| Forfatter |
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 04 Juli 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Music4life skrev:
Min Rogue Audio Cronus spiller pludselig mere dynamisk, støjfrit og med mere hul igennem. Det mærkelige er at jeg har martin Logan Vantage som jo kører aktiv og måske ikke burde have så stor indvirkning eller ?. Kan det virkelig passe at der er så stor forskel eller er det indbildning |
|
|
Vantage er kun aktive i bunden, right? Ergo driver Cronus'en jo elektrostat-panelet. Men husk også at selv om bassen kører aktivt, så lever den jo af et signal der kører igennem Cronus'en udgangsrør, så selvfølgelig har lyden af disse udgangsrør en betydning for bassen også.
|
|
|
Hej Wymax
Right
Troede bare ikke at det havde så stor betydning på netop Vantage . Men tuberooling er da spændende og i dette tilfælde må jeg sige at de orginale Winged C rør bare er klassser bedre. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Music4life skrev:
Medlem skrev:
|
Enten var dem du skiftede ud, ikke helt friske? Eller også er de nye bare bedre til at levere strøm i rette mængder ved de rette frekvenser. Det er hovedsagligt det de skal. Dine højttalere er langt sværere at drive i de øvre frekvenser end i de nedre, omkring 2 ohm i øvre diskant mener jeg. Det kræver noget at en rør-amp. Gode trafoer samt friske og gode rør.
"C" rør fra Sveatlana er nogen af de bedste rør i produktion i dag. (Lige bortset fra KR, men de laver ikke EL34'ere).
|
|
|
Lyder som et fornuftigt svar Medlem. Er overbevist om at Winged c rørene er klasser bedre end kopierne fra SED. Har nu opgraderet hele vejen rundt og Cronus er bare blevet bedre og bedre med andre rør- Det er dyrt det her . Har købt nogle nos ecc82 og ecc83 fra Phillips miniwatt. Det lyder efterhånden meget harmonisk og letflydende. Kan det blive bedre med telefunken eller siemens nos ? Hvad siger du. Skal måske passe på at det hele ikke bare bliver en stor grød.
|
|
|
Det mest dynamiske, sprøde, åbne og klangfulde ecc83 jeg har hørt, er Tesla e83cc. Der er kun et rør i verden som er lige så godt konstrueret (nøjagtig samme konstruktion), og det er det svinedyre Telefunken ecc803s. "s" står for "spangitter", og det er her hele hemmeligheden ligger. Det er det bedste rør som er udviklet, lige inden transistoren tog over...
Derfor har jeg også et lille lager af dem, ej til salg. Men de kan nemmere findes end TF ecc803s, og defor er prisen til at betale - endnu. |
|
|
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Medlem
Kunne du fortælle lidt om hvad det "spangitter går ud på" og hvilken betydnig det har __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 05 Juli 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Kunne du fortælle lidt om hvad det "spangitter går ud på" og hvilken betydnig det har |
|
|
Må andre medlemmer svare? Et normalt rør har gitre opbygget af tråd der er viklet om to "stolper". Det gør at gitrene ikke er så mekanisk stabile, og ikke så ensartede. Derfor kan afstanden mellem gitter 1 og katoden ikke gøres lille, da det kunne give kortslutninger ved vibrationer osv. En lille afstand giver høj stejlhed og lav støj, så man ville gerne gøre afstanden mindre. En af løsningerne var så Spangitter eller frame grid på engelsk. Gitteret bliver opbygget som to rammer med fastmonterede gittertråde. Det gør gitteret stabilt, så afstandene kan gøres mindre. Det blev egentlig udviklet til støjsvage HF-rør. Et af de første "frame grid" rør i normalt (ikke industrielt/militært) brug var ECC88, der jo er et VHF-tuner rør til TV brug  Telefunken (og andre) fandt så senere på at bruge samme konstruktionsmetode til ikke-HF rør, som f.eks. ECC83 (ECC803S med frame grid). Her er katode/gitter afstanden selvfølgelig lige så stor som i et normalt ECC83 - ellers ville det jo ikke have samme data. Men den ændrede konstruktion medfører bl.a. mere ensartede data og lavere mikrofoni. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Music4life skrev:
Kunne du fortælle lidt om hvad det "spangitter går ud på" og hvilken betydnig det har |
|
|
Må andre medlemmer svare?
Et normalt rør har gitre opbygget af tråd der er viklet om to "stolper". Det gør at gitrene ikke er så mekanisk stabile, og ikke så ensartede. Derfor kan afstanden mellem gitter 1 og katoden ikke gøres lille, da det kunne give kortslutninger ved vibrationer osv. En lille afstand giver høj stejlhed og lav støj, så man ville gerne gøre afstanden mindre. En af løsningerne var så Spangitter eller frame grid på engelsk. Gitteret bliver opbygget som to rammer med fastmonterede gittertråde. Det gør gitteret stabilt, så afstandene kan gøres mindre. Det blev egentlig udviklet til støjsvage HF-rør. Et af de første "frame grid" rør i normalt (ikke industrielt/militært) brug var ECC88, der jo er et VHF-tuner rør til TV brug 
Telefunken (og andre) fandt så senere på at bruge samme konstruktionsmetode til ikke-HF rør, som f.eks. ECC83 (ECC803S med frame grid). Her er katode/gitter afstanden selvfølgelig lige så stor som i et normalt ECC83 - ellers ville det jo ikke have samme data. Men den ændrede konstruktion medfører bl.a. mere ensartede data og lavere mikrofoni.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Selvfølgelig Mikkel
tak for din din detaljerede forklaring __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
MKBH Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er ikke overraskende at der kan være stor lydforskel på forskellige rør, både smårør og udgangsrør. Det kan være vanskeligt at afgøre hvad der passer bedst i de enkelte forstærkere, da tingene ofte skal vurderes i den enkelte opsætning. Jeg har lyttet på en del småsignalrør og er kommet frem til at der er visse rør som er fremragende gode: Når snakken drejer sig om 12AX7 (ECC83) typer er der et rør som kan anbefales uden reservationer: JAN PHILIPS ECG 12AX7 . TAD har en 5751 udgave af røret som dog har mindre forstækning. I 12AU7 (ECC82) familien af rør er 6189 røret som TAD også sælger efter min mening det bedst lydende rør der findes. En ting er helt sikkert : anvendes der nogle af disse typer rør i en given forstærker er man nået et langt stykke af vejen imod en højkvalitets lydgengivelse.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at 6189 er et godt rør - men der er ingen grund til at betale TAD's overpris...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 05:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt ligesom god rødvin og spændende at lege med. Nye indtryk og en lydkarakter som ændrer sig. Det kan være svært at finde det rigtige setup. Man må prøve sig frem. Kan kun sige at min Rogue Audio Cronus kun er blevet bedre og bedre fra jeg startede med tuberooling. Er meget tilfreds med den nuværende kombi (nos ecc 83 phillips miniwatt. nos ecc82 philips miniwatt og nyanskaffede svetlana winged C El34 udgangsrør. Jeg er derfor meget spændt på at modtage nos prerørene fra Tesla. Vil Cronus bare vokse med opgaven og overraske endnu engang?
Det er bare en kongeamp til prisen
Ankommer snart: , men så er det også slut med at trimme
2x E83CC Tesla / NOS (SE83CC-TESLA) = 78,00 Euro/stk - ohne Matching / Werksqualität - 3 x ECC802 Tesla / NOS (SECC802-TESLA) = 117,00 Euro/stk - ohne Matching / Werksqualität -
Det var så lige 1600,- dkr for endnu et forhåbentligt lucky punch __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
| Det er bare en kongeamp til prisen
Det var så lige 1600,- dkr for endnu et forhåbentligt lucky punch |
|
|
Nu skal man jo ikke glemme at du har posted nogle kroner i andre rør end dem der var monteret originalt - så prisen er jo en lidt anden nu 
Men stadig - det ser da ud til at være en fin forstærker, og det er dejligt når man kan forbedre den på en så nem måde, og at det kan have så stor betydning.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo sådan at når man har vænnet sig til de "store" forskelle imellem kabler  , så virker forskellene imellem øvrige ting pludseligt dramatiske...  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
Det er lidt ligesom god rødvin og spændende at lege med. Nye indtryk og en lydkarakter som ændrer sig. Det kan være svært at finde det rigtige setup. Man må prøve sig frem. Kan kun sige at min Rogue Audio Cronus kun er blevet bedre og bedre fra jeg startede med tuberooling. Er meget tilfreds med den nuværende kombi (nos ecc 83 phillips miniwatt. nos ecc82 philips miniwatt og nyanskaffede svetlana winged C El34 udgangsrør. Jeg er derfor meget spændt på at modtage nos prerørene fra Tesla. Vil Cronus bare vokse med opgaven og overraske endnu engang?
2x E83CC Tesla / NOS (SE83CC-TESLA) = 78,00 Euro/stk - ohne Matching / Werksqualität - 3 x ECC802 Tesla / NOS (SECC802-TESLA) = 117,00 Euro/stk - ohne Matching / Werksqualität -
Det var så lige 1600,- dkr for endnu et forhåbentligt lucky punch
|
|
|
OBS!
Priserne er ikke korrekte, det er den samlede pris som du har skrevet. Priserne er 39 Euro/stk. for begge typer.

|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Music4life skrev:
| Det er bare en kongeamp til prisen
Det var så lige 1600,- dkr for endnu et forhåbentligt lucky punch |
|
|
Nu skal man jo ikke glemme at du har posted nogle kroner i andre rør end dem der var monteret originalt - så prisen er jo en lidt anden nu 
Men stadig - det ser da ud til at være en fin forstærker, og det er dejligt når man kan forbedre den på en så nem måde, og at det kan have så stor betydning.
|
|
|
Jeps, samlet har jeg investeret i små 3000,- for at nå hertil, hvilket også er temmeligt billigt iforhold til hvad en evt. opgradering til en ny og dyrere amp vil koste og det behøver det ikke at blive bedre af.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Music4life skrev:
|
2x E83CC Tesla / NOS (SE83CC-TESLA) = 78,00 Euro
- ohne Matching / Werksqualität - 3 x ECC802 Tesla / NOS (SECC802-TESLA) = 117,00 Euro - ohne Matching / Werksqualität -
Det var så lige 1600,- dkr for endnu et forhåbentligt lucky punch
|
|
|
OBS!
Priserne er ikke korrekte, det er den samlede pris som du har skrevet. Priserne er 39 Euro/stk. for begge typer.

|
|
|
Korrekt, nu skal vi heller ikke gøre det dyrere
|
| Til top |
|
| |