Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 02:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Equalizer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er på jagt efter en parametrisk equalizer, der kan sættes mellem forforstærker og effektforstærker. Findes der nogen på markedet der er egnede til det? Behringer
DEQ2496 har ikke haft det bedste ry har på hifi4all, så kvaliteten skal gerne være lidt bedre end det.

Min idé er kun at lave equalizing mellem forforstærker og subwoofer får at få styr på et par af de laveste rum resonancer.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hvad gør en parametrisk equalizer i modsætning til en equalizer?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jan: På en parametrisk equalizer kan du stille på alle 3 paramtre : niveau, frekvens og Q

Tommy: Jeg kan anbefale Velodynes subwoofere equalizer - jeg tror at den hedder SMS eller sådan noget. Den er automatisk og med målemikrofon, men man kan også selv stille på sagerne hvis man viser menuen på en skærm.

Hvis du hellere selv vil dreje på knapperne, så skal du vælge en professioniel enhed, f.eks. fra linket i første post i tråden.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jan: En almindelig equalizer vil typisk have et bånd per 1/3 oktav. En almindelig equalizer er fin hvis man ønsker at ændre klang balancen i rummet, men jeg ønsker at tune ind på de resonancer der er i rummet og kun dæmpe dem. Med en 1/3 oktav equalizer vil jeg være for bange for at dæmpe for meget.

Med en parametrisk equalizer vil man som NriK beskriver kunne sætte centerfrekvens og bredde af filteret.

NriK: Velodyne SMS 1 er et godt bud. Den er kun interessandt fordi den kan kontrolleres manuelt, men jeg vil være bange for at stå med et produkt der hurtigt bliver forældet - den skal forbindes via S-vhs kabel tit en fjernsynsskærm. Jeg forventer at mit kommende fjernsyn kun vil have digitale indgange - desuden står det i et andet rum end mit stereo setup. Jeg har adgang til alt det måleudstyr jeg har brug for så derfor vil en parametrisk equalizer med knapper være alt rigeligt til mig - desværre hedder start prisen på de produkter jeg har set ca 10000 kr.

Jeg fandt på nettet en demomodel af Velodyne SMS 1 for ca. 4500 kr. Det er det prisleje jeg håber at finde noget i.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hvad kan en Velodyne SMS-1 som en Behringer DEQ2496 ikke kan? Som jeg kan se det har Behringeren alt hvad man har brug for. Den kan generere test-toner, lave real-time analyse og vise SPL som funktion af frekvens og man kan vha af enten normal eq og parametrisk eq justere frekvensgangen som ønsket. Derudover kan den bruges som SPL-meter

Jeg har dog aldrig haft én mellem hænderne, så kender ikke kvaliteten af produktet - har kun læst om mange positive erfaringer.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Mit bud på en god parametrisk equalizer ville være en TC 2240. TC er jo kendt for at lave studie-live grej af meget fin kvalitet uagtet at nævnte model er en gammel konstruktion. Jeg har selv anvendt én i instrument sammenhæng, men som indikeret har jeg ikke selv erfaring med dem i hifi sammenhæng.

Skulle nogen have det, må de meget gerne dele deres erfaringer, idet jeg selv er i en situation hvor behovet for filtrering af resonancer er til stede.

Mvh

Thomas P

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Behringeren har, udover de 2 x 31 almindelig EQ, også en en 2 x 10 kanals parametisk EQ med nogenlunde valgfri centerfrekvens + variable i bredden fra 1 oktav til 1/64 oktav osv. Hvis man skal bruge den automatiske indstilling af de 2 x 31 almindelige EQ, er det en fordel at have nurset rumresonanserne væk først med den parametiske EQ, de kan virke samtidig..

Man kan jo altid diskutere om Behringeren slipper lyd nok igennem af den rigtige slags. Kan man lide hvad den gør ved rummet og højttalerne for det den ellers kan, kan man jo altid få den opgraderet til bedre kvalitet. Der er firmaer derude der gør den slags, f.eks.

http://www.audiosmile.co.uk/deq2496-885-0.html

Jeg har advaret Jan om den ikke er NEM at bruge

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Tommy S. skrev:
...men jeg vil være bange for at stå med et produkt der hurtigt bliver forældet - den skal forbindes via S-vhs kabel tit en fjernsynsskærm. Jeg forventer at mit kommende fjernsyn kun vil have digitale indgange - desuden står det i et andet rum end mit stereo setup.

Du har en pointe. Jeg havde faktisk tænkt på at købe en lille skærm, kun til alle mine enheders OSD. Bare sådan noget á lá en fotoramme med composite indgang, som kunne ligge i skuffen ( eller vise alm. fotos ) når den ikke skulle bruges.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes