Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Equalizer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det må der næsten være, da jeg kan se den også har en auto-eq funktion. 
Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Der står noget om afstanden mellem ørerne og lyden her

http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect

- har det noget med sagen at gøre mon?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

...og med hensyn til at bruge en equaliser til at selv at ændre på lyden, så synes jeg at det er rigtigt godt at læse denne test af den snart meget gamle Cello Palette Preamp ( set brugt på ebay.fr til 7000euro!!!), den neddroslede udgave af Cello Audio Palette udviklet af Mark Levinson, Robert Burwen og Tom Colangelo.

http://www.stereophile.com/solidpreamps/692cello/

Denne preamps equaliser udmærker sig ved at have lavt Q (0.7) og få bånd, da målet her ikke er at rette frekvensfejl i opstillingen, men at fremhæve specifikke instrumenter eller klangområder.
Jeg har desværre ikke hørt denne selv, men prøv at læs teksten - det er bare så rigtigt.

Man kunne måske prøve noget lignende på en anden EQ?

Læs i øvrigt også Eddy Bøgh Brixens bog "Praktisk Elektroakustik" ( kan lånes på biblioteket ), især afsnittet med ørets opfattelse, og hvorfor det er vigtigere at equalize peaks end dips.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jonas-h ;
Her er lidt info om 2496 :

http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ2496.aspx

Den koster ca 1900,- hos thomann, den anbefalede mikrofon koster ca.400,-

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
Der står noget om afstanden mellem ørerne og lyden her

http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect

- har det noget med sagen at gøre mon?

Det kunne det sagtens.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
Hov,  ML_CLS - hvad blev der af "det trænede øre* er det bedste værktøj" ?

* Måske der skulle have stået ens eget øre, trænet eller utrænet.

Jeg postede den fra mit arkiv i den under afd. som omhandler basal viden,  

måske har du også lige lært noget om vokaler & klassiske musikinstrumenter kontra frekvensområder

Der er lige en detalje som ingen har kommenteret..., oversigten inkludere IKKE overtoner

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hehe, jeg skulle nok have brugt en smiley, for oversigten var bestemt interessant.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

jeg er generelt ret ironisk

bare svært at få med på skrift

mere alvorligt..., Vi burde have en tråd eller en opload mappe her på h4a til dens slags ref. matriale

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Ja, overtoner - hvad gør de når de gengives i en højttaler?
Hvis det er et musikinstrument, kan de jo få jo lavere oktaver af samme tone til at svinge med?

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

I øvrigt ser jeg, at Behringer (tak for link) også kan være parametrisk equalizer.
Hvem kan forklare det på almindeligt menneskesprog?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Jonas_h skrev:

De gode er slagsen er imponerende gode - de dårlige er som du siger til at grine ad.

Lige af ren nysgerrighed... Hvilke receivere synes du er de gode af slagsen til det? Jeg hra i øjeblikket en Pioneer AX2i,
og jeg kan simpelthen ikke finde ud af om dens auto-eq gør tingene bedre eller dårligere. Det er en helt anden lyd! Men
absolut ikke noget at ligge flad af grin over.

Igen skal vi holde tungen lige i munden og vide hvilket mål man har med equalisingen.I surroundreceiveres EQ er
målet jo at få præcis frekvensgang (...og ikke det samme som selv at 'tune' på lyden). Det gælder altså om at kompensere
for et rums og et sæt højttaleres 'fejl'. I den henseende er equalizere med med for få bånd og fast lavt Q ikke særligt gode,
og man var måske bedre stillet uden, for til gengæld at smide et tæppe på gulvet, eller give højttalerne mere eller mindre
toe-in. Så de billige surround receivere med 3-5 bånd er ikke gode nok, og man bør kun bruge den automatiske indstilling
for afstande og niveauer.I de dyrere surround receivere er der ofte 9-10 bånd, og på nogen også en decideret Standing
Wave kompensering med variabelt Q. Se DET kan bruges til noget.Jeg har en kollega der spiller live-musik i fritiden og de
bruger også en autoEQ, og da deres band jo spiller et nyt sted næsten hver gang, så er det guld værd, og sparer dem for
megen opstillingstid. Men selv han siger at "det lyder for lyst". Det er lidt sjovt, fordi når man ser målingen på en skærm, så
er det altså 100% korrekt - men det lyder for lyst.Hvorfor lyder det så for lyst ? - for det har jeg lagt mærke til at mange
med auto EQ på surroundreceiver også synes. Jeg tror personligt at der tre årsager til det:1) BBC-dip. En lineær mikrofon
opfanger helt sikkert lyden 100% korrekt, men vores ører sidder ca 20cm fra hinanden og 'måler' derfor lyden anderledes
end en mikrofon. BBCs lydteknikere har derfor fundet ud af at et -3dB dip mellem 1-4kHz er optimalt i de fleste menneskers
ører - det er der bare ingen autoEQ'er der tager højde for.

2) Højttalernes evner. Min personlige teori er at de fleste hifi-højttalere dæmper lidt i toppen og at alle har vænnet sig til
den lyd. Det er ikke 100% korrekt, men det er 'det normale'. Problemet er nemlig at de fleste diskant domer desværre ikke
kan gengive 100% korrekt niveau uden tydelig kompression og forvrængning. Folk med horn-højttalere ved hvad jeg mener.
Jeg har diskanthorn og først når man hører et godt et af slagsen fatter man hvor meget en almindelig domediskant
komprimerer og forvrænger. Tekstil, alu, titanium - you name it! Derfor er de fleste hifi-højttalere tunet ind til at være lidt
mørke i lyden.

3) Fejlfortolkning af 'korrekt' gengivelse. Mange surround freaks har 'glemt' at film indspilles til biografen, og lydsporet
ofte blot kopieres fra celluid udgaven til DVD'en. Samtidig har mange en opfattelse af at THX-HOME funktionerne er et rent
markedsføringsstunt, upåagtet at den funktion netop tager højde for forskellene fra biografen og hjemmet. Især
diskantniveauet på front-kanalerne som boostes til biografen fordi at lyden skal gennemtrænge et svagt perforeret
filmlærred. Så derfor hvis din receiver har en THX-mode så brug den for guds skyld. Filmen bliver 10 x mere realistisk.

Og experimenter evt. med selv at lave det der BBC-dip, og / eller indstil den generelle klangbalance til et fornuftigt
lydbillede selv. Det er selvfølgelig i sidste ende vigtigere at det lyder korrekt end at det måler
korrekt.

Det er faktisk lignende erfaringer jeg har lavet på egen hånd. Min Pioneer bruger det mest avancerede af deres MCACC
(som er 9-bånds eq med standing wave kontrol) og har prøvet mig lidt frem med hvordna jeg synes resultatet er bedst. Jeg
er hver gang kommet frem til, at dens standing wave korrektion sidder lige i skabet. Det er som om, der bliver taget et
tæppe af højttalerne. Dens EQ derimod, synes jeg har en lidt negativ effekt - kan ikke forklare præcist hvad den gør, men
synes det lyder underligt. Den går også ind og dæmper/hæver op til 8db enkelte steder. Så går derfor ind og "normaliserer"
dens EQ-indstillinger så grafens maks/min er hhv 4 og -4. Så synes jeg faktisk det giver et ganske udemærket resultat -
meget bedre end lyden uden EQ.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Sub harmoniske forvrængning vil blive det store emne inde for Hi-Fi, inden for en overskuelig fremtid

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Sub harmoniske forvrængning vil blive det store emne inde for Hi-Fi, inden for en overskuelig fremtid

Ok... kan du forklare lidt nærmere - det lyder spændende.
Evt. et link

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Prøv eventuelt at læse denne meget lange test og forklaring af en Behringer EQ

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0101/behring er8024.htm

Jeg har selv afløseren DEQ2496 stående og samle støv. Da den var i brug kunne den næste få noget fornuftigt ud af nogle Lowther højttalere

Mine beskedne erfaringer med den er, at det er vigtigt at den har det rigtige niveau ind, det er ikke noget problem med CD, men analoge signaler skal også helst kunne tilpasses. Er niveauet for lavt, udnytter men ikke dynamikområdet fuldt ud. Volumen kontrollen skal altså helst være på udgangssiden af equalizeren.

Ret frekvensgang lyder ikke godt. Men man kan lave nogle "target kurver" man kan gå efter, f.eks let faldende frekvensgang fra 200 hz, BBC dip, eller hvad man nu kan lide.

Sætter man autoeq på med en målemikrofon, lyder det ikke supergodt, selvom man sætter autofunktionen til at gå efter sin alternative kurve. Halvere man så EQ's udslag til det halve, har man noget at arbejde med.

Er højttalerne lidt håbløse fra starten, ingen navne nævt, kan det bedre betale sig at købe nogle andre. Er højttalerne grundlæggende gode og jævne i lyden, kan man få dem til at yde en del bedre i rummet. Det var da lidt fascinerende hvordan lydbilledet faldt sammen, når man bypassede EQ funktionen, men det tog godtnok også lang tid inden jeg kunne indstille den til noget fornuftigt.

Edit: Og iøvrigt kan man gemme sine kurver i forskellige hukommelser, så man kan skifte let rundt mellem dem, jeg havde f.eks forskellige kurver til grammofon og CD.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet
Hvad mener du med "fornuftigt ud af nogle Lowther højttalere"?
Måske du skulle skille dig af med støvsamleren, inden den drukner i støv?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:

Hvad mener du med "fornuftigt ud af nogle Lowther højttalere"?
Måske du skulle skille dig af med støvsamleren, inden den drukner i støv?

Jamen, jeg synes at Lowther har på nogle måder en fantastisk dynamik og gengivelse af stemmer f.eks, problemet er, at de har opnået deres effektivitet ved at måle ved 1500 - 2000 hz, og den falder altså pænt derunder. Sætter man dem i baglade horn bliver bassen godtnok bedre, men min konklusion til sidst var, at de nok krævede et fronthorn også, så det vigtige område mellem 150 og 1000 hz også kom på plads.

Yderligere er membranen jo temmelig tynd, og reflektioner fra kabinettet kommer ganske godt igennem. Måler man frekvensgangen på dem, ligner det et smukt alpelandskab.

Så jeg kastede altså håndklædet i ringen mht. Lowther som fuldtoneenhed. Dog har jeg senere læst at det fransk L' Audiophile i starten af 80'erne testede nogle rigtig gamle Lowther enheder. Der var følsomheden lavere, men frekvensgangen var faktisk meget mere ret nedad i frekvens, så de må have ændret et eller andet.

Og ja, jeg kunne lige så godt sælge støvsamleren for en 500 kr seddel, (den har lidt småridser), som at tørre støv af den.........., men så er jeg jo nok nødt til at støve den af først

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet

Ja, jeg har selv haft Lowther, men de kunne ikke tåle ret meget bas i kildematerialet, så efter at par membranreparationer, gik jeg over til noget andet.
Jeg er køber til den afstøvede - jeg tjekker lige, hvor du opholder dig.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
Mellemhjulet

Ja, jeg har selv haft Lowther, men de kunne ikke tåle ret meget bas i kildematerialet, så efter at par membranreparationer, gik jeg over til noget andet.
Jeg er køber til den afstøvede - jeg tjekker lige, hvor du opholder dig.

Hvis hornet er stort nok er bassen vist ikke et problem, men altså alpelandskabet...........

Nu må man jo ikke købe/sælge her, så det er du naturligvis ikke. Pt. er den ikke til salg, da den er støvet...

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Prøv eventuelt at læse denne meget lange test og forklaring af en Behringer
EQ
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0101/behring er8024.htm
Jeg har selv afløseren DEQ2496
stående og samle støv. Da den var i brug kunne den næste få noget fornuftigt ud af nogle Lowther højttalereMine
beskedne erfaringer med den er, at det er vigtigt at den har det rigtige niveau ind, det er ikke noget problem med CD, men
analoge signaler skal også helst kunne tilpasses. Er niveauet for lavt, udnytter men ikke dynamikområdet fuldt ud. Volumen
kontrollen skal altså helst være på udgangssiden af equalizeren.Ret frekvensgang lyder ikke godt. Men man kan lave nogle
"target kurver" man kan gå efter, f.eks let faldende frekvensgang fra 200 hz, BBC dip, eller hvad man nu kan lide.Sætter
man autoeq på med en målemikrofon, lyder det ikke supergodt, selvom man sætter autofunktionen til at gå efter sin
alternative kurve. Halvere man så EQ's udslag til det halve, har man noget at arbejde med.Er højttalerne lidt håbløse fra
starten, ingen navne nævt, kan det bedre betale sig at købe nogle andre. Er højttalerne grundlæggende gode og jævne i
lyden, kan man få dem til at yde en del bedre i rummet. Det var da lidt fascinerende hvordan lydbilledet faldt sammen, når
man bypassede EQ funktionen, men det tog godtnok også lang tid inden jeg kunne indstille den til noget fornuftigt.Edit: Og
iøvrigt kan man gemme sine kurver i forskellige hukommelser, så man kan skifte let rundt mellem dem, jeg havde f.eks
forskellige kurver til grammofon og CD.

Har lige læst linket du gav, og det lyder da til en helt utroligt forbedring der er kommet ud af at bruge den!
Men du skriver at volumen helst skal være på udgangssiden af Eq'en? Dvs. den er ikke egnet at bruge den mellem pre-amp
og effektforstærker da volumen kontrollen er på preamp? Det er jo desværre ret dårlige nyheder hvis den skulle bruges i
surroundsammenhæng.

EDIT: Kan se, at den anmeldelse du henviser til er af den gamle model. Hvis man læser nyere anmeldelser af Behringer
DEQ2496 skulle mange af de problemer være løst ser det ud til.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Har lige læst linket du gav, og det lyder da til en helt utroligt forbedring der er kommet ud af at bruge den!
Men du skriver at volumen helst skal være på udgangssiden af Eq'en? Dvs. den er ikke egnet at bruge den mellem pre-amp
og effektforstærker da volumen kontrollen er på preamp? Det er jo desværre ret dårlige nyheder hvis den skulle bruges i
surroundsammenhæng.

EDIT: Kan se, at den anmeldelse du henviser til er af den gamle model. Hvis man læser nyere anmeldelser af Behringer
DEQ2496 skulle mange af de problemer være løst ser det ud til.[/QUOTE]

Jo, den er bedst at sætte foran forforstærkeren. Den har både digital og analog indgang, samt udgang. Men til surround er det nok et lidt mere kompliceret løsning.....

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes