparer som regel en del tid at lade en mikrofon hjælpe med at finde de forskellige dyk osv.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kender en der har en dyr og på papiret "skide smart" sourround receiver det er en dem med indbygget "computer" som "snuser" på højttalerne med en "reference" mikrofon, hvad det resultere af "korrekt" frekvensgangen er direkte ubrugeligt og rent ud sagt til at ligge flad af grin over.

morale..., trænende øre er det bedste værktøj

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jan: det kommer an på hvad dit mål er.

Hvis det er linealret frekvensgang, så vil en model med automatisk justering via målemikrofon være sagen.

Hvis det er for selv at 'farve' lyden, så vil en Chandler, Rupert Neve eller andet være mere velegnet.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Jeg kender en der har en dyr og på papiret "skide smart" sourround receiver det er en dem med indbygget "computer" som "snuser" på højttalerne med en "reference" mikrofon, hvad det resultere af "korrekt" frekvensgangen er direkte ubrugeligt og rent ud sagt til at ligge flad af grin over.

De gode er slagsen er imponerende gode - de dårlige er som du siger til at grine ad.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Tak for nye svar. Jeg skal ekperimentere lidt med at gøre højttalere en smule varmere (og koldere) - to forskellige sæt - det må vel være et sted i mellemtoneområdet der skal hæves. En cello må gerne have lidt mere bund, klang af kassen. Måske har jeg glemt, hvordan den lyder i virkeligheden.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

ML_CLS og NriK - min receiver er en stor Yamaha uden målemikrofon, og jeg spiller kun stereo plus sub med den - det lyder ellers i mine ører fantastisk godt med f.eks. Karunesh Zen Breakfast, dyb bas og alt godt i de øvre områder - det samme med diverse testplader. 

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

her er har du en praktisk grafisk oversigt, som kan hjælpe dig med at bruge Eq'en

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Nej, hvor fin! Tak for det!

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hov,  ML_CLS - hvad blev der af "det trænede øre* er det bedste værktøj" ?

Og Jan E, frekvensoversigten kan heller ikke fortælle dig, hvordan du synes det lyder. Ligesom en målemikrofon self heller ikke kan.

* Måske der skulle have stået ens eget øre, trænet eller utrænet.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

KentNO1

Se venligst mit indlæg
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 22:04

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jan, det har jeg set, og jeg giver dig jo ret. Hverken en Eq + målemikrofon eller en frekvensoversigt for instrumenter og vokaler, kan fortælle dig hvordan du synes det lyder.

Den Behringer jeg nævner, kan med en mikrofon tilslutte, være sjov at lege med, da man kan se, hvordan frekvenskurven ændre sig, når man eq'er, eller flytter lidt rundt på højttalerene. Det er måske interresant, men fortæller ikke hvordan man synes det lyder.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

ML_CLS skrev:
Jeg kender en der har en dyr og på papiret "skide smart" sourround receiver det er en
dem med indbygget "computer" som "snuser" på højttalerne med en "reference" mikrofon, hvad det resultere af
"korrekt" frekvensgangen er direkte ubrugeligt og rent ud sagt til at ligge flad af grin over.

De gode er slagsen er imponerende gode - de dårlige er som du siger til at grine ad.

Lige af ren nysgerrighed... Hvilke receivere synes du er de gode af slagsen til det? Jeg hra i øjeblikket en Pioneer AX2i, og jeg
kan simpelthen ikke finde ud af om dens auto-eq gør tingene bedre eller dårligere. Det er en helt anden lyd! Men absolut ikke
noget at ligge flad af grin over.

Ved I om man ved hjælp af sådan en behringer kan måle frekvenskurven og få den vist grafisk? Jeg er vildt nysgerrig efter at
se frekvenskurven på hver højttaler i mit rum.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Med en målemikrofon tilsluttet, får du  vist grafisk, hvordan frekvenskurven ændre sig, når du eq'er eller flytter rundt på højttalerne.  

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
Med en målemikrofon tilsluttet, får du  vist grafisk, hvordan frekvenskurven ændre sig, når du eq'er eller
flytter rundt på højttalerne.  

Fedt! Og den vil selv sørge for at lave de frequency sweeps/pink noise der er nødvendige for målingerne?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Lige af ren nysgerrighed... Hvilke receivere synes du er de gode af slagsen til det? Jeg hra i øjeblikket en Pioneer AX2i, og jeg
kan simpelthen ikke finde ud af om dens auto-eq gør tingene bedre eller dårligere. Det er en helt anden lyd! Men absolut ikke noget at ligge flad af grin over.

Igen skal vi holde tungen lige i munden og vide hvilket mål man har med equalisingen.
I surroundreceiveres EQ er målet jo at få præcis frekvensgang (...og ikke det samme som selv at 'tune' på lyden). Det gælder altså om at kompensere for et rums og et sæt højttaleres 'fejl'.

I den henseende er equalizere med med for få bånd og fast lavt Q ikke særligt gode, og man var måske bedre stillet uden, for til gengæld at smide et tæppe på gulvet, eller give højttalerne mere eller mindre toe-in. Så de billige surround receivere med 3-5 bånd er ikke gode nok, og man bør kun bruge den automatiske indstilling for afstande og niveauer.

I de dyrere surround receivere er der ofte 9-10 bånd, og på nogen også en decideret Standing Wave kompensering med variabelt Q. Se DET kan bruges til noget.

Jeg har en kollega der spiller live-musik i fritiden og de bruger også en autoEQ, og da deres band jo spiller et nyt sted næsten hver gang, så er det guld værd, og sparer dem for megen opstillingstid. Men selv han siger at "det lyder for lyst". Det er lidt sjovt, fordi når man ser målingen på en skærm, så er det altså 100% korrekt - men det lyder for lyst.

Hvorfor lyder det så for lyst ? - for det har jeg lagt mærke til at mange med auto EQ på surroundreceiver også synes. Jeg tror personligt at der tre årsager til det:

1) BBC-dip. En lineær mikrofon opfanger helt sikkert lyden 100% korrekt, men vores ører sidder ca 20cm fra hinanden og 'måler' derfor lyden anderledes end en mikrofon. BBCs lydteknikere har derfor fundet ud af at et -3dB dip mellem 1-4kHz er optimalt i de fleste menneskers ører - det er der bare ingen autoEQ'er der tager højde for.

2) Højttalernes evner. Min personlige teori er at de fleste hifi-højttalere dæmper lidt i toppen og at alle har vænnet sig til den lyd. Det er ikke 100% korrekt, men det er 'det normale'. Problemet er nemlig at de fleste diskant domer desværre ikke kan gengive 100% korrekt niveau uden tydelig kompression og forvrængning. Folk med horn-højttalere ved hvad jeg mener. Jeg har diskanthorn og først når man hører et godt et af slagsen fatter man hvor meget en almindelig domediskant komprimerer og forvrænger. Tekstil, alu, titanium - you name it! Derfor er de fleste hifi-højttalere tunet ind til at være lidt mørke i lyden.

3) Fejlfortolkning af 'korrekt' gengivelse. Mange surround freaks har 'glemt' at film indspilles til biografen, og lydsporet ofte blot kopieres fra celluid udgaven til DVD'en. Samtidig har mange en opfattelse af at THX-HOME funktionerne er et rent markedsføringsstunt, upåagtet at den funktion netop tager højde for forskellene fra biografen og hjemmet. Især diskantniveauet på front-kanalerne som boostes til biografen fordi at lyden skal gennemtrænge et svagt perforeret filmlærred. Så derfor hvis din receiver har en THX-mode så brug den for guds skyld. Filmen bliver 10 x mere realistisk.

Og experimenter evt. med selv at lave det der BBC-dip, og / eller indstil den generelle klangbalance til et fornuftigt lydbillede selv.
Det er selvfølgelig i sidste ende vigtigere at det lyder korrekt end at det måler korrekt.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes